امروز سه شنبه 29 مهر 1399

کاهش فشارخون در دو دقیقه

یکشنبه 8 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
کاهش فشارخون در دو دقیقه

روش‌های طبیعی برای پایین آوردن سریع فشار خون، کدامند؟

فشار خون بالا یکی از معضلات زندگی رو به پیشرفت امروز است که تحرک کم، غذاهای پرچرب، خواب ناکافی و استرس، می‌توانند عواملی برای ابتلا به آن باشند. اگر شما هم دچار سردردهای شدید، ضربان قلب نامنظم، خستگی و درد در ناحیه سینه هستید، می تواند مربوط به فشارخون بالا یا استرس باشد. هر فرد سالمی هم ممکن است در  شرایط یخاص، دچار فشار خون شود.

برای پایین آوردن فشارخون، تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از چند روش ساده و خانگی بگوییم پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید. البته فشار خون بالا یکی از بیماری هایی است که نیاز به مصرف داروهای روزانه زیر نظر پزشک دارد و اگر شما هم جزو بیماران فشار خون هستید، هرگز روش های خانگی و یا گیاهی را جایگزین داروهای خود نکنید.


گردن و گوش خود را ماساژ دهید

بر روی سر و گردن شما ۳ نقطه وجود دارد که در کنترل فشارخون در چند دقیقه می‌تواند به شما کمک کند. اولین نقطه درست در پشت سر شما قرار دارد. اگر یک خط فرضی را از نقطه اول به سمت ترقوه رسم کنید، نقطه دوم را پیدا کرده اید. سپس با انگشتان خود، محدوده نقطه ها در گردن را به سمت بالا به پایین ماساژ دهید. این ماساژ را ۱۰ بار در منطقه دو نقطه در جلو و پشت گردن، انجام دهید.


پایین آوردن فشار خون

نقطه سوم و در کنار گوش شما قرار دارد حدود ۱ تا ۲ سانتیمتری نرمه گوش. این نقطه را به صورت حرکت دایره ای با نوک انگشت به مدت ۱ دقیقه ماساژ دهید. ماساژ این ناحیه ها می‌تواند باعث آرامش شما شود و جریان خون بهتری را به سمت مغز هدایت کند در نتیجه فشار خون شما کنترل می شود.


تنفس عمیق با پره چپ بینی

نفس عمیق از سوراخ چپ بینی، می تواند فشارخون شما را کنترل کند. به این صورت که رگ‌های خونی آزاد شده و هورمون‌های استرس کنترل می شوند. برای انجام این نوع تنفس ابتدا برروی سطحی صاف یا صندلی، به صورت راحت بنشینید. پشت خود را صاف کنید و دست چپ خود را بر روی ناحیه شکم قرار دهید. سپس با انگشت شست راست ، سوراخ راست بینی خود را فشار دهید و از سمت چپ نفس‌های عمیقی بکشید. بین هر نفس به مدت چند ثانیه صبر کنید این نوع تنفس را تا ۵ دقیقه تکرار کنید.


تنفس زنبوری

تحقیقات نشان داده که تنفس زنبوری برای درمان میگرن و سردرد که مرتبط با فشارخون هستند، بسیار مؤثر است. برای انجام دادن آن در یک موقعیت راحت بر روی زمین یا صندلی بنشینید. پشت خود را صاف کنید و سپس انگشت سبابه هر دو دست خود را بر روی غضروف‌های گوش خود قرار دهید. سپس به اندازه ۵ شماره  عمل دم را انجام دهید سپس ۱ ثانیه صبر کرده و نفس خود را با صدایی شبیه به وز وز زنبور رها کنید. در این زمان می‌توانید بر روی غضروف گوش خود فشار را وارد کنید. این نوع تنفس را ۱۰ بار تکرار کنید.


پایین آوردن فشار خون

موسیقی کلاسیک

با انجام تحقیقات مختلفی در این زمینه محققین دریافته‌اند که موسیقی‌های آرامشبخش مانند موسیقی‌های کلاسیک، می‌تواند فشارخون را پایین بیاورد البته جوابدهی وقتی بهتر است که گوش دادن به این موسیقی همراه با حرکات مدیتیشن و تنفسی باشد. شنیدن این نوع موسیقی‌ها می‌تواند هورمون استرس یا همان کورتیزول را کاهش دهد. موسیقی یک درمان بسیار مناسب برای کاهش فشار خون است البته فشارخون هایی که هنوز شدید نشده‌است و در مراحل اولیه قرار دارد یا به واسطه استرس، بالا رفته است.


نوشیدن آب

کم‌آبی یک دلیل برای افزایش فشار خون است. هنگامی که بدن شما با کمبود آب مواجه می شود، حجم خون کاهش پیدا کرده و مقاومت محیطی افزایش پیدا می‌کند در نتیجه فشار خون بالا می رود. هنگامی که با شروع علائم افزایش فشار خون روبرو می شوید، ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید تا اگر فشارخون بر اثر کم‌آبی بالا رفته باشد، به حالت نرمال برگردد.


ساواسانا 

ساواسانا می‌تواند فشارخون را کاهش داده و ضربان قلب را به حالت عادی برگرداند. برای انجام این حرکت، کار خاصی نیاز نیست انجام دهید. روی کمر خود بر روی یک سطح صاف دراز بکشید و چشمان خود را به‌آرامی ببندید. در این حالت تمام تمرکز خود را بر روی ماهیچه‌های بدن قرار داده و آن‌ها را آرام کنید. سعی کنید در همین حالت استراحت بمانید. این حرکت می‌تواند کمک زیادی به سیستم عصبی شما بکند و همچنین فشار خون را به حالت طبیعی برگرداند.


پاهای خود را داخل آب بگذارید

هنگامی‌که احساس کردید فشارخون شما بالا رفته است، مقداری آب گرم که قابل تحمل باشد را داخل یک سطل ریخته و درحالی‌که بر روی یک صندلی نشسته‌اید، پاهای خود را برای چند دقیقه در آن قرار دهید. این حالت باعث می‌شود که خون به سمت پاها جریان پیدا کند و از هجوم خون به مغز کاسته شود درنتیجه فشار خون شما تسکین پیدا می کند.


نقطه فشاری پا

یک نقطه فشاری دیگری هم وجود دارد که می‌تواند فشارخون شما را کنترل کند. این نقطه در پای شما قرار دارد. برای پیدا کردن آن، یکی از انگشتان خود را در امتداد خط شست پا و انگشت دوم، قرار دهید. یک تورفتگی قبل از رسیدن انگشت به استخوان‌ها قرار دارد. به مدت ۳ ثانیه فشاری را در این نقطه ایجاد کنید و سپس به مدت ۵ ثانیه در حالت استراحت قرار بگیرید. این چرخه را می‌توانید تا ۲ دقیقه تکرار کنید. برای هر دو پا این کار را انجام دهید.

نکته: تمامی این راه‌های توصیه‌شده تنها یک کمک درمانی در شرایطی خاص است و در فشار خون‌های بسیار بالا حتماً شما نیاز به فوریت‌های پزشکی دارید.


بیشتر بخوانید:
درمان خارش سر 
  درمان آفتاب سوختگی
  دمنوش کاهش ریزش مو
  درمان سرفه شبانه کودک

برچسب ها

درمان_خانگی بیماری_ها فشارخون درمان_فشارخون پایین_آوردن_سریع_فشار پرفشاری_خون

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما