امروز شنبه 10 آبان 1399

تقویت سیستم ایمنی بدن در تابستان

یکشنبه 18 خرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
تقویت سیستم ایمنی بدن در تابستان

چگونه می‌توان در فصل گرما بدن را مقاوم ساخت؟

سیستم ایمنی همان قدرت و مقاومت بدن در مقابل شرایط نامتعادل است که هرچه این سیستم، قوی تر باشد، کارایی بهتری را  از خود نشان می دهد. یکی از این شرایط بحرانی که گریزی از آن نداریم، روزهای گرم تابستان است دمای بالای ۴۰ درجه در بیشتر نواحی ایران می‌تواند بسیار خطرناک باشد به گونه ای که در این دما از گروه‌های پرخطر چون کودکان، افراد سالمند و زنان باردار خواسته می‌شود تا جایی‌که امکان دارد، در خانه بمانند.

اما در خانه ماندن، همیشه راه مناسب نیست زیرا در زندگی‌های امروزه بیشتر افراد ناچارند که درطول روز چه در تابستان و یا فصل‌های دیگر، از خانه خارج شوند. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از مواد غذایی بگوییم که می‌توانند در روزهای گرم، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و توانایی شما را برای مقابله با این شرایط سخت، بالاتر ببرد پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.

یکی از دلایلی که می‌تواند روزهای گرم فصل تابستان را خطرناک سازد، کم‌آبی بدن است. بدن به واسطه تعرق، آب زیادی را از دست می‌دهد که این میزان آب باید جبران شود. جالب است بدانید خداوند میوه‌های فصل تابستان را به گونه ای قرار داده است که میزان زیادی آب در خود دارند و استفاده از آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای جبران آب از دست رفته باشد. بهترین گروه مواد غذایی مورد استفاده در تابستان، میوه و سبزیجات هستند که ما در ادامه به بررسی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.


تقویت سیستم ایمنی در تابستان

ذرت

ذرت آنتی‌اکسیدان هایی دارد که محرک‌های مناسبی برای تشکیل رنگدانه‌هایی در ماکولای چشم هستند. می توان گفت خاصیت آن‌ها مانند عینک های استاندارد آفتابی است این رنگ‌دانه هایی که با تحریک آنتی اکسیدان های درون ذرت به وجود می‌آیند، اثرات شدید و مخرب نور خورشید را به نوعی فیلتر می‌کنند و همچنین می‌توانند در افراد بالای ۶۰ سال، خطر ابتلا به انحطاط ماکولا را کاهش دهند.


آلبالو

در رابطه با آلبالو، تحقیقات زیادی انجام شده و یکی از این تحقیقات توسط دانشمندان دانشگاه میشیگان صورت گرفت و نتیجه آن نشان داد که آلبالو می‌تواند برای روزهای گرم بسیار مناسب باشد. میزان بالایی از آلبالو را آب تشکیل داده و در عین حال کالری کمی دارد و می‌توان بدون ترس از چاق شدن، میزان زیادی از آن را مصرف کرد. کالری ۱۰۰ گرم آلبالو تنها ۷۰ کالری است.

با این میزان کالری، آلبالو سرشار از مواد مغذی است مانند ویتامین هایD ،C ، A و مواد معدنی چون گوگرد، آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، منگنز، سدیم و مس. البته آلبالوهای تازه رسیده که قرمز و درخشان هستند، مناسبند نه آلبالوهای نارس و سفت. همچنین آلبالو حاوی آنتوسیانین است که آنتوسیانین باعث چربی سوزی در بدن می‌شود و از انباشتن چربی‌ها در بدن جلوگیری می کند.


هندوانه

هندوانه خواص بسیار زیادی دارد و می توان آن را پادشاه میوه‌ها در فصل تابستان دانست. مقدار زیادی از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد و با خوردن آن، کم‌آبی بدن تا حدودی جبران می‌شود و همچنین پتاسیم موجود در هندوانه به‌عنوان یک الکترولیت عمل کرده و در حفظ سلامت عضلات و همچنین حفظ قدرت بدن اثر مثبتی دارد. هندوانه می تواند باعث تقویت حافظه و بهبود خلق و خو شود. ماده‌ای به نام لیکوپن در هندوانه وجود دارد که یکی از درمان‌های آفتاب‌سوختگی است.


تابستان و تقویت سیستم ایمنی

چای یخ

چای خواص بسیار زیادی دارد اما در فصل تابستان و گرم شدن هوا، مصرف آن کاهش پیدا می کند. توصیه ما بر این است که چای خود را در تابستان همراه با تکه هایی از یخ مصرف کنید. چای کالری بسیار پایینی دارد و می‌تواند به‌عنوان آب استفاده شود و یخ موجود در آن، گرمای چای را گرفته و به عنوان یک منبع خوب برای تامین آب از دست رفته بدن می‌تواند استفاده شود.

نکته: میوه‌ها و سبزیجات دیگری هم هستند که می‌توانند به سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی شما کمک شایانی کنند مانند کاهو، لیموترش، هلو، انواع توت، آب هویج و انگور


دمای خطرناک

در تابستان دمای خطر را می‌توان ۴۰ درجه سانتی‌گراد در نظر گرفت. پس از گذشتن از این دما، عملکرد سیستم اعصاب بدن مختل می‌شود و فشار بالایی بر روی قلب تحمیل می‌شود. به‌دنبال آن دیگر دستگاه‌های بدن هم با اختلال عملکرد مواجه می‌شوند و هنگامی که همراه با این گرما، رطوبت هم کم شود، شرایط بسیار بحرانی می‌شود.

بدن ما می‌تواند تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را به مدت ۳۰ دقیقه تحمل کند که ورزشکاران حرفه‌ای در زمینه دوچرخه‌سواری قدرتی با آن مواجه شده‌اند. با گرم شدن هوا فشار کار سیستم قلبی بسیار بالا می رود و رگ‌های خونی گشاد می‌شوند. بدن تعرق بیشتری را انجام می دهد تا بتواند بدن را خنک نگه دارد. هنگامی‌که عرق تبخیر می شود، سطح پوست خنک تر می شود. سیستم اعصاب ارتباط مستقیمی با افزایش دمای بدن دارد هنگامی‌که دما افزایش پیدا کند، در عملکرد مغز اختلال ایجاد می‌شود و همچنین قدرت حافظه و تصمیم‌گیری افراد کاهش پیدا می‌کند و باعث بروز رفتارهای غیرطبیعی از آن‌ها می شود.


راهکارهایی برای جلوگیری از صدمات گرمای هوا در تابستان

  • بهتر است روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید

  • در زمان‌های اوج گرما کمتر از خانه خارج شوید

  • با خود یک بطری آب برای نوشیدن و خنک کردن دست و صورت به همراه داشته باشید

  • از عینک آفتابی و کرم‌های ضدآفتاب مخصوص پوست خود استفاده کنید

  • لباس‌های رنگ روشن با جنسی نخی را انتخاب کنید

  • داخل خانه پرده ها را بر روی نور خورشید بکشید

  • وسایل برقی غیرضروری و همچنین چراغ‌های اضافی را خاموش کنید

  • پخت غذاهایی که نیاز به پختن طولانی‌مدت دارند را محدود کنید

  • تا جایی‌که امکان دارد دستگاه هایی چون فر را روشن نکنید

  • در کولرها از یخ استفاده کنید

  • دوش آب سرد را فراموش نکنید

  • غذاهای پرادویه، فست فود و چرب را تا جایی که می توانید حذف کنید

  • شیرینی و چربی را بسیار کمتر استفاده کنید

 
بیشتر بخوانید:
سنگ لوزه و درمان آن
  قهوه دالگونا
  خوابیدن و تقویت سیستم ایمنی بدن
  تمرینات یوگا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

برچسب ها

تغذیه تقویت_سیستم_ایمنی بیماری_ها خواص_موادغذایی گرمازدگی تابستان گرماوسیستم_ایمنی میوه_های_تابستان

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما