امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

رژیم قهوه خوب یا بد؟

دوشنبه 5 خرداد 1399
5 دقیقه مطالعه
رژیم قهوه خوب یا بد؟

مزایا و معایب رژیم قهوه برای لاغری چیست؟

این روزها تمام مردم به دنبال رژیم‌هایی برای رسیدن به تناسب اندام هستند. یکی از این رژیم‌های تازه شناخته شده، رژیم قهوه است. طبق تحقیقات و نظر کارشناسان، قهوه می‌تواند اشتهای شما را کاهش دهد و همچنین کالری سوزی بدن را بالا ببرد درنتیجه می‌‌توان آن را یک عامل مثبت برای کاهش وزن دانست.

ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، در مورد رژیم قهوه و فواید و معایب آن صحبت کنیم. قهوه بعلت طعم خوشایندی که دارد، به‌سرعت در بین مردم طرف‌داران خاص خود را پیدا کرده است و رژیم قهوه با ورود خود به دنیای رژیم‌ها، توانست به‌سرعت محبوبیت پیدا کند.


رژیم قهوه

این رژیم بر پایه نوشیدن قهوه در طول روز و کمتر کردن میزان کالری مصرفی است و افراد زیادی هم با امتحان این رژیم توانسته‌اند کاهش وزن خوبی را داشته باشند. اما برای انتخاب هر رژیم بهتر است مزایا و معایب آن را با هم مورد بررسی قرار دهید تا با توجه به وضعیت بدنی خود و ایده‌آل‌های تان برای تناسب اندام، یک رژیم سالم و مناسب را انتخاب کنید.

اولین فردی که به رژیم قهوه اشاره کرد، دکتر باب آرنتو بود. او کتابی را نوشت به اسم "عاشقانه رژیم غذایی قهوه" دکتر آرنتو کتاب خود را بر اساس سبک زندگی افراد جزیره ایکرایا نوشت. او با تحقیقاتی که بر روی این افراد انجام داد متوجه تعداد بالای افراد سالمند اما سالم در این منطقه شد. این افراد قهوه زیادی در طول روز می نوشیدند. به گفته دکتر آرنتو قهوه می‌تواند متابولیسم بدن را بسیار زیاد کرده و چربی‌ها را بسوزاند. دکتر آرنتو عقیده دارد که مردم این جزیره بعلت نوشیدن قهوه زیاد و وجود آنتی‌اکسیدان در قهوه، طول عمر زیادی دارند.


رژیم قهوه چگونه است؟

افرادی که رژیم قهوه را می‌گیرند روزانه حداقل ۳ لیوان قهوه می‌نوشند. برای تهیه این نوع قهوه از حرارت کمی استفاده می شود. دکتر آرنتو می گوید که انتخاب قهوه بسیار مهم است و تاثیر بسیار زیادی بر جوابدهی رژیم دارد. به عقیده او قهوه باید از دانه‌های کامل تهیه شود و با آب تصفیه‌شده، قهوه را تهیه کنید.

در این رژیم شما باید میزان کالری روزانه خود را پایین بیاورید به گونه‌ای که یک وعده غذایی خود را اسموتی سبزیجات قرار دهید. همچنین میان وعده‌های شما بهتر است از مواد غذایی فیبردار و غلات سبوس دار تهیه شود.


رژیم قهوه و مزایا و معایب آن

فواید رژیم قهوه

قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام پلی فنول و همچنین کافئین است درنتیجه می‌تواند در سلامتی شما اثر مثبتی داشته باشد. مانند کاهش التهاب. قهوه باعث افزایش سوخت‌وساز و همچنین کاهش اشتها می شود درنتیجه دو فاکتور اساسی برای رژیم‌های کاهش وزن را دارد.

قهوه و کاهش اشتها

تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده است و محققین دریافتند، قهوه اگر به فاصله کوتاهی قبل از غذا، استفاده شود، می‌تواند کالری دریافتی را پایین‌تر بیاورد و فرد مقدار غذای کمتری بخورد اما اگر قهوه چند ساعت قبل از غذا خوردن استفاده شود، تأثیری بر روی وعده غذایی بعدی ندارد.

این تحقیقی بر روی ۳۳ نفر صورت گرفت که دارای اضافه‌وزن و وزن عادی بودند. به عده‌ای از این افراد قهوه داده شد و به عده‌ای دیگر قهوه نما. پس از اتمام آزمایش، محققین به این نتیجه رسیدند افرادی که قهوه استفاده می‌کردند، به میزان قابل‌توجهی کالری دریافتی‌شان پایین آمده و اشتهای آن‌ها کم شده بود. می‌‌توان گفت این نظریه دکتر آرنتو تا حدودی درست است و قهوه می‌تواند اشتهای افراد را پایین بیاورد و کالری مصرفی را کمتر کند.

قهوه و افزایش متابولیسم

قهوه کافئین دار، میزان چربی سوزی را بالا می‌برد و درنتیجه می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی کاهش وزن داشته باشد. تحقیقی با جامعه آماری بالایی بر روی ۶۰۰ نفر انجام شد که پس از اتمام آن و مشاهده نتایج، محققین دریافتند که بالا بردن میزان کافئین مصرفی، می‌تواند شاخص توده بدنی یا BMI را پایین‌تر بیاورد. هنگامی که کافئین مصرفی شرکت‌کنندگان در این تحقیق دو برابر شد، BMI آن‌ها ۱۸ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

همچنین اثر قهوه در ورزش هم با تحقیقات ثابت شده است. در این تحقیق بر روی افراد ورزشکار، شرکت کنندگان ابتدا نیم ساعت ورزش کردند و سپس به نیمی از آن‌ها قهوه کافئین‌دار داده شد و به نیم دیگر، آب قهوه نما و در انتها مشخص شد، افرادی که پس از ورزش قهوه مصرف کرده بودند، چربی بیشتری را سوزاندند. البته بیان قطعی در مورد اثر قهوه بر روی کالری سوزی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد تا بتوان با قاطعیت آن را بیان کرد.


رژیم قهوه و فواید آن

معایب رژیم قهوه

قهوه همراه با مزایایی که برای آن برشمردیم، معایبی را هم دارد. مخصوصاً اگر آن را بیش از حد در روز مصرف کنید.

  • اگر شما از قهوه کافئین‌دار در رژیم قهوه استفاده می‌کنید، مجبورید در روز به مقدار زیادی که حداقل آن ۳ فنجان در روز است، قهوه بنوشید و کافئین را وارد بدن خود کنید. کافئین زیاد می‌تواند فشار خون شمارا بالا ببرد و این حقیقتی است که با تحقیقات مختلف، اثبات شده است.

  • همچنین قهوه یک ادرارآور قوی است. اگر شما میزان زیادی قهوه در روز بنوشید، تعداد دفعات مراجعه شما به سرویس بهداشتی هم به همان میزان بیشتر می‌شود و هنگامی که ادرار شما زیاد شود، ممکن است الکترولیت‌های مهمی را همچون پتاسیم از دست بدهید.

  • مصرف بیش از حد قهوه کافئین‌دار، می‌تواند شما را دچار بی‌خوابی و حملات قلبی، پوکی استخوان، سردرد و حتی افسردگی کند البته تحقیقات دیگری هم نشان داده است که مصرف روزانه تا ۲ فنجان قهوه می‌تواند بی‌خطر باشد اما بیشتر از آن برای بدن خطرناک است.

  • احتمال بازگشت وزن در این رژیم بالا است. قهوه می‌‌تواند کالری سوزی شما را بالا ببرد و همچنین در این رژیم غذاهای کم کالری استفاده می شود. نکته مهمی که وجود دارد این است: "بدن خود را با هر شرایطی سازگار می کند" هنگامی‌که شما بشدت کالری وارد شده به بدن خود را پایین بیاورید، بدن هم متابولیسم خود را پایین می‌آورد تا با همین میزان کالری، بتواند فعالیت خود را انجام دهد. تحقیقات نشان داده که رژیم‌های کم کالری که براساس آن وزن زیادی را هم از دست می‌دهید، تنها می‌تواند در ماه اول برای شما خوب باشد و تقریباً ۱۰۰ درصد از افراد پس از پایان رژیم، با اضافه وزن مواجه می شوند.


حرف آخر

برای این‌که ثابت شود رژیم قهوه خوب است یا نه نیاز به انجام تحقیقات بیشتر و طولانی مدتی دارد که متأسفانه هنوز تحقیقات در این زمینه کامل نیست. درنتیجه نمی‌توان آن را یک رژیم ایده‌آل در نظر گرفت. از طرفی هم کالری مصرفی این رژیم بسیار پایین است که می‌تواند بازگشت وزن را به‌همراه داشته باشد. رژیم‌هایی از نظر پزشکی موفقیت آمیزند، که کالری مورد نیاز بدن را به آن برساند و وزن بدن را تا حد نرمالی پایین آورده و در همان وزن ثابت نگه دارد، یعنی یک رژیم همیشگی. خوردن قهوه به‌خودی‌خود می‌تواند برای سلامت شما بسیار پرفایده باشد اما بهتر است خود را به مقدار مصرف روزانه و ثابت قهوه عادت ندهید و تنها در موارد خستگی یا انجام حرکات ورزشی از آن استفاده کنید.

  
بیشتر بخوانید:
نسخه های طب سنتی دنیا برای لاغری
 ساعت غذا خوردن و لاغری
  رزیم کتوژنیک
  مقاومت به لپتین و عدم لاغری
  سبزیجات لاغری

برچسب ها

تغذیه رژیم_لاغری تناسب_اندام تغذیه_مناسب رژیم_قهوه خواص_قهوه مضرات_قهوه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما