امروز شنبه 10 آبان 1399

انجام ورزش بدون گرمازدگی

چهارشنبه 4 تیر 1399
5 دقیقه مطالعه
انجام ورزش بدون گرمازدگی

چگونه در تابستان ورزش کنیم؟

در روزهای گرم تابستان، معضلی به نام گرمازدگی خودش را بیشتر نشان می دهد مخصوصا در هنگام فعالیت هایی شدیدتر از کار روزانه مانند ورزش.  شاید گرمازدگی برای عده‌ای یک تغییرحالت کوچک جلوه کند اما باید بدانید سالانه در کل دنیا میلیون‌ها انسان دچار گرمازدگی شده و حتی عده زیادی می میرند.

ورزش کردن باعث تعریق می‌شود و از طرف دیگر برای رسیدن به اندامی متناسب و سلامتی، توصیه شده است که در هفته حداقل ۷۵ دقیقه ورزش کنیم حال می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌شود هم تناسب اندام و سلامت بدنی را حفظ کرد و هم با توجه به شروع تابستان، دچار گرمازدگی و کمبود آب بدنی نشد. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی راهکارهایی را پیشنهاد دهیم که در تابستان براحتی ورزش کنید و در کنار آن بدن خود را خنک نگه دارید پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.


زمان ورزش مناسبی را انتخاب کنید

اگر شما از افرادی هستید که در فضای آزاد ورزش می‌کنید، باید در تابستان ساعت های مناسبی را انتخاب کنید. زمانی که نور خورشید به اوج می‌رسد و دمای هوا افزایش زیادی پیدا می کند زمان مناسبی برای ورزش نیست. می توان ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر را محدوده خطر برای گرمازدگی دانست. خورشید هنگام ظهر بیشترین گرما را دارد و در ساعت ۳ نیم دمای هوا به بیشترین میزان خود می‌رسد.

برای اینکه مشکل گرمازدگی را حل کرده و همچنان در هوای آزاد ورزش کنید، بهتر است صبح‌های تابستان زودتر بیدار شوید و ورزش خود را در ساعات اولیه روز قرار دهید. البته چربی سوزی در ساعت‌های بعدازظهر تا شب بهتر از ساعت‌های دیگر روز انجام می شود. راهکار بهتر این است که ساعت  ورزش روزانه خود را به دو قسمت صبح و شب تقسیم کنید. می‌توانید صبح قدرتی رفته و با غروب خورشید به ورزش‌های هوازی بپردازید.


ورزش در تابستان

لباس مناسب بپوشید

دمای داخلی بدن در هنگام انجام ورزش‌های هوازی به بالاتر از حالت عادی می رسد حتی اگر محل ورزش شما خنک باشد در نتیجه پوشش نامناسب می تواند شرایط را بسیار بدتر کند. لباس‌های شما تعادل دمایی بدن را حفظ می کند بهتر است هنگام ورزش در تابستان از لباس‌های نخی استفاده کنید و وسایلی چون مچ بند و هد بند خود را کمی مرطوب کنید. این رطوبت می‌تواند عرق را به خود جذب کرده و دمای بدن را در حالت متعادل قرار دهد.


لباس‌های سبکی بپوشید

لباس‌های ورزشی بعضی بسیار زیبا هستند اما درحقیقت برای ورزش کردن مناسب نیستند. لباس‌های ورزش باید دارای وزن کمی باشند. لباس‌های روشن با وزن کم می‌توانند نور خورشید را از بدن منحرف کرده و نگذارند جذب شود و به این‌گونه شما احساس خنکی بیشتری را خواهید داشت. لباس‌های تیره همان‌طور که می‌دانید  جاذب نور خورشید بوده و احساس گرمای بیشتری را به شما می دهند.


ضدآفتاب را فراموش نکنید

بهتر است همیشه چه در حالت عادی چه در حالت هایی چون ورزش کردن، ضد آفتاب را جزو لوازم روزانه و ضروری خود قرار دهید نه تنها در تابستان بلکه در همه ماه‌های سال استفاده از ضدآفتاب برای سلامت پوست شما بسیار لازم و ضروری است. اما در هنگام تابستان و همچنین ورزش کردن، این مورد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ضدآفتاب می‌تواند گرمی اضافه را دفع کند و همچنین نگذارد پوست شما بیشتر از حد معمول داغ شود و به‌جز آن، جلوی اشعه مضر نور خورشید را هم می‌گیرد.


از نوشیدنی های سالم استفاده کنید

هنگامی‌که شما تعریق بالایی را تجربه می‌کنید چه در ورزش و چه در فعالیت‌های روزانه، به این معناست که آب زیادی را از دست داده‌اید و اگر این آب جبران نشود، شما دچار کم آبی می شوید. عده‌ای فکر می‌کنند در هنگام ورزش در تابستان راحت‌تر لاغر می شوند درحالی‌که ممکن است ۹۹ در صدد وزنی که از دست می‌دهند، به خاطر کمبود آب بدنی باشد. شما باید بتوانید آب مورد نیاز بدن را روزانه تامین کنید.

هنگام ورزش کردن باید به طور مرتب آب بنوشید. نوشیدنی‌ها باید به گونه‌ای باشند که آب بدن ازدست‌رفته را جبران کنند نه این‌که خود آب بدن را جذب کنند. به‌طور مثال نوشابه، نوشیدنی‌های الکلی و قهوه می توانند برخلاف انتظاری که می‌رود، آب بدن را کاهش دهند.


ورزش در تابستان

نوشیدنی‌های ولرم اصولاً بهتر است

قبل از ورزش یا در حین آن، از نوشیدنی های الکترولیت استفاده کنید. نوشیدنی‌هایی که حاوی سدیم و پتاسیم هستند اما مهم‌ترین چیز این است که به صورت ولرم این نوشیدنی‌ها را استفاده کنید. بدنی که داغ شده است اگر نوشیدنی بیش از حد خنکی را دریافت کند، نوشیدنی را رد کرده و انگار که شما هیچ نوشیدنی استفاده نکرده‌اید. ابتدا بهتر است از نوشیدنی‌های ولرم استفاده کنید و سپس نوشیدنی های خنک را بنوشید.


شنا یک ورزش عالی

ورزش‌های آبی برای سلامت بسیار مناسبند همچنین کالری سوزی خوبی دارند و در فصل تابستان توصیه می شوند. می توانید یک روز از ورزش هفتگی خود را در استخر بگذرانید.


مصرف میوه و سبزیجات

مصرف گروه میوه و سبزیجات و قرار دادن آن در برنامه غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. میوه و سبزیجات می‌توانند همراه با نوشیدنی‌ها، آب ازدست‌رفته بدن را جبران کنند. شما روزانه ۲۰ درصد از آب بدن خود را می توانید از گروه میوه و سبزیجات تامین کنید.


روتین ها را تغییر دهید

همیشه لازم نیست که  تمرین‌های ورزشی روتینی را انجام دهید بلکه هم برای رسیدن به قدرت بدنی مناسب و هم برای تنوع و جلوگیری از گرمازدگی بهتر است تمرین های جدید را هم امتحان کنید و آن‌ها را وارد برنامه ورزشی خود کنید. همه عضلات بدن شما در حین ورزش باید تقویت شوند در نتیجه تمرکز کردن بر روی عضلات خاص، می‌تواند اندامی نامتناسب را برای شما ایجاد کند. تغییر دادن برنامه ورزشی می تواند جلوی گرمازدگی را بگیرد.


انعطاف بدنی خود را بالا ببرید

ممکن است عده‌ای در تابستان به ورزش‌هایی چون یوگا روی بیاورند که هم بتواند اضطراب و استرس آن‌ها را کنترل کند و هم باعث انعطاف‌پذیری و تقویت بدن شود. بعد از انجام یوگا احساس بسیار خوبی را خواهید داشت. می‌توانید در تابستان این ورزش را امتحان کنید


به باشگاه‌ها بروید

می توان گفت در تابستان بهترین محل برای ورزش کردن، باشگاه‌ها هستند. باشگاه‌هایی که از تهویه و سیستم خنک‌کنندگی مناسبی برخوردارند. بهتر است در تابستان به جای ورزش در هوای آزاد، باشگاه‌ها را امتحان کنید یا این که صبح‌های زود در پارک‌ها به ورزش روی بپردازید.  


بیشتر بخوانید:
شنا سوئدی و تست قدرت
 سینه خوش فرم
  کفش مناسب پیاده روی
  کشف استعداد کودک
 
 

برچسب ها

تناسب_اندام ورزش ورزش_درتابستان ورزش_وگرمازدگی ورزش_یوگا انعطاف_پذیری ساعت_مناسب_ورزش

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما