امروز سه شنبه 6 آبان 1399

خواب سریع کمتر از ۲ دقیقه

سه شنبه 30 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
خواب سریع کمتر از ۲ دقیقه

چگونه می‌توانیم با روش‌های مختلف یک خواب سریع داشته باشیم؟

امروزه اختلال خواب یک بیماری است که با شیوع گسترده خود، متخصصین را بسیار نگران کرده است. خواب کافی می‌تواند رشد خوب، عملکرد مناسب مغز و سلامت جسمی و روحی را به همراه داشته باشد و اگر اختلالی در خواب ایجاد شود، سلامت روح و جسم شما دچار مشکل می شود. درنتیجه می‌‌توان یک خواب با کیفیت را  نعمتی برای سلامتی دانست. عده زیادی می گویند ساعتی طول می کشد تا به خواب بروند و همین موضوع کیفیت خواب آنها را پایین می آورد.

ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، روش های مختلف خوابیدن سریع را بیان کنیم. اگر شما هم به دنبال یک خواب سریع هستید، ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید. البته فراموش نکنید آموزش هر تکنیکی نیاز به تمرین دارد و نمی توان با چند روز به نتیجه رسید اما اگر بتوانید در یک روش خواب سریع، مهارت کسب کنید، برای همیشه مشکل خواب شما رفع خواهد شد.


روش نظامی

در کتابی با عنوان "آرامش و پیروزی، عملکرد قهرمانی" درمورد خواب نظامی صحبت شده است. نویسنده این کتاب که خود دانش‌آموخته دانشکده هوانوردی نیروی دریایی آمریکا است این خواب را پایه‌گذاری کرد تا توسط آن بتواند به نیروی هوایی کمک کند تا در مدت زمان کوتاهی کمتر از ۲ دقیقه به خواب بروند.

تعدادی از نیروی هوایی در این آزمایش شرکت کردند و پس از یک ماه تمرین، می‌توانستند حتی با صدای گلوله و اسلحه هم به سرعت بخوابند و بیدار نشوند. این نوع خواب برای افرادی که مجبورند گاهی نشسته بخوابند یا در مسافرت های مداوم و طولانی هستند، هم بسیار مفید است.

روش خواب نظامی

ابتدا کل صورت خود را در حالت ریلکس قرار دهید حتی داخل دهان خود را

شانه‌های خود را به سمت پایین بیاندازید و آن‌ها را در حالت آرامی قرار دهید

دست‌هایتان را دو طرف بدن خود بگذارید

با یک بازدم عمیق، قفسه سینه را شل کنید

از عضلات پشت پا شروه کرده و کم کم تمامی عضلات خود را شل کنید

برای 10 ثانیه به یک صحنه رویایی در ذهن تان فکر کنید اگر نتوانستید این کار را بکنید جمله "فکر نکن" را ۱۰ ثانیه تکرار کنید

اگر بتوانید این روش‌ را درست پیاده کنید، پس از ۱۰ ثانیه به خواب می‌روید. مواردی که در این روش بسیار مهم هستند، نحوه درست نفس کشیدن و شل کردن عضلات است که باید بتوانید به شیوه ای صحیح آن‌ها را انجام دهید. بر روی این روش کار کنید و حتماً به نتیجه خوبی خواهد خواهید.


روش تنفس ۴ ۷ ۸

خواب در ۶۰ ثانیه! این روش هم بر روی نحوه تنفس کردن تمرکز دارد. ذهن شما را از مسائل پیرامونتان دور کرده و شما را به خواب دعوت می کند. ممکن است پس از یک هفته تمرین، بتوانید این روش را به خوبی پیاده کنید. خواب تنفسی را می توان با تمرینات مدیتیشن ترکیب کرد و به جواب‌های بسیار بهتری رسید. البته اگر دچار آسم یا بیماری‌های تنفسی هستید، قبل از شروع این روش با پزشک خود مشورت کنید تا بیماری شما تحریک نشود.

روش خواب ۴ ۷ ۸

ابتدا نوک زبان خود را پشت دندان‌های جلویی قرار دهید و همان‌جا نگه دارید

لب‌های خود را کمی جلو بیاورید به گونه ای که هنگام تنفس، صدای سوت مانندی ایجاد شود

لب‌های خود را ببندید و از طریق بینی شروع به تنفس کنید

نفس خود را به مدت ۷ ثانیه نگه‌دارید

با صدای سوت مانند ۸ ثانیه عمل بازدم را انجام دهید

سعی کنید پس از انجام این مرحله به هوشیاری کامل نرسید و آن را بدون فکر انجام دهید

۴ بار این نوع تنفس را تکرار کنید. پس از مدتی خواهید دید که پس از انجام ۴ دوره تنفسی، به خواب می‌روید.


راهکارهایی برای خواب سریع

خواب سریع با شل کردن عضلات

شل کردن عضلات هم می‌تواند به خواب شما نظم زیادی ببخشد بهتر است اگر عضلات شما در حالت تنش و فشار است آن‌ها را آزاد کنید. این آزاد کردن عضلات، آرامش زیادی را به شما می‌دهد و می‌تواند بر روی بی‌خوابی اثر بسیار خوبی داشته باشد.

روش خواب شل کردن عضلات

ابروهای خود را تا جایی که ممکن است به مدت ۵ ثانیه بالا ببرید به گونه‌ای که عضلات پیشانی شما سفت شود. سپس ابروی خود را پایین آورده و عضلات پیشانی را شل کنید و ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید.

لبخندی عمیق بزنید به گونه‌ای که عضلات گونه شما فشرده شود. ۵ ثانیه نگه دارید و سپس آن را رها کنید و ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید.

همان طور که چشمان شما بسته است مردمک چشم خود را تا جایی که ممکن است به سمت چپ بچرخانید. ۵ ثانیه نگه داشته و ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید.

سر خود را به سمت عقب ببرید به گونه‌ای که با سقف موازی شود. ۵ ثانیه در این حالت بمانید و سپس سر خود را برگردانده و گردن خود را شل کنید ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید.  

این حالت را که به حالت تنش و استراحت دادن معروف است از بخش های سر شروع کرده و به اندام‌های پایینی برسانید. وقتی در این کار وارد شوید، بین شل کردن و سفت کردن عضلات، شما به خواب می‌روید. سعی کنید در حین انجام این کار، بجز اون عضله مورد نظر، بقیه عضلاتتان شل و سنگین باشند.


خواب سریع با تصور متناقض

خواب سریع در ۱۲۰ ثانیه. اگر با روش‌های قبلی نتوانستید به جواب برسید، حتماً این روش را انجام دهید. به خود تان بگویید "بیدار بمانید" به این روش، تصور متناقض گفته می‌شود. دانشمندان بر این عقیده هستند، هنگامی‌که شما با خود تکرار کنید بیدار بمان، یک راه مناسب برای خواب سریع است. افرادی که بی‌خوابی در آن‌ها به‌صورت مزمن درآمده است، هنگام خواب دچار اضطراب می‌شوند و تصور متناقض، می‌تواند این استرس را کاهش داده و به خواب بروند.


خواب سریع با حواس‌پرتی تصویری

از قدیم می‌گفتند هنگامی که می‌خواهید بخوابید، گوسفندها را بشمارید اما بهتر است یک محیط آرامبخش را تصور کرده و تمام احساسی را که در آن محیط آرام دارید، برای خود بازسازی کنید. به‌طور مثال می‌توانید تصور کنید که کنار یک آبشار قرار دارید صدای آبشار و بوی علف‌ها و... همه آن‌ها را تصور کنید. به گونه ایکه تمامی ذهنیت شما به سمت آن کشیده شده و افکار دیگر از ذهنتان پاک شود. خواهید دید هنگامی‌که نگرانی‌ها و تشویش ها از شما دور شوند، براحتی به خواب می‌روید.


راهکارهایی برای خواب سریع

خواب سریع با طب فشاری

طب فشاری هنوز توسط تحقیق‌های معتبر تایید نشده است اما می‌‌توان گفت به صورت تجربی بسیار برای درمان بی‌خوابی مناسب است. در این روش قسمت‌های خاصی از بدن مورد هدف قرار می گیرند. دو نقطه پشت گردن شما قرار دارد که مورد توجه ما است.

روش خواب طب فشاری

دستان خود را در هم قفل کنید

انگشت شصت به سمت پایین باشد

دستانتان را در حالی که در هم قفل است پشت سر خود قرار دهید

با انگشتان شصت خود محل اتصال گردن و سر را لمس کنید

یک فشار نرم و عمیق را به این ناحیه وارد کنید و یا از حرکت دایره‌ای به سمت بالا و پایین استفاده کنید

در این حالت نفس‌های عمیق بکشید و بدن خود را شل کنید

توجه خود را به تنفس خود بدهید


حرف آخر

قبل از انجام تکنیک‌های خاص، بهتر است روش‌های زیر را مورد بررسی قرار دهید شاید بدون انجام تکنیک خواب، بتوانید کیفیت خواب خود را بهبود بخشید:

  • ساعت را از اتاق خواب خود دور کنید

  • قبل از خواب دوش آبگرم بگیرید

  • اتاق خود را خنک نگه‌دارید

  • تمرینات یوگا را قبل از خواب به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید

  • موبایل خود را به اتاق خواب نبرید

  • بخور اسطوخودوس یا مریم گلی را در محل خواب خود بگذارید

  • نزدیک به خواب خود غذا نخورید

  • به بهداشت اتاق خواب خود اهمیت ویژه‌ای دهید. تمیز بودن ملحفه و رختخواب بسیار مهم است

  
بیشتر بخوانید:
با خواب هم می توان لاغر شد
 ورزش های مخصوص ساخت عضله
 مکمل پروتئین کازئین
 حمله خواب
  نوشیدنی مخصوص چربی شکمی



برچسب ها

زندگی_سالم خواب کیفیت_خواب خواب_سریع تکنیک_های_خواب خواب_نظامی خواب_باطب_فشاری

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما