امروز سه شنبه 29 مهر 1399

خوراکی‌هایی که افسردگی را تشدید می کنند

پنج شنبه 5 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
خوراکی‌هایی که افسردگی را تشدید می کنند

چه خوراکی هایی می توانند باعث افسردگی شوند؟

افسردگی یکی از بیماری‌های روحی است که باید سریعاً شناسایی شده و به درمان آن اقدام کنیم. این روزها آرامش در زندگی کمتر شده و شرایطی چون شیوع بیماری های مختلف، وضعیت نابسامان اقتصادی، خبرهای مختلف در فضای مجازی و... می توانند باعث بروز افسردگی شوند. در دوران افسردگی بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها مواد غذایی مورد استفاده و در حقیقت رژیم غذایی دوران افسردگی است.

مواد غذایی اثری مستقیم بر کاهش و یا تشدید علائم افسردگی دارند. حتی خوردن مداوم بعضی غذاها  خود می تواند باعث افسردگی شود. اگر مواد غذایی مورد نیاز به بدن نرسد و اختلال در کار مغز ایجاد شود، افسردگی بروز پیدا می کند. در بین مواد غذایی بعضی از آن‌ها باعث ایجاد افسردگی می شوند و بعضی دیگر علائم افسردگی را تشدید می‌کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم مواد غذایی که علائم افسردگی را تشدید می‌کنند و در دوران افسردگی نباید استفاده شوند، را برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی بیان کنیم. در این روزهایی که افسردگی بسیار شیوع پیدا کرده بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.


مواد غذایی و افسردگی

مصرف بعضی از مواد غذایی تأثیراتی منفی بر روی وضعیت روحی دارد و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام‌شده و نشان داده که استفاده ناکافی از فیبر و گروه میوه و سبزیجات و همچنین استفاده زیاد از شیرینی و گوشت قرمز، می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر کند.


مواد غذایی که می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد


مواد غذایی تشدیدکننده افسردگی

شکر

بر طبق تحقیقات انجام‌شده، محققین به این نتیجه رسیدند که مواقعی که سطح گلوکز خون افزایش پیدا می کند، می‌تواند باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به افسردگی، خطر دیابت و همچنین جنون شود.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی هم می‌توانند خطرناک باشند و سلامت شما را تهدید کنند. محصولاتی مانند نوشابه که شیرین‌کننده‌های مصنوعی دارد می تواند تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی سروتونین را مسدود کند و بیماری‌های عصبی از جمله بی‌خوابی، سردرد و افسردگی را ایجاد کند.

نوشیدنی‌های الکلی

یکی از موارد بسیار مهم در سلامت روحی، سیستم‌های عصبی مرکزی هستند که اطلاعات را از پنج حس شما گرفته و عملکردها را کنترل می‌کند اما هنگامی که مصرف الکل شما بالا می رود، عملکرد حواس پنج‌گانه شما کاهش پیدا کرده و درنتیجه می تواند باعث بروز افسردگی شود.

روغن‌های هیدروژنه

پنیر سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ شده، مرغ سوخاری و موارد دیگر هم می‌توانند برای سلامت شما مضر باشند. محصولاتی که با روغن‌های هیدروژنه درست می شوند، چربی ترانس دارند که تحقیقات نشان داده خود عاملی برای بروز افسردگی است.

چربی‌های اشباع‌شده

در لبنیات پرچرب، گوشت گوساله و کره موجود هستند و شریان‌ها را مسدود کرده و نمی‌گذارند خون با عملکرد مناسبی به مغز برسد. درنتیجه بیماری‌های مغزی و روحی را تشدید می‌کند.


مواد غذایی که علائم افسردگی را تشدید می‌کنند


مواد غذایی و افسردگی

فست فود

مطالعات نشان داده افرادی که به طور مرتب فست فود استفاده می‌کنند، ۵۱ درصد بیش از افرادی با رژیم غذایی عادی مبتلا به افسردگی می‌شوند. بنابراین بهتر است غذای فست فود را با کنترل بیشتری مصرف کنید.

چربی‌های ترانس

چربی‌های اشباع نشده یا همان چربی های ترانس را نمی‌توان در غذاها مشاهده کرد. در غذاهایی چون مارگارین، اسنک و محصولات نیم پز شده آماده، از این چربی‌ها استفاده می‌شود که آمار نشان می‌دهد که اگر این چربی  بیش از حد استفاده گردد، تا ۴۸ درصد احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

سدیم

مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند بر سیستم عصبی اثرات منفی گذاشته و عملکرد آن را مختل کند. همچنین باعث خستگی زیاد و حبس مایعات و درنتیجه ورم می شود.

کافئین

برعکس چیزی که انتظار می رود، متخصصین اعلام کرده‌اند که کافئین یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به افسردگی شود و دلیلی که برای آن عنوان می‌کنند، برهم زدن خواب توسط کافئین است. یکی از موارد مهمی که برای سلامت همیشه بیان می‌شود، خواب کافی و مناسب است که به هر دلیل این خواب از بین برود، فرد دچار ابتلا به اختلالات روحی خواهد شد.


مواد غذایی که باعث عصبانیت می‌شود


مواد غذایی تشدیدکننده افسردگی

سبوس گندم

سبوس گندم را همیشه به‌عنوان یک ماده غذایی بسیار مفید می‌شناسیم اما اگر دچار افسردگی هستید، این مورد کمی متفاوت می‌شود. در سبوس گندم مقداری سیتریک اسید وجود دارد که می‌تواند در افراد ایجاد استرس، عصبانیت و اضطراب کند. افرادی که افسرده هستند بهتر است مواد غذایی مناسبی را مصرف کنند تا علائمی چون عصبانیت و رفتارهای عصبی در آن‌ها کمتر شده و بتوانند آن را کنترل کنند.

پنیر سویا

سویا پروتئین کم چربی دارد و همیشه مصرف آن توصیه شده است و همچنین برای آنزیم های گوارشی هم بسیار مناسب است اما همین سویا مس بالایی داشته که می‌تواند باعث نفخ شکمی و همچنین اضطراب شود.

قهوه

قهوه را می‌توان یک سوخت بسیار مناسب برای عملکرد مغز دانست اما ازآنجایی‌که کافئین بسیار زیادی دارد، می‌تواند مانعی برای جذب مواد مغذی چون ویتامین D و ویتامین B شود. بهتر است در دوران افسردگی، کمتر استفاده شود و نوشیدنی‌های گیاهی چون بابونه را جایگزین آن کنید.

نان سبوس‌دار

افرادی که دچار اضطراب یا بیماری سلیاک هستند، نمی‌توانند گلوتن را استفاده کنند که در نان‌های سبوس‌دار بسیار وجود دارد درنتیجه در دوران افسردگی باید در مصرف آن‌ها هم احتیاط‌های لازم انجام شود.

غذاهای کنسروشده

غذاهای فرآوری شده حاوی بیسفنول هستند که می تواند باعث کاهش جذب مواد مغذی شود و همچنین کنترل استرس را برای مغز دشوارتر کند.

آب‌میوه

آب‌میوه ها مقدار زیادی فروکتوز دارند و فیبر کمی در آن‌ها موجود است درنتیجه سطح قند خون را بالا برده و به ترشح هورمون استرس کمک می کنند. درنتیجه بهتر است در دوران افسردگی یا اگر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارید، از نوشیدنی‌های کم شیرین استفاده کنید.


بیشتر بخوانید:
چه خواب هایی را می بینیم؟ 
  حقیقت های تکان دهنده پس از 30 سالگی
  اختلال خود بیمار انگاری
  خودتان را دوست بدارید

برچسب ها

افسردگی روانشناسی بیماری_ها تغذیه_وافسردگی موادغذایی_موثردربروزافسردگی قهوه_وافسردگی غذاهای_شیرین_وافسردگی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما