امروز جمعه 2 آبان 1399

تخم مرغ، مناسب یا تهدید کننده ؟

جمعه 11 بهمن 1398
5 دقیقه مطالعه
تخم مرغ، مناسب یا تهدید کننده ؟



تخم مرغ را می توان پادشاه غذاها نامید. یک ماده ی غذایی در دسترس با قیمتی مناسب و همراه با کاملترین مواد مغذی مورد نیاز بدن. بی شک اگر در میان غذاها مسابقه ای برگزار می شد، تخم مرغ طلایه دار این مسابقه بود! در ادامه ی این مقاله خواهید دید که این مقدار تعریف و تمجید نه تنها اغراق گونه نیست بلکه نسبت به فواید تخم مرغ، نمی تواند حق مطلب را ادا کند.


تخم مرغ دارای دو بخش است

سفیده: این بخش دارای پروتئین مناسبی بوده که در رژیم های امروزی بسیار مورد توجه است.

زرده:این بخش در طیف رنگ زرد تا نارنجی است و بیشتر از چربی تشکیل شده است.

حتما این جمله را بسیار شنیده اید که "زرده ی تخم مرغ باعث بالا رفتن کلسترول خون می شود" در ادامه این موضوع را بررسی کرده و به صحت یا نادرستی آن پی می بریم.


مقدار مجاز مصرف کلسترول روزانه چقدر است؟

تا سال 2016 محققین دوز مجاز کلسترول روزانه را تا 300 میلی گرم تعیین کرده بودند و از آنجایی که زرده تخم مرغ کلسترول بالاتری نسبت به مواد غذایی چون گوشت دارد، مصرف تخم مرغ را مضر می دانستند و بگونه ای این باور در میان مردم ریشه دوانده است که هنوز هم مردم برای مصرف تخم مرغ دچار شک و تردید می شوند.

در سال 2016 پس از انجام تحقیقات گسترده و آزمایش هایی دقیق، دستورالعمل غذایی آمریکا، محدودیت مصرف کلسترول را از برنامه ی خود کنار گذاشت. یکی از عمده دلایل مردم برای ترس از مصرف تخم مرغ، ناآگاهی آنها در مورد این ماده ی غذایی است.




نقش کلسترول در بدن

با شنیدن نام کلسترول به یاد گرفتگی رگ ها و سکته مغزی می افتیم اما این همه ی حقیقت در مورد کلسترول نیست. کلسترول در بدن ما کارهای زیر را انجام می دهد:

همکاری در تولید ویتامین D

کمک به هضم چربی ها با تولید اسیدهای صفراوی

کمک در تولید هورمون های پروزسترون، استروژن و تستوسترون

کلسترول ها در غشای تمام سلول های بدن وجود دارند و می توان گفت اگر کلسترول نبود، انسان هم وجود نداشت!


خوردن تخم مرغ چه اثری بر کلسترول خون دارد؟

جالب است بدانید سطح کلسترول خون شما با رژیم غذای تان ارتباط زیادی ندارد چون در حقیقت این وظیفه ی کبد است تا کلسترول خون را تامین کند. همانطور که گفتیم غشای سلول ها از کلسترول است و برای این نیاز بدن، کبد کلسترول زیادی را تولید می کند. هنگامی که غذایی با کلسترول بالاتر مانند تخم مرغ در رزیم غذایی شما قرار می گیرد کبد بصورت هوشمندانه کلسترول کمتری را تولید می کند پس یک ماده غذایی نمی تواند میزان کلسترول خون شما را بصورت جدی بالا ببرد یا تغییر دهد.

نکته: البته این توصیه ها در مورد افراد طبیعی و سالم است و در افرادی که کلسترول خون بالایی دارند، خوردن تخم مرغ باید محدود شود یا با نظر پزشک معالج مصرف شود.


آیا تخم مرغ می تواند باعث بیماری قلبی شود؟

تحقیقات زیادی نشان می دهد که خوردن روزانه تا 3 تخم مرغ کلسترول را بالا نمی برد و باعث مشکلات قلبی نمی شود و حتی تخم مرغ های غنی شده با امگا 3 به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می کند و عاملی می شود برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی.

نکته: افراد دیابتی بهتر است مقدار مصرف روزانه تخم مرغ خود را زیر نظر متخصصین تغذیه، تعیین کنند.




تخم مرغ چه مواد مغذی را به همراه دارد؟

حال که متوجه شدیم تخم مرغ ماده غذایی بی خطری است بهتر است با خواص منحصر به فرد تخم مرغ هم آشنا شویم.

لوتئین و زاکسنتین:

یکی از مشکل هایی که در سنین پیری با آن مواجه می شویم، مشکلات بینایی است. لوتئین و زاکسنتین دو آنتی اکسیدان قوی هستند که می توانند از بروز مشکلات بینایی مانند بیماری آب مروارید در پیری جلوگیری کنند. این دو ماده ی مغزی در زرده تخم مرغ به وفور یافت می شوند.

کولین:

کولین برای ساخت غشای سلولی کاربرد دارد و بودنش در بدن، ضروری و حیاتی است. یک تخم مرغ عالی ترین منبع برای این ماده ی مغذی است.

پروتئین حیوانی:

اصلی ترین ساختار بدن انسان پروتئین است. پروتئین ها برای ساخت انواع بافت های بدنی و ملکول ها استفاده می شوند. وجود میزان کافی پروتئین در برنامه ی غذایی بسیار مهم است و تخم مرغ منبع خوبی برای دریافت پروتئین است. پروتئین موجود در تخم مرغ برای افزایش توده عضلانی بسیار مناسب است..

مواد ضد التهاب :

دلیل بسیاری از بیماری ها را می توان التهاب دانست که خوردن تخم مرغ می تواند به درمان این بیماری ها کمک کند.

با خواندن این مطلب متوجه شدید که خوردن تخم مرغ نه تنها ضرری ندارد بلکه سرشار از فایده و سود برای بدن است. شما می توانید بدون نگرانی از بالارفتن کلسترول خون خود، روزانه تا 3 تخم مرغ را نوش جان کنید.

بازهم تاکید می کنیم این شرایط برای افراد سالم است و در بعضی از بیماری ها یا شرایط خاص باید در خوردن تخم مرغ محدودیت هایی را قائل شد.

بهترین نوع تخم مرغ ها، تخم مرغ های محلی یا تخم مرغ هایی هستند که با امگا 3 غنی شده اند.


منابع:  medicalnewstoday  healthline
 

برچسب ها

تغذیه تناسب اندام خواص_مواد_غذایی تغذیه_مناسب تخم_مرغ خواص_تخم_مرغ کلسترول پروتئین_حیوانی ضدالتهاب امگا3

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما