منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
اعتیاد به گیم
اعتیاد به گیم

اعتیاد به گیم

تاریخ انتشار:
19 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
10 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
19 خرداد 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

چگونه اعتیاد به گیم، می تواند خطرآفرین شود؟

یکی از معضلاتی که در دهه های اخیر گریبان جامعه، مخصوصاً نسل جوان را گرفته است، گیم و اعتیاد به آن است. عوارض اعتیاد به این بازی‌ها چنان گسترده است که نمی‌توان همه جوانب آن را مورد بررسی قرار داد. در مواردی شاهد مرگ گیمور به دلیل اعتیادش بوده‌ایم! آمار نشان می دهد کاربران معتاد بازی‌های آنلاین، در شرایط استرس زای بازی توانسته‌اند جان خود و اطرافیانشان را به خطر بیندازند.

ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اعتیاد به بازی‌های آنلاین و رایانه‌ای بپردازیم و شما همراهان عزیز مجله پزشکی را با خطرات ناشی از این نوع اعتیاد، آشناسازیم پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید. همه ما می‌دانیم مشاغل سختی در دنیا وجود دارند که قوانین بازنشستگی در آن‌ها متفاوت با مشاغل دیگر است مانند کار در معدن. بعلت سختی‌هایی که در این نوع مشاغل وجود دارد، متخصصین اعلام می‌کنند که جسم زودتر از حد نرمال به فرسایش و فرسودگی می رسد و فرد نیاز به کناره‌گیری از آن دارد.

اعتیاد به گیم

اعتیاد به گیم و فرسایش جسمی

چندی پیش انتشار خبری تکان دهنده در فضای مجازی، مردم را به فکر واداشت. بازنشستگی جوانی ۲۳ ساله! یک جوان چینی به نام جیان ژیائو که در میان گیمرها به عنوان یک اسطوره شناخته می‌شود، مجبور شد در سن ۲۳ سالگی از کار خود کناره بگیرد و درحقیقت خود را بازنشسته کند. ۸ سال بازی مداوم چنان جسم او را فرسوده کرد که علی‌رغم اعتیاد به این بازی‌ها، نتوانست به کار خود ادامه دهد. این جوان چینی به گفته متخصصین و پزشکان، همچون فردی که به مدت ۲۰ سال در معدن کار می کند، دچار فرسایش جسمی شده است.

این تصور که بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند خطری بسیار جدی برای افراد داشته باشند، کمی دشوار است و شاید به همین دلیل است که آن را جدی نمی‌گیریم. ما در ادامه می‌خواهیم به مشکلات روحی و جسمی اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای بپردازیم و مواردی از گیمرهایی را بیان کنیم که زندگی خود را پای این اعتیاد باخته اند.

تعداد گیمرها در جهان

می‌توان گفت جمعیت جهان به طور حدودی ۷ میلیارد و ۸۰۰ هزار نفر است که از این تعداد حدود 2.5 میلیارد نفر گیمر هستند. گیمرهایی که بازی‌های آنلاین و ویدئویی را انجام می‌دهند و چیزی که این آمار را جالب‌تر می‌کند این است که نیمی از این آمار و این معتادان گیمر را،  خانم‌ها تشکیل می‌دهند. طبق آماری که در رابطه با گیمرها منتشر شده است، می‌توان گفت 61 درصد از آن‌ها زیر ۳۵ سال دارند. این آمار در سال ۹۴ منتشر شده است و ثابت می‌کند که بازی‌های آنلاین برای هر دو جنسیت زن و مرد جذاب است.

هنگامی که بدون قوانین خاصی به این بازی ها پرداخته می شود، باعث اعتیاد در هر دو گروه خانم‌ها و آقایان به طور مساوی می شود. البته در خارج از ایران قوانین کپی رایت بسیار جدی گرفته می شوند به همین دلیل تهیه بازی‌ها به این صورت نیست که بتوان آن‌ها را مجانی و با قیمت کم از فضاهای مجازی دانلود کرد، بلکه برای تهیه هر بازی باید پول آن پرداخت شود.

پولی که بابت بازی‌ها صرف می‌شود، بسیار بیشتر از تفریحات دیگری چون سینما و استخر است به‌طور مثال اگر برای رفتن به سینما و دیدن یک فیلم فقط به ۱۰ دلار نیاز باشد، برای تهیه یک بازی ۶۰ دلار مورد نیاز است اما با تمام این موارد، روز به روز به علاقمندان این رشته اضافه می‌شود و مخصوصاً سنین جوان با اشتیاق بیشتری به این بازی‌ها روی می‌آورند.

در بین کشورها، ایران هم از نظر تعداد گیمر، قابل توجه است. آماری که مرکز ملی بازی‌های رایانه‌ای اخیراً منتشر کرده است نشان می دهد در ایران هم ۲۸ میلیون گیمر وجود دارد که متأسفانه ۸ میلیون نفر از این گیمرها را کودکان تشکیل می دهند یعنی افراد زیر ۱۲ سال.

اعتیاد به گیمر

مشکلات گیمرها

بازنشسته شدن جوانی در ۲۳ سالگی، موضوع ساده‌ای نیست. عوارض باید اینقدر شدید باشد که بعد از ۸ سال توانایی‌های جسمی او را از بین برده باشد. دانشمندان بر این عقیده‌اند که بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند به جسم و روح صدمه وارد کنند جیان ژیائو در چین فردی شناخته شده است که پیج او در شبکه‌های مجازی، یک پیج پرطرفدار و معروف است. خبر بازنشستگی او برای طرفدارانش شک بزرگی بود.

او پس از ابتلا به انواع بیماری‌ها و صدمات جسمی، در پیج خود این‌گونه نوشت: بعلت بیداری‌های طولانی‌مدت، نخوابیدن های شبانه، استفاده از غذاهای چرب در هنگام بازی، همچنین استرس زیادی که بازی‌ها به من وارد می‌کردند، به دیابت نوع ۲ مبتلا شدم و الان شرایط روحی روانی من پایدار نیست و دیگر مانند گذشته نیستم. دکتر من مرا از بازی منع کرده است و می‌گوید در صورت ادامه، با عواقب خیلی جدی و بیشتری روبرو خواهم شد.

اعتیاد به این بازی ها مانند اعتیاد به مواد مخدر، می‌تواند جسم را به مرور از بین ببرد. از بزرگترین مشکلات جامعه بشری امروز کم تحرکی و استرس بالای ناشی از بازی‌ها رایانه ای است. دو و نیم میلیارد نفر، تعداد کمی نیست که در شمار گیمرها ثبت شده‌اند. سازمان جهانی بهداشت این وضعیت را "اختلال بازی‌های رایانه‌ای" می‌نامد و آن را برای سلامت روانی جامعه بسیار تهدیدکننده می‌شناسد.

به دنبال این اعتیاد، اختلال‌های رفتاری بوجود می‌آید که گیمرها را وادار به رفتارهایی می‌سازد که در حالت عادی آن کارها را انجام نمی‌دهند. چین یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار گیمر در جهان را دارد. محققین و دانشمندان در این کشور سعی دارند عوارض ناشی از کم‌خوابی و استرس های روانی این بازی را به گونه ای برطرف نمایند تا با جامعه‌ای بیمار روبه‌رو نشوند.

آن‌ها در پی تصویب قوانینی هستند که بتوانند شرایط جسمی و روحی این بازی‌ها را تا حدودی کنترل کنند یکی از قوانینی که توانستند به اجرا دربیاورند، منع استفاده از بازی‌های آنلاین توسط گروه سنی زیر ۱۸ سال از ساعت ۱۰ شب تا ۸ صبح است. اتفاقاتی از این دست برای گیمرها چیز تازه‌ای نیست. در ادامه به چند مورد از اتفاقات ناخوشایند در این زمینه اشاره می کنیم:

  • چندی قبل خبر کور شدن یک دختر ۲۰ ‌ساله گیمر در فضای مجازی منتشر شد که بعلت بازی مداوم و بدون وقفه اتفاق افتاد.

  • آمار بالایی از زدوخورد و حتی قتل پس از برد و باخت‌ها به ثبت رسیده است که می‌توان آن‌ها را ناشی از استرس وارد شده هنگام بازی دانست

  • یک نوجوان پس از ۵۰ ساعت بازی بی وقفه، فردی را به ضرب گلوله کشت و این نشان می‌دهد که این نوجوان در حالت عادی خود نبوده است و این بازی‌ها می‌توانند عملکرد مغز را تحت کنترل خود دربیاورند

  • بسیاری از قتل و غارت‌ها و دزدی‌ها هم برای تهیه هزینه این بازی‌ها به ثبت رسیده است که در جهان روزبه‌روز افزایش پیدا می کند

  • یک نوجوان آمریکایی پدر و مادر خود را به‌علت این‌که پدر و مادرش مخالف بازی او بودند و دسته بازی را ضبط کردند، به ضرب گلوله کشت

تمام این موارد نشان می‌دهد اعتیاد به بازی مانند اعتیاد به مواد مخدر، چنان بر روی مغز و اعمال فرد تاثیر می‌گذارد که دیگر فرد هیچگونه کنترلی بر اعمال خود ندارد. اعتیاد به بازی‌ها می‌تواند به قدری خطرناک باشد که آن‌ها را در دسته اعتیادهای پرخطر قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید:
علایم ظاهری اعتیاد
 ماده مخدر لاکچری
 مصرف مواد عجیب برای سرخوشی
 اشک شیطان

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها