منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
رنگ های متفاوت کبودی‌ پوست
رنگ های متفاوت کبودی‌ پوست

رنگ های متفاوت کبودی‌ پوست

تاریخ انتشار:
20 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
13 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
20 تیر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

رنگ کبودی ها در هر مرحله نشانه چیست؟

حتماً شما هم تابحال با کبودی هایی بر روی بدن خود مواجه شده‌اید باید بدانید که کبودی ها در هر مرحله دارای یک رنگ خاص هستند. با دانستن رنگ مربوط به هر مرحله می توان طول عمر هر کبودی را مشخص کرد. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد کبودی های روی بدن و رنگ آن‌ها با شما همراهان عزیز مجله پزشکی صحبت کنیم.

کبودی‌ها چگونه تشکیل می شوند؟

در زیر پوست، مویرگ ها و رگ های زیاد و ریزی وجود دارند که با کوچک‌ترین ضرباتی که به پوست وارد می‌شود، ممکن است این مویرگ‌ها و رگ‌های نزدیک به سطح پوست، بشکنند. خونی که از این مویرگ ها نشت می کند وارد بافت شده و باعث التهاب و همچنین تغییر رنگ می شوند که ما این تغییر رنگ را به عنوان کبودی می‌شناسیم. بدن کم کم خونی را که منتشر شده است، جذب می‌کند و به‌دنبال آن کبودی از بین می‌رود. این فرآیند مقداری زمان می‌برد و در طول این زمان، کبودی تغییر رنگ و شکل می دهد. جالب است بدانید که می‌توان با رنگ حاصل از کبودی‌ها، سن آن را تخمین زد.

مراحل کبودی

از هنگامی‌که ضربه به پوست وارد می‌شود تا زمانی که دوباره پوست به حالت عادی برگردد، می‌توان گفت ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد البته کبودی‌هایی هم وجود دارند که برای بهبودی کامل به مدت زمان بیشتری نیاز دارند تا درمان شوند. شدت ضربه و آسیب واردشده، طول زمان بهبود را مشخص می کند. همچنین محلی که ضربه دیده است هم می‌تواند بر روی طول درمان اثر داشته باشد به طور مثال کبودی در پا و دست درمان کندتری را دارد. این تغییر رنگ‌هایی که از آن نام برده می شود بسیار تدریجی صورت می‌گیرد به طوری که شاید به‌راحتی متوجه این تغییر رنگ‌ها نشوید و همیشه سایه‌ای از رنگ قبلی را می‌توان در رنگ بعدی هم مشاهده کرد.

رنگ کبودی های بدن

رنگ قرمز و صورتی

هنگامی که ضربه‌ای به پوست شما وارد می شود، بلافاصله کمی رنگ صورتی یا قرمز را می‌توانید در محل ضربه مشاهده کنید مانند هنگامی که پای شما به سطح سختی برخورد می‌کند. در مرحله اول ناحیه اطراف ضربه مقداری ورم کرده و با لمس آن نواحی، شما احساس درد زیادی را دارید.

طیف رنگ آبی تا بنفش تیره

پس از گذشت چند ساعت به تدریج می توانید رنگ آبی یا بنفش تیره را تشخیص دهید که بعلت مقدار اکسیژن ذخیره شده در ناحیه مورد ضربه و همچنین کمی تورم، ایجاد می‌شود. در این مرحله رنگ قرمز هموگلوبین به سمت آبی متمایل می‌شود که این رنگ تقریباً تا روز پنجم ادامه پیدا می‌کند و پس از آن به سمت کمرنگ شدن می رود.

سبز کمرنگ

پس از رنگ بنفش و آبی بعد از روز پنجم و با شروع روز ششم شما می توانید رنگ سبز روشن را در کبودی مشاهده کنید. که این‌ رنگ نشانی از تجزیه هموگلوبین است و نشان می دهد که التهاب به سمت بهبودی می رود.

طیف رنگی زرد تا قهوه‌ای

پس از رنگ سبز، با طیف رنگی زرد تا قهوه ای مواجه می شوید که اصولاً بعد از روز هفتم خود را نشان می دهد. می‌توان این مرحله را آخرین مرحله التیام کبودی در نظر گرفت و بدن در مراحل پایانی جذب خون قرار دارد. از اینجا دیگر شما تغییر رنگ کبودی را نخواهید داشت و کم‌کم این رنگ هایی که شکل گرفته از بین می‌روند.

چه هنگام کبودی‌ها خطرناک می‌شوند

  • کبودی ایجاد شده تغییر رنگ نمی‌دهد و به سمت بهبودی نمی‌رود

  • همچنان با لمس آن درد شدیدی را حس می‌کنید

  • با گذشت زمان ناحیه بیشتری را دربر می‌گیرد

  • دردها بیشتر می‌شوند

این نشانه ها مربوط به التهاب‌های خونی هستند. غده‌های خونی زمانی شکل می‌گیرند که خون زیر پوست یا داخل ماهیچه جمع می‌شود و به جای این مراحلی که برای بهبود طی می‌شود این خون محصور شده و نیاز به کمک برای تخلیه شدن دارد. در این صورت شما باید به پزشک مراجعه کنید تا خون را تخلیه کند.

گاهی هم دلیل از بین نرفتن کبودی‌ها، تشکیل استخوان خارج از محدوده اسکلتی است. البته این اتفاق بسیار نادر است و هنگامی شکل می‌گیرد که رسوبات کلسیم در اطراف محل کبودی ساخته می‌شوند که پزشک با اشعه ایکس آن را شناسایی می‌کند.

رنگ کبودی های بدن

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر یکی از شرایط زیر را مشاهده کردید حتماً با یک پزشک مشورت کنید:

  • هنگامی‌که پس از گذشت دو هفته کبودی رو به بهبود نرود

  • حرکت دادن مفاصل با درد زیادی باشد

  • کبودی در ناحیه‌های حساسی چون نزدیک به چشم باشد

  • اگر همراه با کبودی علائم تب و رگه‌های قرمز یا موارد دیگری را مشاهده کردید که نشان از عفونت باشد

  • اگر پوست به راحتی کبود می شود، و این کبودی همراه با خونریزی لثه و یا بینی باشد.

  • کبودی های مداوم و ناگهانی بدون ضربه که می تواند به علت بیماری خونی و یا اختلال در لخته شدن خون باشد

درمان کبودی

اینکه کبودی شکل نگیرد هیچ راه پیشگیری ندارد و ممکن است با هر ضربه کوچک یا بزرگ، این کبودی‌ها به وجود بیایند اما می‌توانید راهکارهایی را پیش بگیرید که این کبودی‌ها با سرعت بیشتری رو به بهبود بروند:

استفاده از کمپرس یخ پس از وارد شدن ضربه. کمپرس یخ می‌تواند مقدار خون جمع شده در ناحیه را کاهش و به حداقل برساند و به این صورت در التیام کبودی کمک کند

اگر درد دارید می‌توانید از مسکن‌هایی چون استامینوفن استفاده کنید

بهتر است ناحیه ضرب دیده تا مدتی بدون حرکت بماند

اصولاً کبودی ها پس از ۲ هفته بهبودی کاملی پیدا می کند اما اگر شدت ضربه بیشتر باشد، این روند درمانی مدت زمان بیشتری را طی می کند.

 
بیشتر بخوانید:
واکسن آنفولانزا و کرونا
  رژیم قهوه
  اشتباهات استفاده از کش پیلاتس
  آفتاب سوختگی و درمان خانگی

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها