امروز سه شنبه 6 آبان 1399

هوس‌های غذایی چه می گویند؟

یکشنبه 11 خرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
هوس‌های غذایی چه می گویند؟

هوس های غذایی و نکاتی درمورد سلامت بدن

هوس غذایی یا همان تمایل به استفاده از یک غذا به دو حالت پیش می‌آید. به صورت هوسی انتخابی یا هوسی غیرانتخابی. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد ارتباط هوس به ماده غذایی و سلامتی بدن، با شما همراهان عزیز مجله پزشکی صحبت کنیم و چیزهای جالبی را در این زمینه با شما درمیان بگذاریم پس تا انتهای مقاله مارا همراهی کنید.


هوس غذایی

همان‌طور که گفتیم ما دو نوع هوس داریم هوس‌های غیرانتخابی به هوس‌هایی گفته می‌شود که بطور کلی میل به غذا پیدا کنیم بطور مثال هنگامی که گرسنه هستید و هوس خوردن دارید یا هنگامی‌که تشنه هستید و هوس نوشیدن دارید. اما هوس های انتخابی مواقعی است که شما دقیقاً می‌دانید میل به خوردن چه ماده غذایی دارید. محققین می‌گویند این یک روند پیچیده شیمیایی به همراه روان‌شناختی است و بدن شما در حقیقت با این هوس مشغول ارسال یک پیام است. ما در ادامه چند نوع هوس غذایی را که معمول است، بررسی می کنیم.


هنگامی که هوس خوردن شکلات را دارید

هنگامی که دلتان می‌خواهد مقدار زیادی شکلات بخورید و فکر می‌کنید در این رابطه ولع بی‌پایانی دارید، نشان می‌دهد که سطح منیزیم بدن شما پایین آمده است. کمبود منیزیم می تواند علائمی چون اضطراب و افسردگی را در شما بوجود بیاورد. یک مطالعه‌ گسترده ای در این رابطه انجام شد که نتایج آن نشان می‌دهد، افرادی که روزانه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ گرم شکلات تلخ یا همان تیره را استفاده می‌کنند، بسیار کمتر از افراد دیگر به افسردگی دچار می‌شوند و این تحقیق می‌تواند هوس شما را توضیح دهد.

اصولاً شکلات‌هایی که در مغازه‌ها موجود هستند، حاوی مقدار زیادی قندند و شکلات‌هایی که تلخ یا تیره اند کمتر در دسترس قرار دارند. بهتر است هنگامی که حس کردید ولع زیادی به خوردن شکلات دارید، به جای آن بادام مصرف کنید. بادام می تواند منیزیم مورد نیاز بدن شما را تامین کند و همچنین علائم افسردگی را در شما کاهش دهد. شکلات‌هایی که شیری نیستند یا بالای 70 درصد آن‌ها کاکائو است هم می‌توانند بسیار مفید باشند.


هوس خوردن مواد غذایی

هنگامی که هوس خوردن شیرینی را دارید

یکی از دلایل چاقی، خواب نامناسب یا کمبود ساعت‌های خواب شبانه شما است. دلیل علمی آن بدین صورت است هنگامی‌که بدن خسته می شود، میل به خوردن قند پیدا می‌کند و بیشتر محصولات قندی که در دسترس ما قرار دارند، از قند تصفیه‌شده تولید شده‌اند که می‌تواند برای سلامت شما مضر باشد و ایجاد چاقی کند.

می توانید هنگامی که میل شدیدی به خوردن شیرینی پیدا می‌کنید، از میوه‌هایی چون هلو، گیلاس و هندوانه استفاده کنید یا میوه‌های خشکی چون کشمش. اولین کاری که باید انجام ‌دهید، تنظیم خواب است و با رسیدن به یک برنامه منظم خواب، متوجه تغییرات مثبتی در بدن خود خواهید شد.


هنگامی که هوس خوردن پنیر را دارید

پنیر را می‌توان سرشار از دوپامین دانست. نمی‌توان تفاوت میل به مصرف یک ماده غذایی را با اعتیاد به آن ماده غذایی، تشخیص داد. دوپامین می‌تواند در شما نوعی اعتیاد را ایجاد کند. اگر شما یک رژیم کم کالری و کم‌چربی دارید و به ولعی برای خوردن پنیر پیدا می‌کنید، بدانید ویتامین A و D شما احتمالاً در بدنتان کاهش پیدا کرده است که لبنیات می‌تواند آن را تا حدی تامین کند.

هنگامی‌که هوس خوردن پنیر را می کنید، می توانید از مخمرهای تغذیه‌ای استفاده کنید و اگر هم میل به خوردن خود پنیر را دارید بهتر است پنیرهای کم‌چرب  را جایگزین پنیر معمولی کنید و قبل از آن هم مطمئن شوید که خوردن پنیر برای شما به صورت یک اعتیاد درنیامده باشد. خوردن پنیر بیش از حد طبیعی، می تواند سلامت شمارا به خطر بیندازد.


هنگامی که هوس خوردن چیپس را دارید

می‌توان گفت یکی از رایج‌ترین هوس‌های موجود، هوس خوردن سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا انواع چیپس‌ها است که می‌تواند نشان دهد بدن شما نیاز به کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم دارد، مخصوصاً امگا ۳. سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده سدیم بالایی دارند و برای تهیه آن‌ها از نمک زیادی استفاده می شود. هنگامی که تعریق شما زیاد می شود، با کمبود سدیم مواجه می‌شوید.

ابتدا بررسی کنید که تعریق شما تفاوت کرده است یا خیر و همچنین بهتر است رژیم خود را به گونه‌ای تغییر دهید که کربوهیدرات‌ها را هم وارد آن کنید. به جای استفاده از سیب‌زمینی سرخ‌کرده و چیپس می‌توانید در خانه سیب‌زمینی سرخ‌کرده را تهیه کنید و برای سرخ کردن از روغن زیتون با حرارتی کم بهره ببرید. همچنین می توانید از آجیل‌ها و همچنین آووکادو استفاده کنید.


هوس خوردن مواد غذایی

هنگامی که هوس نوشیدن نوشابه را دارید

نوشابه‌ها کافئین زیادی دارند که می‌تواند دلیلی بر این هوس باشد. اگر مصرف نوشابه شما به هرروز رسیده باشد، اعتیاد به نوشیدن نوشابه و دریافت کافئین را نشان می دهد. اعتیاد به نوشابه به صورت یک دفعه‌ای اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که شما اصلاً متوجه آن نیستید. خوردن نوشابه می تواند میزان کلسیم و منیزیم بدن شما را کاهش دهد و سبب پوکی استخوان در درازمدت شود.

بهتر است که کافئین را به طور مداوم و زیاد مصرف نکنید و ازآنجایی‌که قند نوشابه هم زیاد است، خطر ابتلا به دیابت را بالا می‌برد. اگر احساس خستگی می‌کنید، به جای نوشابه مقداری شکلات تلخ بخورید یا چای کم‌رنگ را به جای آن بنوشید.


هنگامی که هوس خوردن یخ را دارید

یک تحقیق در این زمینه انجام شده و نتایج آن نشان دادند که کمبود آهن می‌تواند میل به خوردن یخ را افزایش دهد. خوردن یخ مانند قهوه خستگی‌های ناشی از کمبود آهن را تا حدودی کاهش می دهد. البته اگر خوردن یخ انتهایی لیوان‌های شربت یا نوشابه، جای نگرانی ندارد. اگر علاقه به یخ در شما تشدید شده است بهتر است با پزشک مشورت کرده و آزمایش کمبود آهن را انجام دهید. می توانید از اسفناج و حبوبات در برنامه غذایی خود استفاده کنید.


چرا هوس خوردن میوه و سبزیجات کمتر اتفاق می‌افتد؟

می‌توان گفت هوس و میل به غذا یک دلیل عمده روان‌شناسی دارد و هنگامی‌که شما هوس می‌کنید، در مغزتان دوپامین آزاد می‌شود و نیاز شمارا به یک لذت نشان می دهد. بعلت آزاد شدن دوپامین است که شما می‌خواهید آن لذت را دوباره تجربه کرده و آن را تکرار کنید مانند ذوب شدن شکلات در دهان شما که متأسفانه این حالت در مصرف میوه و سبزیجات وجود ندارد برای همین است که کمتر پیش می آید ما هوس خوردن میوه و سبزیجات را داشته باشیم.


بیشتر بخوانید:
برقراری رابطه جنسی در خواب
  علائم ظاهری اعتیاد
 ماده مخدر لاکچری
جمله های ممنوعه دعوا
 

برچسب ها

تغذیه هوس_غذایی هوس_وسلامت هوس_نشانه_بدن هوس_خوردن_شکلات هوس_چیپس

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما