امروز سه شنبه 29 مهر 1399

با این خوراکی‌ها خوش اخلاق شوید

شنبه 17 خرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
با این خوراکی‌ها خوش اخلاق شوید

کدام خوراکی‌ها می‌توانند خلق‌وخوی شما را بهتر کنند؟

متخصصین تغذیه بر این باورند که خوراکی‌ها و رژیم غذایی می‌تواند اثر مستقیمی بر خلق‌وخوی شما داشته باشد. اگر شما هم مانند بیشتر افراد، با شروع روزهای گرم احساس کلافگی و بی‌حوصلگی می‌کنید و خلق‌وخوی شما رو به بدتر شدن می رود، بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید ما می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، با مشورت متخصصین تغذیه، مواد غذایی را معرفی کنیم که می‌توانند حال شما را بهتر کرده و جلوی کلافگی بیش از حد شمارا بگیرند.

گرم شدن هوا می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد و شاید افراد زیادی را دیده باشید که در تابستان لاغرتر می‌شوند. یکی از دلایل این کاهش وزن، از دست دادن آب بیشتری است که گاها جبران نمی‌شوند و دلیل دیگر هم کاهش اشتها است. متخصصین تغذیه این روند را کاملاً طبیعی می‌دانند و تأثیر تابستان بر تضعیف خلق‌وخو را تایید می‌کنند.

آنها عقیده دارند با تغییرات کوچکی در برنامه غذایی، می‌توان جلوی این تغییر خلق‌وخو را گرفت. در ادامه مواد غذایی را معرفی می‌کنیم که با خواص بسیار مفید آن‌ها آشنا هستید و امروز ما در مورد خاصیت بهبود خلق‌وخوی آن‌ها با شما صحبت می‌کنیم.


ماهی‌های چرب

شاید شما هم بارها شنیده‌اید که عده زیادی توصیه می‌کنند با شروع روزهای گرم، مصرف ماهی را از برنامه غذایی خود کنار بگذارید اما بهتر است بدانید استفاده از ماهی مخصوصاً ماهی های چرب، می تواند سطح امگا ۳ بدن شما را در حال تعادل نگه دارد. امگا ۳ اثری مستقیم بر روی خلق‌وخوی شما دارد درنتیجه استفاده از ماهی های چرب در رژیم غذایی می‌تواند تحریک‌پذیری عصبی را کمتر کرده و اشتهای شمارا افزایش دهد.

توصیه متخصصین تغذیه بر این است که با شروع روزهای گرم، حداقل هفته‌ای ۱ بار از ماهی های چرب استفاده کنید. در ماهی های چرب، امگا ۳ در تمامی گوشت ماهی پخش شده‌است و در ماهی های دیگر، این چربی داخل جگر قرار گرفته بنابراین توصیه بر این است که از ماهی‌های چرب استفاده کنید. ماهی‌های آزاد را می توان بصورت کباب کردن، گریل کردن و بخارپز کردن، استفاده کنید.


خوراکی هایی برای خوش اخلاق شدن

بادام زمینی

یکی از مهم ترین مواد غذایی که می‌تواند تأمین‌کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد، بادام زمینی است. در بادام زمینی سلنیوم وجود دارد که یک ماده معدنی مهم است. تحقیقات نشان داده بادام زمینی می‌تواند احتمال ابتلا به افسردگی را تا حد زیادی پایین بیاورد. مصرف بادام زمینی در روزهای گرم، تحریک‌پذیری، عصبانیت و خستگی شما را کاهش می دهد. البته بهتر است حتماً بادام زمینی به صورت خام و بدون پوست استفاده شود. می‌توانید آن را همراه ماست، سالاد و یا موز استفاده کنید.


جو

مصرف غلات بسیار توصیه می شود اما در بین تمامی غلات، جو  خاصیتی متمایز دارد که آن پایین بودن شاخص قندی است. یعنی با مصرف جو، میزان سطح قند خون بطور ناگهانی بالا نمی‌رود و قند را به تدریج آزاد می کند. درحقیقت شما در طولانی مدت انرژی کافی را دارید در حالی که سطح قند خون شما ثابت است.

یکی از دلایل بی‌حوصلگی و پایین آمدن خلق‌وخو، افت سطح قند خون است که می‌تواند فرد را عصبی و کلافه کند. جو می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد همچنین مقدار خوبی سلنیوم دارد که مانند بادام‌زمینی، اشتهای شما را بهبود می‌بخشد و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کند. شما می‌توانید جو را پخته و همراه با عسل میل کنید یا این‌که آن را همراه با ماست به‌عنوان پیش‌غذا نوش‌جان کنید.


موز

موز را می‌توان یک وعده کامل غذایی نامید. موز حاوی آمینواسیدی بنام تریپتوفان است. موز همراه با تریپتوفان، ویتامین B6، فسفر، فیبر، پتاسیم، آهن، ویتامین A، ویتامین C و کربوهیدرات را به بدن می‌رساند. مغز می تواند تریپتوفان موز را جذب کند و این جذب راحت، بعلت وجود کربوهیدرات در موز است. تریپتوفان در مغز توسط ویتامین B6 موز، به سروتونین تبدیل می‌شود. سروتونین هورمون شادی بخش است درنتیجه هنگامی‌که در روزهای گرم احساس ضعف در خلق و خو کردید، حتماً یک عدد موز نوش جان کنید.


خوراکی هایی برای خوش اخلاق شدن

عدس

عدس هم مانند موز، کربوهیدرات پیچیده دارد و تمامی انواع عدس، قرمز، قهوه‌ای و سبز، حاوی کربوهیدرات هستند. این کربوهیدرات‌ها می‌توانند به ترشح سروتونین در مغز کمک کنند. افرادی که احساس می‌کنند بسیار خسته هستند، می توانند عدس را ۲ بار در هفته در برنامه غذایی خود قرار دهند. عدس انرژی خوبی را به بدن شما می رساند و در کنار آن منبع مناسبی برای آهن و فولات است که اشتهای شما را افزایش می دهد.


گوشت ماکیان

همان‌طور که گفتیم هنگامی که سطح اسید آمینه تریپتوفان در بدن افزایش پیدا کند، خلق‌وخو بهتر می‌شود. درنتیجه برای روزهایی که احساس ضعف، خستگی و کلافگی می‌کنید، مواد غذایی که می‌توانند تریپتوفان را افزایش دهند، توصیه می‌شود. تریپتوفان می تواند باعث بهبود عملکرد مغز و احساس آرامش در شما شود و احساس بی‌حوصلگی و خستگی را از شما دور کند. گوشت ماکیان مانند مرغ و بوقلمون، می‌تواند سطح تریپتوفان در بدن را افزایش دهد.


اسفناج

یکی از موارد بسیار مهمی که می‌تواند خلق‌وخوی شما را مورد تاثیر مستقیم بدهد، ویتامین های گروه ویتامین B هستند. این ویتامین بر روی اشتها هم اثر مستقیمی دارد. از موادی که ویتامین B خوبی دارند، می توان به گروه سبزیجات برگ سبز تیره مانند بروکلی و اسفناج، اشاره کرد. توصیه می‌شود در تابستان به عنوان میان وعده به شکل سالاد مصرف شوند یا داخل غذاهایی چون سوپ ریخته شوند.


لبنیات

تحقیقات نشان می دهد که بالا رفتن سطح کلسیم در بدن، می‌تواند استرس را کاهش دهد و جلوی عصبانیت را بگیرد. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند تا در برنامه غذایی روزانه خود، سه وعده لبنیات را قرار دهید. مانند شیر، پنیر و ماست. بهتر است که همراه با لبنیات میوه هایی هم که ویتامین C دارند، استفاده کنید.


شکلات تلخ

اگر گرما باعث ایجاد تنش و پریشانی در شما می‌شود و درطول روز به طور مرتب احساس استرس، خستگی، عصبانیت و بی‌حوصلگی دارید، بهتر است روزانه ۲۰ تا ۴۰ گرم شکلات تلخ مصرف کنید. اگر استفاده از شکلات به صورت روزانه و منظم باشد، می‌تواند جلوی ترشح هورمون‌های استرسزا را بگیرد و خلق و خوی شما را بهتر کند. البته منظور شکلات تلخ با ۷۰ درصد کاکائو تلخ است.


بیشتر بخوانید:
واقعیت های ناشناخته موز
 دمنوشی برای ریزش مو
 این مواد غذایی را زیاد نخورید
  مصرف شیر و عسل خوب یا بد؟

 

برچسب ها

تغذیه خواص_مواد_غذایی درمان_خانگی درمان_عصبانیت بهبودخلق_وخو تابستان_وکج_خلقی تابستان_وبی_اشتهایی بهبوداشتها

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما