امروز جمعه 2 آبان 1399

عادت‌های خطرناک پشت میزنشینی

دوشنبه 29 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
عادت‌های خطرناک پشت میزنشینی

چه عادت‌هایی می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد؟

افرادی که به علت نوع کار خود بیشتر روز را مجبورند پشت میز بنشینند، ناخواسته فشار زیادی را بر کمر، پا، شانه و بازو خود وارد می کنند. اگر همراه با این نشستن مداوم، عادت‌های اشتباه هم همراه شود، عواقب خوبی را در پی نخواهد داشت. ما در این مقاله با مشاوره از متخصصین طب کار، مواردی را آماده کرده‌ایم تا برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، بازگو کرده و از خطرات ناشی از پشت میز نشینی اشتباه، آگاهتان سازیم. برای ترک عادت‌های اشتباه ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.


قرار دادن اشتباه مانیتور

راستای چشم شما نسبت به لبه بالای مانیتور، باید ۵ تا ۷ سانتی‌متر پایین تر باشد. هنگامی‌که مانیتور در این حالت قرار بگیرد، شما در هنگام کار سر خود را خم نکرده و فشار مضاعفی را به گردن و کمر خود وارد نمی کنید. هنگامی که زاویه دید شما به‌درستی تنظیم شود، صدمات کمتری به گردن و کمرتان وارد می شود درنتیجه هنگامی‌که کار شما با کامپیوتر است و پشت میز قرار می گیرید، اولین کاری که انجام می دهید تنظیم صفحه مانیتور با راستای دیدتان باشد.


اشتباهات پشت میز نشینی

پشت خود را به صندلی تکیه نمی‌دهید

متخصصان طب کار توصیه می‌کنند که حتماً کمر شما در حالت مناسبی با پشتی صندلی تان قرار بگیرد باید به گونه‌ای آن را تنظیم کنید که برای انجام کار، به سمت جلو خم نشوید. مخصوصاً مواقعی که ساعت‌های کار شما طولانی می‌شود و خسته می‌شوید. هنگامی که مدتی سعی کنید به حالت درستی قرار بگیرید و شانه‌ و کمر خود را به پشتی صندلی تکیه دهید، ممکن است پس از ساعتی احساس خستگی کرده و دوباره بدن خود را رها ساخته و حالت قوز کرده ای پیدا کرده یا به سمت جلو خم شوید.

نکته: بهتر است برای این‌که این حالت درست نشستن برای شما عادت شود، ابتدا برای خود یادداشت‌هایی را روی میز یا کنار مانیتور قرار دهید تا دوباره به حالت درست برگردید.


کف پاها را صاف بر زمین نمی‌گذارید

متخصصین طب کار می‌گویند بهترین حالت نشستن در شرایطی است که زاویه ساق با ران پای شما، ۹۰ درجه باشد و کف پاهای شما مستقیماً بر روی زمین قرار بگیرد. اگر از کفش‌های پاشنه بلند یا نامناسب استفاده می‌کنید بهتر است هنگام نشستن‌های طولانی‌مدت، کفش خود را با دمپایی‌های طبی تعویض کنید. اگر صندلی شما قابل تنظیم نیست، برای این‌که پای شما بر روی سطح محکم قرار بگیرد حتماً از زیرپایی های مخصوص استفاده کنید.


پاهایتان را ضربدری بر روی هم می اندازید

مطالعه گسترده ای در مورد این عادت اشتباه انجام شد و نتایج آن نشان داد که قرار دادن پاها به صورت ضربدری بر روی هم هنگام کار کردن، می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. پزشکان می‌گویند این شرایط نشستن باعث افزایش فشارخون شده و اگر به مدت طولانی این حالت ادامه پیدا کند، ممکن است مبتلا به بیماری فشار خون شوید.

هر وقت احساس کردید که دوست دارید پاهای خود را به‌صورت ضربدری بر روی هم قرار دهید، به جای آن بهتر است با پاهای خود نرمشی را انجام دهید بطور مثال پای خود را بصورت مستقیم بالا بیاورید و مدتی به همین صورت نگه دارید و یک عادت سالم را جایگزین عادتی اشتباه کنید.


اشتباهات پشت میز نشینی

از وسایل ارگونومیک استفاده نمی‌کنید

درست نشستن و درست کار کردن  امر سختی است و اصلاً نمی‌گوییم که به‌راحتی امکان‌پذیر است. بدن ممکن است در این حالت احساس راحتی نکرده و دوباره به حالت اولیه و خمیده خود برگردد. اگر می‌بینید نمی‌توانید به این حالت درست نشستن و درست کار کردن عادت کنید، بهتر است از ابزارهای ارگونومیک استفاده کنید که دقیقاً برای همین منظور طراحی شده‌اند. با استفاده از آن‌ها به شیوه صحیح درست نشستن و درست کار کردن عادت خواهید کرد مانند استفاده از قوزبندها


تنظیمات صندلی تان درست نیست

ممکن است شما توجهی به تنظیمات صندلی خود نداشته باشید اما همان‌طورکه در شروع رانندگی تنظیم صندلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای شروع کار هم تنظیم صندلی اولویت بالایی دارد. شاید شما فقط با تنظیمات ارتفاع صندلی خود کار کنید اما امروزه صندلی‌ها تنظیمات متفاوتی دارند. تنظیم پشتی صندلی، تنظیم دسته و تنظیم ارتفاع. می‌توانید با آن‌ها کار کرده و راحت‌ترین حالت ممکن را برای خود بوجود بیاورید. بهتر است برای کارهای طولانی‌مدت و نشستن‌های مکرر، از صندلی‌های عادی استفاده نکنید و حتماً صندلی‌های قابل تنظیم را داشته باشید.


از جای خود بلند نمی‌شوید

تخصصین طب کار توصیه می‌کنند حتماً در هنگام انجام کارهای طولانی، هر ۳۰ دقیقه از جای خود بلند شوید. هنگامی که به‌طور طولانی‌مدت و پیوسته‌ای می‌نشینید، عضلات شما دچار خستگی مفرط می شوند و دیگر قادر نیستند شما را به حالت درستی نگه دارند درنتیجه به کمر و گردن شما صدمه می‌رسانند. بنابراین بهتر است بین زمان کاری خود تایم‌هایی را مشخص کنید، از جای خود بلند شوید، مقداری راه بروید و یا چند حرکت ورزشی ساده را انجام دهید.


باسن بالاتر از زانو قرار نمی‌گیرد

متخصصین طب کار توصیه می‌کنند که ارتفاع صندلی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که باسن شما مقدار کمی بالاتر از زانوهایتان قرار بگیرد. اگر ساق پای شما با ران زاویه ۹۰ درجه بگیرد، باسن کمی بالاتر از زانو قرار می‌گیرد و این نوع نشستن با این‌که ممکن است در اوایل برای شما سخت باشد بهترین حالت است که صدمه کمتری به بدن شما وارد می‌کند.


تنظیم دست‌ها را فراموش می کنید

هنگامی که ساعت‌های طولانی پشت میز کار قرار دارید اصولاً دست‌های خود را فراموش می‌کنید و یا مشغول تایپ کردن هستند یا حرکت موس و یا کنار شما قرار گرفته‌اند درصورتی که تنظیم حالت دست‌ها بسیار مهم است. بازوهای شما باید با زاویه بین ۹۰ تا ۷۵ درجه با آرنج ها قرار بگیرند این وضعیت دست می‌تواند جلوی ابتلا به کمردرد را بگیرد و همچنین باعث تقویت دست‌ها می‌شود.


موبایل را بین گوش و شانه تان قرار می دهید

عده زیادی دیده می‌شوند که در محل کار هنگامی‌که تلفن آن‌ها زنگ می خورد، گوشی موبایل را بین گوش و شانه قرار می دهند درحالی‌که این کار به‌شدت می‌تواند به شانه، کمر و گردن شما صدمه وارد کند. از طرفی دیگر کارشناسان استفاده از هدفون را هم توصیه نمی‌کنند اما بر این عقیده اند که اگر نمی‌توانید از دست خود استفاده کنید، هدفون گزینه بهتری از قرار دادن گوشی بین شانه و گوش است.

 

برچسب ها

بیماری ها تسکین_کمردرد کمردرد زندگی_سالم سبک_زندگی نوع_درست_نشستن وسایل_ارگونومیک زاویه_درست_پا

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما