امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

چرا کرونا به چاق ها حمله می کند؟

دوشنبه 9 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
چرا کرونا به چاق ها حمله می کند؟

برای ضد عفونی سطوح چه دستورالعمل هایی پیشنهاد شده است؟

با شیوع کرونا ویروس، هر روز دانشمندان توانسته‌اند در شناخت آن، قدم‌هایی رو به جلویی بردارند ولی شناخت کامل این ویروس موذی بسیار سخت است زیرا با تغییر علائمی که از خود نشان می دهد و همچنین نوظهور بودنش، محققین را در تنگنا قرار داده است. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از زبان یک متخصص تغذیه، اثرات چاقی بر کرونا را بیان کنیم و همچنین دستورالعمل جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO)، در مورد ضدعفونی کردن سطوح را بررسی کنیم پس برای آگاهی بیشتر درمورد این ویروس موذی، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


افراد چاق و کرونا ویروس 2019

در این بخش به سراغ متخصص تغذیه خانم دکتر مریم مظاهریون رفته‌ایم تا از دیدگاه علمی این موضوع را بررسی کنیم. دکتر مظاهریون در رابطه با چاقی و کرونا اعلام داشتند که: یکی از موارد ویژه در رابطه با کرونا ویروس، سیستم ایمنی بدن است و همان‌طور که شاهدید، این روزها توصیه‌های زیادی برای تقویت این سیستم بدنی می شود. اما نکته اصلی اینجا است که سیستم ایمنی بدن، یک شبه تقویت یا ضعیف نمی‌شود.

استفاده از مواد غذایی سالم با ارزش مناسب و عادت‌های درست زندگی در طولانی‌مدت، یک سیستم ایمنی قوی را می‌سازد. این مواد غذایی باید به تناسب به بدن برسند و بین آن‌ها تعادل ایجاد شود. هیچ گروه غذایی را نمی‌توان حذف کرد یا آن را مضر برای سلامتی دانست بلکه استفاده متعادل از همه گروه‌های غذایی، برای بدن لازم است.

متأسفانه زندگی‌های امروز به سمتی پیش می‌رود که تغذیه بیشتر افراد جامعه سرشار از مواد غذایی چرب، شور و یا شیرین است که این مواد باعث چاقی می‌شوند. چاقی خود اثری مستقیم در تضعیف سیستم ایمنی بدن و ایجاد التهاب دارد. این متخصص تغذیه در ادامه بیان نمود: هنگامی که سلول‌های چربی در بدن افزایش پیدا می کنند، تعادلی که بین مواد التهابی و پیش التهابی در بدن قرار دارد، به هم خورده و نتیجه آن اثری منفی بر روی سیستم ایمنی بدن و ضعیف شدن آن است. درنتیجه می‌توان گفت استفاده بیش از حد از غذاهای شور، چرب و شیرین می‌تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن منتهی شود.


افراد چاق و کرونا ویروس

به عقیده دکتر مظاهریان افرادی که چاق هستند، سبک زندگی درستی را انتخاب نکرده اند و علاوه بر استفاده از مواد غذایی نامناسب، تحرک پایینی داشته و اصولا ورزش را از زندگی خود کنار گذاشته‌اند. همچنین الگوی خواب آن‌ها ممکن است مناسب نباشد همه این موارد در کنار هم، می‌توانند فشار زیادی را بر روی بدن فرد چاق وارد کنند و این فشار و تضعیف سیستم ایمنی بدن، او را در خطر ابتلای بیشتر به کرونا قرار می دهد.

همانطور که بارها شنیده‌اید، افراد بالای ۶۰ سال جزو افراد پرخطر در ابتلا به کرونا هستند. اما در میان افراد جوان، آمار نشان داده که چاقی نقش مهمی چون بیماری های زمینه ای در بستری افراد در بیمارستان ها داشته است. تحقیقات نشان داده است که چاقی می تواند فرد را مستعد ابتلا به کرونا ویروس 2019 سازد.

دکتر مظاهریان توصیه می‌کند که برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی بهتر است رژیم سالم غذایی را دنبال کنید. می توانید برای تنظیم الگوی غذایی خود به متخصصین این رشته مراجعه کنید و با داشتن رژیمی سالم، خطر ابتلا به کرونا ویروس را کمتر کنید. داشتن یک الگوی کامل غذایی که تمام مواد مورد نیاز بدن را به آن برساند، یکی از موارد بسیار مهم در جلوگیری و پیشگیری از بیماری‌های اپیدمی و همه‌گیر چون کرونا ویروس است و حتی در صورت ابتلا به بیماری، بدن افرادی که سالم‌تر هستند و الگوی مناسب غذایی را داشته‌اند، می‌تواند بهتر در مقابل این بیماری مقاومت نشان دهد.


ضدعفونی کردن سطوح از کرونا

ضدعفونی کردن سطوح

برطبق پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، از همان شیوع کرونا ویروس، بارها شنیده‌اید که سطوح را چگونه ویروس زدایی کنید و به علت ماندگاری طولانی کرونا ویروس 2019 برای سطوح، این مورد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. طبق بیانیه جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO)، پروتکل‌های ضدعفونی کردن سطوح به صورت زیر بیان شده است:

سطوح سخت و غیر متخلخل

  • حتماً هنگام ضدعفونی کردن از دستکش‌های یک‌بار مصرف استفاده کنید.

  • پس از هر بار ضد عفونی، دستکش‌های خود را دور بریزید.

  • اگر از دستکش های چندبار مصرف مانند دستکش آشپزخانه استفاده می‌کنید، آن را فقط مخصوص ضدعفونی کردن سطوح آلوده به ویروس قرار دهید.

  • حتماً دستورالعمل‌های استفاده از مواد ضد عفونی را از روی جعبه یا روی خود محصول بخوانید و اگر دستورالعمل درستی نوشته نشده است، از شرکت سازنده آن توضیحات لازم را بگیرید.

  • پس از اتمام کار و درآوردن دستکش‌ها، دست‌های خود را شستشو دهید.

  • اگر سطوح آلودگی‌های دیگری هم دارند، قبل از ضدعفونی کردن، آن‌ها را با مواد شوینده بشویید.

  • اگر می‌خواهید از مواد ضد عفونی‌کننده خانگی استفاده کنید، حتماً دستورالعمل‌های تهیه آن را از منابع معتبر تهیه کنید و طبق آن مواد ضد عفونی را رقیق کنید.

  • حتماً مواد ضدعفونی را چند دقیقه بگذارید بر روی سطوح بماند و در حین انجام کار، تهویه مناسبی را در نظر بگیرید.

  • از موادی استفاده کنید که تاریخ انقضای آن نگذشته باشد.

  • آب ژاول یا سفید کننده خانگی را همراه با مواد شوینده استفاده نکنید.

دستور تهیه  ضد عفونی‌کننده خانگی با آب ژاول: یک‌سوم لیوان سفید کننده + ۱۶ لیوان آب یا ۴ قاشق چای‌خوری سفیدکننده در ۴ لیوان آب

سطح نرم و متخلخل

در ضدعفونی سطح های نرم مانند پارچه، موکت، فرش و... می‌توان به این‌گونه عمل کرد که ابتدا آن‌ها را لکه زدایی کنید و در مورد فرش و موکت، به خوبی جاروبرقی بکشید و برای ضدعفونی کردن آن‌ها می‌توانید از موادی استفاده کنید که تأییدشده سازمان محیط زیست هستند و برای سطوح متخلخل، مناسب شناخته شده‌اند.

بهتر است مواد ضدعفونی کننده را با گرم ترین درجه آب که بتوان از آن استفاده کرد، مخلوط کرده و طبق دستورالعمل شرکت تولیدکننده، سطوح خود را ضدعفونی کنید.

تجهیزات الکترونیک

  • ابتدا وسایل الکترونیک خود را از لکه و آلودگی پاک کنید.

  • ضد عفونی کننده‌ها را مطابق با دستورالعملی که بر روی آن‌ها حک شده است تهیه نمایید.

  • اگر مواد ضدعفونی کننده در دسترس ندارید، از اسپری الکل ۷۰ درصد یا پدهای الکلی استفاده کنید.

  • بهتر است تجهیزات الکترونیکی خود را با روکش‌هایی بپوشانید که قابل تمیز کردن باشند.

  • وسیله الکترونیکی خود را کاملاً خاموش کنید و تا خشک شدن کامل، از روشن کردن آن خودداری کنید.

  

برچسب ها

کرونا تغذیه_مناسب کروناویروس پیشگیری_ازکرونا تغذیه_وکرونا چاقی_وکرونا چاقی_وسیستم_ایمنی_بدن تقویت_سیستم_ایمنی_بدن ضدعفونی_کردن_سطوح ویروس_زدایی ساخت_ضدعفونی_کننده_خانگی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما