امروز شنبه 10 آبان 1399

افسردگی در تابستان

شنبه 7 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
افسردگی در تابستان

علائم افسردگی در تابستان چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

اختلالت روانی فصلی بسیار شایع هستند مانند افسردگی تابستانی که یک نوع افسردگی زماندار است و روانشناسان زمان آن را از اواخر بهار تا اوایل پاییز می‌دانند. افسردگی تابستانه اختلالی شناخته شده در بین روان‌شناسان است که هرساله افراد زیادی را مبتلا می‌سازد. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از افسردگی تابستانی بگوییم و راه‌های درمان آن را برای شما معرفی کنیم پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.


نشانه‌های افسردگی تابستانی

همیشه افسردگی با علائمی مشخص شروع می شود. علائمی چون کاهش انرژی، احساس غمی همیشگی، خستگی، پایین آمدن راندمان کاری، کاهش فعالیت و موارد دیگر اما افسردگی تابستان هم علائم خاص خود را دارد که ما در زیر به مهم‌ترین علائم افسردگی تابستان اشاره خواهیم کرد:

  • احساس کج خلقی

  • احساس اضطراب

  • کاهش وزن

  • کاهش اشتها

  • حواس پرتی و بی‌قراری

  • بی‌خوابی


افسردگی تابستانه

علت بروز افسردگی تابستانی

در این رابطه نظریه‌های متفاوتی از متخصصین وجود دارد. بیشتر تحقیقاتی که در زمینه افسردگی فصلی صورت گرفته است، برمی‌گردد به افسردگی فصلی پاییزه در نتیجه در مورد افسردگی تابستانه هنوز تحقیقات کاملی انجام نشده است اما چیزی که برای روانشناسان و متخصصین مشخص شده است، قرار گرفتن بیشتر از همیشه در معرض نور خورشید در تابستان می‌تواند باعث بروز افسردگی تابستانی شود.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، متفاوت از فصل های دیگر، می‌تواند باعث تغییر ساعت داخلی بدن شود و هنگامی که ریتم شبانه‌روزی تغییر کند، تولید ملاتونین کمتر می‌شود و چرخه خواب که وابستگی به سطح ملاتونین دارد، باتوجه به کاهش آن، برهم خورده و فرد مبتلا دچار کم‌خوابی می‌شود. کم خوابی یکی از دلایل عمده بروز افسردگی است. از دلایل دیگری که متخصصین برای افسردگی تابستان بیان می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا رفتن درجه حرارت

  • افزایش گرده‌ها و بروز آلرژی‌ها

  • بی‌حوصلگی ناشی از گرما

  • روزهای طولانی

  • گرمای شدید

  • احساس تنهایی

افسردگی تابستان ممکن است برای هر فردی پیش بیاید اما این بیماری همچون بیماری‌های دیگر در گروهی از افراد بیشتر دیده می‌شود و می‌توان گفت در میان آن‌ها شایع‌تر است که در مورد افسردگی تابستان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زنان ۴ برابر بیشتر از گروه مردان به این افسردگی مبتلا می شوند.

  • رنج سنی ۱۸ تا ۳۰ سال بیشتر درگیر این نوع افسردگی می شوند.

  • افرادی که سابقه خانوادگی و دیگر اختلالات روحی را دارند، بیشتر در معرض این نوع افسردگی قرار می گیرند.


افسردگی تابستانه

تشخیص افسردگی تابستانه

طبق بیانیه انیستیتوی ملی بهداشت برای تشخیص افسردگی تابستان باید رفتار بیمار در طولانی‌مدت مورد بررسی قرار گیرد. حداقل ۲ سال نیاز است که بتوان افسردگی تابع فصلی را تشخیص داد. یعنی به اندازه تکرار دو بار یک فصل و نشان دادن علائم بیماری توسط فرد مورد نظر. در تشخیص بیشتر بیماری‌های روحی پزشک با پرسش سؤالاتی در زمینه تاریخچه رفتاری فرد، می تواند علائم افسردگی را شناسایی کند، رفتارهای او را ارزیابی کند و با بررسی آن‌ها، تشخیص دهد که آیا فرد دچار افسردگی فصلی است یا خیر.


درمان افسردگی تابستانه

افسردگی فصلی هم همچون افسردگی‌های دیگر می‌تواند فرد را از فعالیت‌های روزانه باز دارد و او را تضعیف کند درنتیجه نیاز است که هرچه سریع‌تر اقدامات درمانی صورت بگیرد که مهم‌ترین اقدام برای کاهش علائم عبارت‌اند از:

کمک‌های پزشکی: روان درمانگر ها در زمینه درمان افسردگی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشند و آمار نشان داده که استفاده از درمان شناختی رفتاری می تواند بهترین جوابگویی را برای فرد بیمار داشته باشد. در این نوع درمان، نقش تفکر در احساس و کارهایی که فرد انجام می‌دهد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استفاده از دارو: داروهای ضدافسردگی، گروه گسترده‌ای از داروها هستند که می‌توانند با اثرات هورمونی که دارند، باعث افزایش بعضی از هورمون‌ها مانند سروتونین و دوپامین شوند که بدنبال آن شاهد بهبود حال بیمار خواهید بود. داروهای ضد افسردگی در انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که اصولاً عوارض مشخصی را دارند و پزشک با توجه به شرایط فرد، داروهای مشخصی را برای او تجویز می کند. هرگز نمی‌توان داروهای ضد افسردگی را بدون تجویز پزشک تهیه و مصرف کرد. همچنین قطع آن‌ها هم حتماً باید زیر نظر پزشک انجام شود.


توصیه‌هایی برای جلوگیری از افسردگی تابستانه

  • فعالیت ورزشی به طور مرتب سه روز در هفته به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه با انجام حرکات هوازی و قدرتی

  • پیگیری علائم بصورت یادداشت کردن آنها در دفترچه ای مشخص و نشان دادن آن به پزشک خود

  • تنفس عمیق و تمرینات مربوط به آن می تواند ذهن شمارا آزاد کند و علائم افسردگی را کاهش دهد

  • سوق دادن افکار به سمت موارد مثبت

  • کاهش تغییرات محیطی که اثری منفی بر روی خلق و خو داشته باشند

  • صحبت کردن با فردی آگاه در مورد علائم و احساساتی که دارید

  

برچسب ها

اختلالات_روانی روانشناسی درمان_افسردگی افسردگی_تابستانه تشخیص_افسردگی علائم_افسردگی خواب_وافسردگی افسردگی_فصلی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما