منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
خطرات خوردن بستنی در کودکان و بزرگسالان
خطرات خوردن بستنی در کودکان و بزرگسالان

خطرات خوردن بستنی در کودکان و بزرگسالان

تاریخ انتشار:
2 خرداد 1399
زمان مورد نیاز:
15 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
30 آبان 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

مراقب مسمومیت ناشی از افزودنی‌ها، بعد از خوردن بستنی باشید. زیرا این خوراکی ساده و خوشمزه که به عنوان یک میان وعده مصرف می‌شود، می‌تواند فرد را با مشکلات متعددی مواجه کند.
همه ما با حداقل یک تجربه منفی بعد از خوردن بستنی مواجه شده‌ایم. گاه این مشکلات سطحی و موقت و گاه نیاز به توجه و درمان دارند. همچنین قرار داشتن در شرایطی مانند بارداری، شیردهی و قاعدگی، ممکن است نگرانی‌هایی برای بانوان به همراه داشته باشد. پاسخ همه‌ این نگرانی‌ها و مشکلات بعد از خوردن بستنی در این مقاله‌ مجله پزشکی پوشش داده شده است. همچنین نکات مهم در مورد بستنی خوردن کودکان و بستنی خوردن بعد از غذا را خواهید دانست تا از ایجاد بیماری و مضرات بستنی جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا لذت خوردن بستنی به یک تجربه بد منتهی نشود.

حالت تهوع و دل‌درد بعد از خوردن بستنی

نوشیدن مایعات بسیار سرد و یا خوراکی‌هایی چون بستنی، می‌تواند باعث ریفلاکس معده، درد شکم و حالت تهوع شود. زیرا سرما خاصیت ضدالتهاب داشته و خوردن بستنی باعث انقباض عروق خونی و لایه‌های داخلی معده می‌شود. در نتیجه هضم غذا دشوار شده و علائم سوء هاضمه در فرد ظاهر می‌شود.

مبتلایان به سوء هاضمه معمولاً هنگام و یا بعد از غذا خوردن، درد شدیدی در ناحیه شکم احساس می‌کنند. خوردن بستنی ممکن است این درد را تشدید کند. این مشکل اگر به موقع حل نشود خطرناک خواهد شد.

اسهال بعد از خوردن بستنی در کودکان و بزرگسالان

خوردن یک بستنی سالم و بهداشتی معمولاً باعث اسهال نمی‌شود. اما اگر بستنی با شیر نامرغوب و غیر پاستوریزه تهیه شده باشد، ممکن است باعث بروز مشکلات گوارشی و علت اسهال بعد از خوردن بستنی باشد. البته در موارد کم، عدم تحمل لاکتوز موجود در بستنی نیز منجر به بروز اسهال می‌شود. این مشکل معمولاً در مدت زمان کوتاهی برطرف خواهد شد. 

اسهال بعد از خوردن بستی در کودک و بزرگسال

اگر این عارضه مزمن شود، نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف دارو دارد. همچنین اگر فردی با عارضه اسهال مواجه بوده و بستنی مصرف کند، لاکتوز موجود در بستنی موجب تضعیف فعالیت روده‌ها شده و اسهال را وخیم‌تر می‌کند.

یبوست بعد از خوردن بستنی

استفاده مداوم از خوراکی‌های سرد مانند بستنی، علائم یبوست را تشدید می‌کند. چرا که این مواد حاوی محتوای چربی بالا و فیبر پایینی هستند. همچنین لاکتوز موجود در شیر، بستنی و پنیر می‌تواند منجر به نفخ شود. به طوری که به دنبال آن عبور مواد خوراکی از لوله‌های گوارشی دشوار می‌شود. بنابراین فرد دچار یبوست می‌شود.

برای جلوگیری از یبوست بعد از خوردن بستنی کافیست در مصرف بستنی زیاده روی نشود و در صورت مواجهه با مشکلات گوارشی شدید، تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

گلو درد بعد از خوردن بستنی

برخی افراد بعد از خوردن خوراکی‌های سرد مانند بستنی، دچار گلودرد می‌شوند. زیرا زمانی که مخاط راه‌های هوایی بدن در معرض سرما قرار می‌گیرد، بدن سعی می‌کند تا با افزایش ترشح مخاط و ایجاد رطوبت در دستگاه تنفسی، به گرم شدن مخاط کمک کند. ترشحات اضافه باعث تنگ شدن مجرای هوایی و بروز مشکلات تنفسی می‌شود. در این شرایط عملکرد سیستم ایمنی کاهش پیدا کرده و فرد مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها از جمله عفونت گلو و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌شود. این عوامل در ایجاد گلودرد بعد از خوردن بستنی نقش دارد.

گلودرد بعد از خوردن بستنی

برای جلوگیری از بروز این عارضه، بهتر است بستنی را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار داده و سپس مصرف کنید.

دندان درد بعد از خوردن بستنی

اگر بعد از خوردن بستنی، در تمام دندان‌ها درد احساس شود، طبیعی است و باید دمای بستنی متعادل و سپس مصرف شود. اما اگر بعد از خوردن بستنی ناحیه‌ای از فک درد گرفته و یا به اصطلاح تیر بکشد، نشانه حساسیت دندانی است.

در واقع حساسیت عاجی به بروز دندان درد بعد از خوردن بستنی منجر می‌شود. این عارضه به دلایل زیر به وجود می‌آید:

  • پوسیدگی دندان
  • شکستگی دندان
  • بیماری لثه
  • فرسودگی مینای دندان
  • وجود کانال‌های فرعی دندانی
  • قرار گرفتن ریشه در معرض مواد خارجی
  • مسواک زدن نادرست
  • انجام ترمیم‌های نزدیک عصب
  • انجام درمان‌های دندانپزشکی چون جرمگیری و سفیدسازی دندان
  • دندان قروچه و یا ساییدن دندان‌ها به هم

سردرد بعد از خوردن بستنی

“چرا بعد از خوردن بستنی سر درد میگیریم؟” محققان هنوز به اطلاعات قطعی پیرامون علت اصلی سردرد بعد از خوردن بستنی دست نیافته‌اند. آنان احتمال می‌دهند که این درد کوتاه، خنجری و تیز در ناحیه سر که سردرد بستنی یا فریز مغزی نام دارد، به علت تغییرات موقت جریان خون در دستگاه عصبی بدن ایجاد می‌شود. به این ترتیب که با مصرف خوراکی‌های سرد، عروق خونی تنگ و منقبض می‌شوند تا از خروج حرارت از بدن جلوگیری کنند. این رگ‌ها بعد از به تعادل رسیدن دمای بدن، دوباره گشاد می‌شوند. در نتیجه جریان خون افزایش می‌یابد و پس از آن درد ناگهانی و شدید در ناحیه سر ایجاد می‌شود.

خوشبختانه سردرد تحریکی حاصل از فریز مغزی بسیار کوتاه هست و نیازی به درمان ندارد. این سردرد طی 20 تا 60 ثانیه به اوج خود رسیده و معمولاً پس از 5 دقیقه از بین می‌رود. سردرد بستنی ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد، اما کسانی که سابقه میگرن دارند بیشتر به این سردرد دچار می‌شوند.

آیا قندخون بعد از خوردن بستنی تغییر می‌کند؟

شکر مورد استفاده در بستنی، یکی از منابع تأمین قند در بدن است. بنابراین این ماده در بالا بردن قندخون نقش بسزایی دارد. شکر باعث افزایش کالری بستنی می‌شود. قند و کربوهیدارت موجود در بستنی در صورتی که بیش از حد مجاز باشد، برای بیماران دیابتی خطرآفرین است. برخی پزشکان معتقدند افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، با محاسبه دقیق کالری مصرفی روزانه خود، می‌توانند در میان وعده‌ها از بستنی به صورت محدود استفاده نمایند.

بستنی و قند خون

علت تشنگی بعد از بستنی خوردن

بعد از خوردن بستنی، گلوکز با ورود به معده، خیلی سریع توسط روده جذب می‌شود. سپس این ماده وارد جریان خون می‌شود. با رسیدن ذرات قند به خون، آب از سلول‌ها خارج می‌شود. بنابراین سلول‌های خونی که آب زیادی از دست داده‌اند، پیام فقدان آب کافی را به مغز می‌رسانند. مغز با عملکرد خود، احساس تشنگی را به شما منتقل می‌کند. بنابراین تقریباً ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد از خوردن این خوراکی شیرین، احساس تشنگی خواهید کرد.

تشنگی و بستنی

خوردن بستنی در سرماخوردگی مفید است؟

پزشکان دو دیدگاه متفاوت در مورد خوردن بستنی در دوران سرماخوردگی دارند. هر دو دیدگاه با دلایل قاطع مطرح شده است. گروهی اظهار بر مفید بودن بستنی برای سرماخوردگی دارند و از فواید آن تأمین کالری مورد نیاز بدن، درمان موقت گلودرد و کاهش ورم لوزه را نام برده‌اند. در حالی که گروهی دیگر خوردن بستنی در سرماخوردگی را ممنوع دانسته و علت آن را افزایش ورم گلو، افزایش ترشح بزاق، ایجاد خلط و کند شدن روند بهبود بیان کرده‌اند.

مضرات خوردن بستنی در کودکان

زیاده روی در خوردن بستنی توسط کودکان، آنها را مستعد چاقی، بیماری‌های گوارشی و دیابت کرده و پوسیدگی دندان‌ها و بی اشتهایی را به همراه خواهد داشت. همچنین خوردن زیاد بستنی باعث می‌شود که احتمال بروز بیماری کبد چرب، مشکلات قلبی و مغزی در نوجوانی افزایش یابد. بنابراین برای وزن گیری کودک، او را تشویق به خوردن روزانه بستنی نکنید و کودک خود را در معرض بیماری‌ها قرار ندهید. یک یا دو بار در هفته، خوردن بستنی خانگی و سالم برای کودک کافی و بدون ضرر است.

بستنی خوردن در بارداری

خوردن بستنی پاستوریزه در دوران حاملگی اگر در حد تعادل باشد، مشکلی برای مادر و جنین به وجود نخواهد آورد. بلکه با افزایش کلسیم بدن به رشد استخوان جنین کمک خواهد کرد. ویتامین K موجود در بستنی نیز با افزایش گردش خون، مانع ایجاد لخته خون در بدن می‌شود. همچنین بعد از خوردن بستنی پروتئین بدن تأمین خواهد شد.

ضرر و فواید بستنی خوردن در بارداری

زیاده‌روی در خوردن بستنی در این دوران ممکن است فرد را به دیابت دوران بارداری مبتلا کرده و او را نیازمند دریافت انسولین کند. همچنین امکان چاقی، زایمان زودرس و سزارین نیز در این شرایط دور از انتظار نخواهد بود.   

ضرر و خطر خوردن بستنی در بارداری

توصیه می‌کنیم برای در امان ماندن از خطر مسمومیت بستنی، برندهای معروف این خوراکی را از مکان‌های معتبر و بهداشتی تهیه کنید. همچنین از خوردن بستنی قیفی و بستنی‌هایی که در تهیه آن‌ها از تخم‌مرغ خام استفاده شده است، تا حد امکان بپرهیزید. خوردن بستنی زعفرانی یک یا دو مرتبه در بارداری، اگر حاوی میزان کمی زعفران است، مشکلی به وجود نخواهد آورد، اما بهتر است در خوردن آن احتیاط کنید.

بستنی خوردن در شیردهی

خوردن بستنی به ویژه بستنی خانگی که با ترکیبات طبیعی و بی‌ضرر و همچنین بدون افزودنی‌های شیمیایی و مواد نگهدارنده تهیه شده است، در دوران شیردهی، اگر در حد تعادل باشد معمولاً مشکلی برای نوزاد ایجاد نمی‌کند. بلکه بعد از خوردن بستنی مواد مغذی، اسید آمینه و چربی در شیر مادر ترشح شده و نوزاد نیز از این مواد بهره‌مند می‌شود. بنابراین بهتر است بعد از یک ماهگی نوزاد، هفته‌ای دو مرتبه بستنی سالم و طبیعی بخورید. 

فواید و مضرات خوردن بستنی در دوران شیردهی

زیاده‌روی در مصرف بستنی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. با توجه به اینکه برخی نوزادان به محصولات لبنی حساسیت نشان می‌دهند، مشاهده علائمی چون مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ، ورم شکم، اختلال در خواب و بثورات روی بدن، نشان دهنده واکنش بدن نوزاد است و باید مصرف بستنی را متوقف کرد. 

خطرات خوردن بستنی در دوران بارداری

بستنی بعد از غذا

متخصصان توصیه می‌کنند که بستنی به عنوان میان وعده و با فاصله از وعده غذایی مصرف شود. زیرا خوردن بستنی سرد بلافاصله بعد از غذا، باعث انباشته شدن چربی در بدن شده و منجر به چاقی و به دنبال آن بیماری بدن می‌شود.

مضرات بستنی خوردن 

مصرف بستنی بهداشتی در حد تعادل خطری برای افراد و همچنین کودکان، زنان باردار و شیرده ندارد. اما زیاده‌روی در مصرف این خوراکی منجر به بروز مشکلات گوارشی چون یبوست، شکم درد، تهوع و ریفلاکس معده خواهد شد. همچنین افراد مستعد بعد از خوردن بستنی دچار گلودرد، دندان درد و سردرد می‌شوند. افراد دیابتی نیز باید در مصرف بستنی جوانب احتیاط را رعایت کنند. زیرا این خوراکی قندخون را بالا می‌برد. خوردن بستنی بلافاصله بعد از غذا هم باعث انباشته شدن چربی در بدن شده و چاقی و اضافه وزن را به همراه خواهد داشت. بنابراین برای حفاظت از بدن در برابر خطرات خوردن بستنی از نمونه‌های سالم و خانگی آن در حد نرمال استفاده کنید.

شما بعد از خوردن بستنی با کدام مشکل مواجه شده‌اید؟ متخصصین مجله پزشکی در این باره به شما کمک خواهند کرد

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
شمس
2020-05-23 21:36:56
پاسخ
0
0
پاسخ
ای بابا من عاشقه بستنی ام که :(
مجله پزشکی
2022-11-15 09:11:40
پاسخ
0
0
پاسخ
حق دارید... مصرف بستنی در حد تعادل میتونه بسیار مفید باشه.
Sajad
2020-05-23 21:38:09
پاسخ
0
0
پاسخ
Merci. Etelaat ali bod
مجله پزشکی
2022-11-15 09:09:47
پاسخ
0
0
پاسخ
ممنون از زمانی که گذاشتید🙏🏻
Bina
2020-05-23 21:38:50
پاسخ
0
0
پاسخ
چقدر جالب بود من همش اب یخ میخورم
E.z
2020-05-23 22:26:30
پاسخ
0
0
پاسخ
 من اصلا بستنی دوست ندارم البته گاهی بستنی شکلاتی میخورم اما بیشتر به شکلات تلخ و کاکائو علاقه دارم.
شاهین
2020-05-24 10:08:59
پاسخ
0
0
پاسخ
اره دکتر منم گفته یبوست مداومم ماله بستنی خوردنه زیادمه باید ترکش کنم
سیده
2020-05-24 10:36:07
پاسخ
0
0
پاسخ
واقعا که همنطور که توضیح دادید هست من اصلا با غذا ونوشیدنیها سرد مخالفم ممنونم ازمطالبهای مفیدتون
سید علی
2020-05-24 21:09:51
پاسخ
0
0
پاسخ
واقعا... نمیدونستم!
s.m.a
2020-05-26 19:10:13
پاسخ
0
1
پاسخ
جالبه و باورنکردنی!
فرناز
2020-05-29 19:43:05
پاسخ
0
0
پاسخ
مرسی ولی باید اینجا خاطره بوداا
Alireza
2020-06-06 15:34:48
پاسخ
0
0
پاسخ
من عشق بستنی هستم ولی با این حال دیگه باید کم بخورم
فاطمه
2021-06-25 18:05:52
پاسخ
0
0
پاسخ
وای من که همیشه آب سرد میخورم
داغ‌ترین برچسب‌ها