امروز سه شنبه 29 مهر 1399

حقایقی در مورد ویتامین ها که فقط پزشکان می‌دانند

سه شنبه 27 خرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
حقایقی در مورد ویتامین ها که فقط پزشکان می‌دانند

چه میزان ویتامین نیاز است؟  

با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا ویروس، هر روز با مطالبی علمی و غیرعلمی در فضای مجازی روبه‌رو هستیم که ویتامین‌ها و مکمل‌های خاصی را توصیه می‌کنند تا با مصرف آن‌ها، از بیماری پیشگیری کنیم یا علائم بیماری را کاهش دهیم. اما اگر پای صحبت متخصصین بنشینید، حقایق دیگری را در مورد ویتامین‌ها خواهید شنید و متوجه می‌شوید توصیه‌های علمی با آن چیزی که تاکنون خوانده و شنیده‌اید در مواردی متفاوت است.

ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی در مورد حقایق کاربردی مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها بگوییم پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید. ویتامین‌ها می‌توانند به سلامت شما کمک فراوانی کنند و همچنین برای پیشگیری و روند درمانی بیماری‌ها مفید باشند اما این دلیلی نمی‌شود که بتوان مکمل های ویتامینی را بدون تجویز پزشک استفاده کرد. متأسفانه در ایران استفاده از ویتامین‌ها نیازی به تجویز پزشک ندارد درنتیجه بازار سودجویان در این زمینه گرم شده‌است و با تبلیغات دروغین، مردم را وادار به استفاده از مکمل‌هایی خاص می کنند. در ادامه چند حقیقت را در مورد ویتامین ها بیان می‌کنیم.


ویتامین C که به ادرار می رسد

در مورد مصرف ویتامین C تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفته است. زیرا ویتامین C یکی از ویتامین‌های اساسی و مورد نیاز بدن است. نتیجه تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که ویتامین C در درمان سرماخوردگی مؤثر است و همچنین از بیماری‌هایی چون سرطان پیشگیری می‌کند. اما نکته اساسی و مهم این است که ویتامین C را می‌توان از میوه و سبزیجات روزانه در برنامه غذایی بدست آورد.

هنگامی که بیشتر از دز مورد نیاز ویتامین C مصرف شود، اضافه آن قرار نیست در بدن شما جذب شود و درنتیجه همراه با ادرار از بدن خارج می شود. جالب است بدانید که آمار نشان داده تنها ۶ درصد از مردم دنیا کمبود ویتامین C دارند پس بهتر است نگران ویتامین C بدن خود نباشید و اگر در وعده‌های غذایی شما میوه و سبزیجات قرار دارد، دیگر نیازی به استفاده از قرص‌ها و مکمل‌ها ندارید. دز مورد نیاز روزانه ویتامین C برای خانم‌ها ۷۵ میلی گرم و برای آقایان ۹۰ میلی گرم است.


نحوه مصرف درست ویتامین ها

خوردن دو بار ماهی درهفته مساوی با نیاز امگا ۳ بدن

مورد مصرف مکمل امگا ۳ همیشه سوال‌های زیادی پرسیده شده است متخصصین بر این باورند که اسید چرب غیر اشباع را می توان به وفور در بیشتر ماهی‌ها پیدا کرد. اگر شما در هفته دو وعده غذایی خود را از انواع ماهی‌ها قرار دهید، توانسته اید درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید و مصرف بیشتر این اسیدهای چرب غیراشباع برای شما فایده ای ندارد.

اگر شما از افرادی هستید که ماهی وارد برنامه غذایی شما نمی‌شود یا آن را به هر دلیلی کم مصرف می‌کنیند، توصیه پزشکان بر اینست که کپسول‌های روغن ماهی را تهیه کرده و استفاده کنید. مخصوصاً در افرادی که بالای ۴۰ سال سن دارند و همچنین افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. اما اگر دو وعده غذایی شما در هفته را ماهی تشکیل می‌دهد، بهتر است دیگر به سراغ مکمل ها نروید. تحقیقات نشان داده که استفاده بیش از حد از امگا ۳ می تواند LDL خون را افزایش دهد.


قرص‌ها و مکمل‌های کلسیم

برای آقایان و مخصوصاً خانم‌ها همیشه توصیه به استفاده از قرص‌های مکمل کلسیم شده است و استفاده از آن‌ها را برابر با داشتن استخوان‌های سالم و محکم دانسته‌اند به گونه‌ای که آمار نشان داده عده ای هستند که روزانه چند قرص کلسیم مصرف می‌کنند اما اگر به سراغ پزشکان بروید خواهید دید که افرادی که مشکلی در استخوان‌های خود ندارند، نیازی نیست که از قرص‌های کلسیم استفاده کنند.

قرص‌های کلسیم بیش از حد نیاز بدن می‌توانند آسیب‌زننده باشند. کلسیم در مواد غذایی چون کلم بروکلی، ماست، شیر و پرتقال یافت می شود و در روز تنها 1000 میلی‌گرم کلسیم باید به بدن شما وارد شود و می‌توان گفت یک رژیم غذایی ساده، ۸۵۰ میلی‌گرم کلسیم را برای شما فراهم می‌کند. اگر مبتلا به پوکی استخوان نیستید و روزانه بالای ۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کنید، دیگر نیازی به استفاده از مکمل‌های کلسیم ندارید. در مورد پوکی استخوان و علائم آن هم به توصیه متخصصین می‌توان گفت مکمل گلوکزامین یا کندرویتین، در زانوهای ورم کرده و دردناک می‌تواند مؤثر باشد. اگر به مدت ۲ تا ۳ ماه از این مکمل‌ها استفاده کردید و شرایط شما تغییر نکرد یا رو به بهبود نرفت، یعنی عوامل مهمتری وجود دارند که باید به‌صورت ریشه‌ای درمان شوند در نتیجه به متخصص مراجعه کنید.


نحوه مصرف درست ویتامین ها

ویتامین D و فروش زیاد

حتماً شما هم مقالات بسیار زیادی در مورد کمبود ویتامین D و ابتلا به بیماری‌های مختلفی چون بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، بیماری آلزایمر، افسردگی، بیماری‌های خود ایمن و عفونت‌ها خوانده باشید اما جالب است بدانید که تمامی این مقالات علتی برای مصرف مکمل‌های ویتامین  Dنیست. کاری که ویتامین D در بدن انجام می‌دهد، افزایش جذب کلسیم و تحکیم استخوان هاست اما اگر بیش از حد مورد نیاز استفاده شود، می‌توانند شما را مبتلا به یبوست و تهوع کند و همچنین ضعف عمومی را به وجود بیاورد.

بهتر است برای مصرف مکمل‌های ویتامین D حتماً آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید و با توجه به جواب آزمایش خود وزیر نظر پزشک متخصص، مصرف مکمل‌های ویتامین D را شروع کنید. هرگز از یاد نبرید که ویتامین D در هر فردی دزهای مصرفی متفاوتی دارد.


مکمل‌های فیبر مفید است اما سبزیجات کنار نروند

سبزیجات باید به‌عنوان یک گروه اصلی مواد غذایی، در وعده‌های غذایی شما قرار بگیرد. وعده‌های غذایی که ایده آل هستند، می توانند بیشتر فیبر موردنیاز بدن را در اختیارش قرار دهند. متاسفانه تحقیقات نشان داده که به طور میانگین بیشتر افراد روزانه ۲۵ گرم فیبر دریافت می‌کنند که یک مقدار مناسب نیست و برای جبران کردن این کمبود از مکمل‌های فیبر استفاده می کنند. فیبر موجود در میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان دولپه‌ای و غلات، بسیار مناسب‌تر از مکمل‌های فیبر است و هرگز مکمل‌ها نمی‌توانند جای آن‌ها را بگیرند.

بهتر است اولین راهی را که امتحان می کنید، اضافه کردن غذاهای فیبردار به رژیم غذایی تان باشد اما اگر در کنار آن بازهم کمبود فیبر را احساس کردید، از مکمل‌های ۳ گرمی فیبر روزانه استفاده کنید. پس از گذشت ۳ روز مقدار آن را افزایش دهید. البته افرادی که دچار دیابت هستند حتماً باید زیر نظر پزشک از مکمل‌های فیبر استفاده کنند زیرا فیبر باعث کاهش اثردهی داروها و همچنین کاهش قند خون می شود. ۲


ویتامین A و ویتامین E

مقدار استفاده زیاد از ویتامین A برای سلامت ضرر دارد و می‌تواند باعث سرگیجه، کما و مرگ شود. در زنان باردار هم توصیه به مصرف آن نمی‌شود و می‌تواند اثرات نامطلوب بر روی جنین داشته باشد.

استفاده زیاد از ویتامین E هم مانند ویتامین A برای سلامتی مضر است و درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. مکمل‌های E می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهند اما بسیار مهم است که بیشتر از حد مجاز استفاده نشوند درنتیجه برای استفاده از ویتامین‌های A و ویتامین‌های E حتماً زیر نظر پزشک اقدام کنید.


بیشتر بخوانید:
داروهای چاق کننده 
  مکمل های ضد پیری
  تشخیص کم خونی در منزل
  نشانه های سرطان

برچسب ها

داروها مکمل اطلاعات_دارویی ویتامینD مولتی_ویتامین ویتامینC اطلاعات_پزشکی ویتامین_ها حقایقی_درموردمکمل_ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما