امروز جمعه 2 آبان 1399

نوشیدن آب و خطر مرگ!

جمعه 6 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
نوشیدن آب و خطر مرگ!

چگونه آب مورد نیاز بدن را تامین کنیم؟

یک نوشیدنی سالم، ویژگی‌های مشخصی دارد: کالری کم و اجزای تشکیل‌دهنده طبیعی و مواد افزودنی کمتر. با توجه به این شرایط می توان گفت آب بهترین نوع نوشیدنی است اما اگر همین نوشیدنی پرفایده هم درست مصرف نشود، می تواند خطرساز باشد. با پیشرفت صنعت مواد غذایی، هر روز شاهد عرضه نوشیدنی‌های مختلف به بازار هستیم. هر کدام با توجه به برندی که دارند، دارای مواد طعم دهنده طبیعی و مصنوعی، ویتامین‌ها و مواد افزودنی دیگری می باشند و گاهی تشخیص سالم بودن آن‌ها سخت و تخصصی می شود. 

ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از نیاز روزانه بدن شما به آب بگوییم و موارد مهمی را در این زمینه بیان کنیم. با توجه به شبکه های مجازی اطلاعات زیادی در زمینه پزشکی به ما می رسد که درست یا غلط بودن آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما در مورد نوشیدن آب هم نیاز به دریافت اطلاعاتی درست و علمی داریم پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.


نوشیدن ۸ لیوان آب روزانه اجباری نیست

شاید شما هم زیاد شنیده‌اید که تمامی متخصصین پیشنهاد می دهند که روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. اکنون می‌خواهیم بگوییم که در این رابطه قانون ثابتی وجود ندارد. متخصصین تغذیه در این رابطه پیشنهاد می‌دهند که خانم‌ها روزانه ۱۱ فنجان و آقایان روزانه ۱۵ فنجان آب بنوشند. اما چیزی که به آن توجه نمی‌شود این است که مقداری از این آب مورد نیاز بدن، توسط گروه میوه و سبزیجات تامین می شود.

می توان گفت ۲۰ درصد از آب مورد نیاز روزانه همراه با وعده‌های غذایی به بدن انسان وارد می شود درنتیجه به‌طور میانگین مصرف ۹ فنجان آب در روز می‌تواند مناسب باشد. البته استفاده شما از آب نمی‌تواند یک برنامه روتین و اجباری داشته باشد زیرا در بعضی از روزها فعالیت بدنی شما بیشتر است و متناسب با آن، به آب بیشتری نیاز دارید و در روزهایی که فعالیت شما کمتر بوده، زمان بیشتری را در خانه مانده اید و از برنامه غذایی مناسبی استفاده کرده اید، بدن شما به آب کمتری نیاز دارد.

درنتیجه می‌توان گفت شرایط آب‌وهوایی منطقه‌ای که در آن زندگی کنید، نوع فعالیت شما، محل کار شما و نوع تغذیه، می‌تواند بر میزان آب دریافتی روزانه شما تاثیر بگذارد. به طور مثال فردی که در مناطق کویری زندگی می کند نسبت به فردی که در مناطق شمالی زندگی می کند، به آب روزانه بیشتری نیاز دارد. مهم این است که بدن خود را بی آب نگذارید و مهم نیست اگر از الگوی خاصی در مصرف آب، پیروی نکنید.


نحوه درست نوشیدن آب


نوشیدنی‌های کافئین دار آب بدن را از بین نمی‌برند

همیشه تصور بر این است که نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، آب بدن را از بین می‌برند. یعنی درحقیقت ادرارآور بوده و بدن آب زیادی را با نوشیدن آن‌ها از دست می‌دهد. اما متخصصین با انجام تحقیقات در این زمینه ثابت کرده‌اند که کافئین اثر چندانی بر روی میزان ادرار ندارد و مصرف نوشیدنی های کافئین دار هم می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تامین کرده و بدن را مرطوب کند. اما ازآنجایی‌که کافئین اثرات منفی چون اختلال در خواب و موارد دیگر را به دنبال دارد، توصیه می‌شود که به میزان کمی در روز استفاده گردد و تامین مایعات بدن توسط نوشیدنی‌های کافئین‌دار نباشد.


آب شما را لاغر نمی‌کند

حتماً شما هم در مورد رژیم آب زیاد شنیده‌اید. افرادی می‌خواهند با نوشیدن آب خود را لاغر کنند و به تناسب اندام برسند درحالی‌که هیچ تحقیقی در این زمینه این مسئله را ثابت نکرده است که آب احساس سیری می‌دهد و می‌تواند شما را لاغر کند. متخصصین تغذیه بر این باورند که آب تنها زمانی که بخشی از مواد غذایی باشد، می‌تواند باعث کاهش وزن شود. بطور مثال بجای خوردن غذاهای پرکالری، از سبزیجات استفاده شود.

از آنجایی‌که غذاهایی که مقدار زیادی از آن‌ها را آب تشکیل داده، حجم زیادی دارند، می توانند باعث فریب ذهن شوند. مواقعی هم پیش می‌آید که احساس گرسنگی و تشنگی در ذهن اشتباه شده و فردی که تشنه است، به غذا خوردن روی می آورد و باعث چاقی می‌شود. درنتیجه می‌توانید مواد غذایی که حجم مناسبی از آن‌ها را آب تشکیل داده را وارد برنامه غذایی خود کنید یا اینکه هنگام احساس گرسنگی،  اول مقداری آب بنوشید.


نحوه درست نوشیدن آب

منتظر احساس تشنگی نمانید

هنگامی که بدن شما دچار کم آبی می شود، شما احساس تشنگی می‌کنید در زمانی که شما دچار کم‌آبی شده اید تعرق بدنی شما کاهش پیدا می‌کند. میزان سدیم خون مقدار مشخصی است و هنگامی که تعادل سدیم به هم می‌خورد، حسگرهای تشنگی مغز پیام هشداردهنده می‌فرستند و درخواست نوشیدن مایعات را دارند. هنگامی که ۲ درصد از وزن مایعات بدن از بین برود، شما وارد فاز کم‌آبی واقعی می‌شوید که علائمی چون حالت تهوع، سردرد و سرگیجه را به‌دنبال خود دارد.

درنتیجه بهتر است در طول روز در فواصل زمانی مشخصی آب بنوشید و میزان آب مورد نیاز خود را در یک زمان ننوشید بلکه حجم کمتری از مایعات را در فواصل زمانی کوتاه‌تری استفاده کنید. همیشه قبل از احساس تشنگی، و ورود به فاز کم آبی، آب بنوشید و نگذارید بعلت کم آبی، اختلالی در عملکرد بدنتان بوجود بیاید.


آیا می توان آب زیادی را نوشید؟

کلیه‌ها هر لحظه مشغول بکار هستند و اگر آبی که می‌نوشید، سریع‌تر از عملکرد کلیه‌ها باشد، تعادل الکترولیت در خون به هم می‌خورد که می‌تواند به دنبال آن تورم مغز، تشنج ناگهانی و حتی کما پیش بیاید. در سال 2017 زنی بر اثر تشنگی ۲ گالن آب را در فاصله زمانی کوتاهی نوشید و بعد از 3 ساعت، جان خود را از دست داد.

شما نمی‌توانید حجم زیادی از آب را یکباره بنوشید زیرا در این حالت خطرات جدی کلیه های شما و به‌دنبال آن خودتان را تهدید می‌کند. اگر تشنگی زیادی دارید و قصد دارید حجم زیادی از آب را بنوشید، بهتر است این کار را به آرامی انجام دهید و بین آن مکث کنید تا فشار خیلی زیادی به کلیه‌ها وارد نشود.


نیاز به نوشیدنی های ورزشی

توصیه متخصصین فیزیولوژی ورزش، استفاده از نوشیدنی‌های ورزشی تنها در ورزش‌های سنگین بالای ۱ ساعت است که تعریق بسیار زیادی دارد ولی ورزش‌هایی چون پیاده‌روی های نیم ساعته، که زیر ۲۰۰ کالری می‌سوزاند، نیازی به استفاده از نوشیدنی‌های ورزشی ندارد. دو فنجان نوشیدنی ورزشی ۱۰۰ کالری را به بدن شما می رساند در نتیجه اگر در ورزشی که کالری خیلی زیادی هم  نمی‌سوزاند، از آن‌ها استفاده کنید در حقیقت ورزش خود را از بین برده‌اید. بهتر است در ورزش های سبک فقط آب بنوشید.


بیشتر بخوانید:
بیماری هایی وحشتناک  
درمان میگرن
  علائم پیش از مرگ
  نشانه های داشتن انگل

برچسب ها

تغذیه تغذیه_سالم آب میزان_آب_موردنیاز آب_وورزش آب_وتابستان حس_تشنگی آب_وخطرمرگ

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما