امروز سه شنبه 6 آبان 1399

آموزش ماساژ برای رفع خستگی

جمعه 9 خرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
آموزش ماساژ برای رفع خستگی

​چگونه می توان خستگی و کوفتگی را با ماساژ از بین برد؟

شاید تنها راهی که برای رفع خستگی و کوفتگی بدن به ذهنتان برسد، دوش آب گرم باشد اما ماساژ ستون فقرات و کمر می تواند اثراتی به مراتب بهتر داشته و حال شما را به سرعت بهتر کند. ازآنجایی‌که ماساژ دادن یک حرفه است، تصور اینکه ما هم بتوانیم این کار را انجام دهیم، کمی دشوار است اما باید بدانیم انجام هیچ کاری با آموزش و تمرین، محال نیست.

ما امروز در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، از نحوه انجام یک ماساژ کاربردی بگوییم که با مقداری تمرین می‌توانید آن را انجام دهید و از اثرات بسیار خوب آن بهره ببرید. ماساژ می‌تواند خستگی شما را از بدنتان دور کرده و همچنین استرس‌ها را از بین ببرد. همچنین ماساژ می‌تواند مقاومت بدن را در مقابله با بیماری‌ها افزایش دهد. پس با ما تا انتهای مقاله برای آموزش این ماساژ همراه باشید.


مقدمات کار

بهتر است این ماساژ در فضایی انجام شود که تهویه مناسبی داشته و اکسیژن به خوبی در آن جریان داشته باشد. برای انتخاب روغن ماساژ می توانید از روغن هایی چون زیتون، روغن هسته انگور و روغن بادام استفاده کنید. آرام بودن شما و فرد ماساژ گیرنده از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین هر موضوع تنش‌زدایی چون تلویزیون، گوشی تلفن همراه و... را از محل ماساژ دور کنید.

برای اینکه ماساژ را شروع کنید حتماً باید یک سطح صاف را انتخاب کنید. پتوی مناسبی را بر روی سطح مورد نظر قرار بدهید و از فردی که می‌خواهد ماساژ را بگیرد بخواهید که از سمت شکم روی آن بخوابد. برای انجام این ماساژ، شما به موارد چون روغن ماساژ، حوله و یک توپ تنیس نیاز دارید.


آموزش ماساژ

مرحله اول

ابتدا دستان خود را با مقداری روغن چرب کنید و کف دو دست را بر روی همدیگر بمالید. شروع ماساژ بهتر است از عضلات سرشانه باشد. برای ماساژ دادن این ناحیه،  کف دستان را بر روی عضلات سر شانه قرار داده و با انگشتان خود این عضلات را به آرامی ماساژ دهید. برای داشتن یک ماساژ با کارایی بهتر، فشاری را بر عضلات سرشانه به وسیله دو کف دست و انگشتان خود وارد کنید. البته نه فشاری که ایجاد درد کند بلکه تنها به اندازه‌ای که کوفتگی عضلات را برطرف نماید. حرکت دست کمی به سمت راست و چپ باشد.


مرحله دوم

در این قسمت از همه نواحی دست و سر انگشت‌ها و انگشت شست استفاده می‌کنیم. عضلات شانه و کمر را از دو طرف ستون فقرات به سمت پهلوها ماساژ دهید. بهترین حالت ماساژ برای این ناحیه این است که مقداری از عضلات پشت کمر را به وسیله انگشتان خود گرفته، بلند کرده و رها کنید. البته نه به گونه‌ای که باعث ایجاد درد شود.


مرحله سوم

مرتب دستان‌ خود را با روغن انتخابی، چرب کنید. در این مرحله برای رفع اسپاسم و خستگی عضلات از یک توپ تنیس استفاده ‌کنید به این صورت که توپ تنیس را بر روی ماهیچه پشت قرار دهید و سپس کف دست خود را بر روی آن قرار داده و به صورت دایره‌ای آن را بر روی کمر حرکت دهید. و در فاصله زمانی مشخص فشاری بر روی توپ به سمت پایین وارد کنید. البته نباید ایجاد درد کند. این حرکت را بر روی تمامی کمر انجام دهید.


مرحله چهارم

توپ را کنار بگذارید و دوباره از دستان خود کمک بگیرید. ابتدا تمامی کف دست راست خود را بر روی ماهیچه‌های کمر و پشت بگذارید و دست چپ خود را بر روی آن قرار دهید. با هر دو دست، فشار کمی را به سمت پایین وارد کنید. این فشار کم و ملایم می تواند  اسپاسم‌های احتمالی را از بین برده و خستگی را رفع کند. این حرکت را در تمامی نقاط کمر انجام دهید. البته توجه کنید که این حرکت‌ها با این‌که فشار کم و کوتاه است به منطقه ستون فقرات وارد نشود.


آموزش ماساژ

مرحله پنجم

در این مرحله با انگشتان خود کار دارید. اکنون قرار است به ستون فقرات نزدیک شوید. ابتدا دست های خود را با روغن چرب ‌کنید و توسط انگشتان شست خود این ماساژ را انجام ‌دهید. ابتدا با فشارهای کمی را بصورت نقطه ای در سر تا سر ستون فقرات وارد کنید. فشار بسیار کم و کوتاه است. سپس با دو انگشت شست، فشار کمی را به ۲ طرف عضلات ستون فقرات وارد ‌کنید بطوری که از مرکز ستون فقرات انگشت شست خود را به دو طرف بکشید. از بالای ستون فقرات تا پایین ستون فقرات، این حرکت را ادامه دهید.


مرحله ششم

در این‌جا ماساژ خوابیده ما تمام می‌شود و از فرد ماساژ گیرنده بخواهید که بنشیند. سپس سر شانه ها را که در حالت خوابیده برای او ماساژ داده‌اید این بار در حالت نشسته انجام دهید. البته در این مرحله فشار را کمی بیشتر کنید چون بدن گرم شده و آماده دریافت فشار بیشتری است.


مرحله هفتم

حوله را بر روی شانه فرد قرار دهید و این بار از ساعدهای دست خود کمک بگیرید به این صورت که ساعد دست را بر روی عضلات سرشانه قرار داده و با بدن خود فشاری رو به پایین به این عضلات وارد کنید. باید زمان این فشار در حد ۳ ثانیه باشد و این کار را از عضلات بیرونی سرشانه شروع کرده و به عضلات نزدیک گردن برسانید و در چند حرکت رفت و برگشت آن را تکرار کنید.


مرحله هشتم

در این مرحله به ماساژ گردن می‌پردازید. سرانگشتان خود را چرب کرده و با سر انگشتان خود، عضلات گردن را به طور متناوب گرفته و رها کنید. می‌توانید هنگام انجام این کار فشار کمی را هم وارد کنید و یا عضلات را به اندازه کمی بالا بیاورید. بهتر است اینکار پشت سرهم انجام شود.


مرحله آخر

در این مرحله به سراغ کف سر بروید. انگشتان خود را داخل موها برده و به آرامی با سرانگشتان خود پوست سر را ماساژ دهید. این حالت می‌تواند حس بسیار خوبی را منتقل کند و خستگی را از بین ببرد.


بیشتر بخوانید:
عادت های خطرناک پشت میز نشینی
 گرمازدگی و درمان آن
  راهکارهای ترک ناخن جویدن
  مصارف عجیب پوست تخم مرغ
  

برچسب ها

درمان_خانگی ماساژ ماساژدرمانی آموزش_ماساژ رفع_اسپاسم_عضلانی رفع_خستگی تای_ماساژ ماساژتایوانی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما

solale

شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 19:31:59

alwiii bod

سالار

شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 19:32:41

کاش یکی اینجوری ماساژم میداد واقعا ماساژ برای خستگی معجزه میکنه مرسی

hoda

شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 19:33:14

خیلی خب بود امتحان میکنم

مریم

شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 19:47:30

چ عالی مرسی

shohre

شنبه 10 خرداد 1399 ساعت 20:57:37

tozihat kamel. mersi

صالح

یکشنبه 11 خرداد 1399 ساعت 08:20:18

خیلی عالیه

هلیا

یکشنبه 11 خرداد 1399 ساعت 10:43:37

خوب بود.فقط اگه با فیلم یا تصویری از هرمرحله بود بهتر میشد. ممنون

صلاح کورد

پنج شنبه 15 خرداد 1399 ساعت 23:17:02

ممنون از مقاله خوبتون خیلی سودمند بود سپاسگزام فقط کاکشی فیلیم را هم میزاشتید با تشکر