امروز شنبه 10 آبان 1399

تغذیه در رمضان با وجود کرونا

شنبه 27 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
تغذیه در رمضان با وجود کرونا

مواد غذایی که می توانند در رمضان خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهند

تغذیه در ایام کرونا ویروس بسیار مورد توجه قرار گرفته است و حالا با شروع ماه رمضان و روزه‌داری، می‌‌توان گفت انتخاب مواد غذایی درست، به موضوع ویژه تری تبدیل شده است. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشته باشید تغذیه در رمضان با وجود کرونا ویروس است. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از مواد غذایی بگوییم که در این روزها بهتر است استفاده نشوند.


آیا روزه‌داری احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند؟

در این مقاله عنوان کردیم که چه افرادی نمی‌توانند روزه بگیرند اما روزه برای افراد سالم می‌تواند بسیار مفید باشد. روزه قند خون را تنظیم کرده، چربی‌های بد خون را از بین می‌برد، فشارخون را کنترل می‌کند و به‌طورکلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. روزه را می توان در بیماری‌هایی که یکی از پایه‌های اصلی آن چاقی است، یک روش درمانی دانست. امسال رمضان با کرونا ویروس هم‌زمان شده است درنتیجه باید دقت بیشتری را در مورد تغذیه خود داشته باشید.

روزه داری وقتی می‌تواند تمام این تأثیرات مثبت را برای شما داشته باشد که به طور صحیحی انجام شود. روزه‌داری صحیح یعنی استراحت کافی، تغذیه مناسب و رعایت اصول بهداشتی و سلامتی. تغذیه صحیح در افطار و سحر و همچنین رعایت نکات مهمی که متخصصین تغذیه به آن اشاره دارند، می‌تواند روزه را به یک عامل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس تبدیل کند. روزه صحیح سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و فشار خون شما را تنظیم می‌کند. درنتیجه می توان با یک روزه‌داری صحیح، مقاومت بدن را در مقابل کرونا ویروس بالا ببرید و در کنار آن روحیه خود را تقویت کنید.


تغذیه و رمضان و کرونا

مواد غذایی که برای تقویت سیستم ایمنی مؤثرند

بهتر است تمام توصیه‌های تغذیه‌ای که در مورد کرونا ویروس شده است را در وعده‌های افطار و سحر رعایت کنید.

  • از همه گروه‌های غذایی استفاده کنید.

  • مصرف سبزیجات و میوه در هر دو وعده سحر و افطار

  • اضافه کردن وعده شام.

  • مصرف شیر، لبنیات و پروتئین بصورت متعادل و روزانه

  • استفاده از غلات سبوس‌دار و نان

  • از ویتامین‌ها غافل نمانید ویتامین C، ویتامین E، ویتامین D، آهن، سلنیوم و روی را طبق یک برنامه منظم روزانه به بدنتان برسانید.

  • بین وعده افطار تا سحر حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.


استفاده از مواد قندی ممنوع

یکی از موادی که بهتر است در رمضان در مورد مصرف آنها دقت لازم را داشته باشید، مواد قندی هستند. عده‌ای عادت دارند که در وعده سحری خود، نوشیدنی‌های شیرین بنوشند مانند شربت هایی که داخل آن از شکر استفاده شده است. مواد قندی می توانند انرژی خوبی را تولید کنند اما این مواد به‌سرعت سطح قند خون را بالا برده و انسولین تولید می‌شود. درنتیجه به همان سرعت باعث افت قند خون و بی‌حالی در طول روز می‌شود. از طرف دیگر اگر مواد قندی به مقدار زیادی مصرف شوند، خشکی گلو و تشنگی را به دنبال خواهند داشت که این موضوع خود در بحث کرونا ویروس یک زنگ خطر در نظر گرفته می‌شود.


سحری هایی که دهان شما را خشک می‌کند

خوردن بعضی از مواد غذایی می‌تواند باعث خشکی گلوی شما شود و خشکی گلو در ایام شیوع کرونا ویروس، منع شده است و شرایط را برای ابتلا به بیماری بیشتر می کند. بهتر است غذاهایی که بسیار پرپروتئین هستند، غذاهای پرچرب، پرادویه و خشک مانند کباب، ماهی، کتلت و کوکو در وعده سحری استفاده نشوند.

بهترین غذا را می‌‌توان پلو و خورشت‌ها در نظر گرفت یعنی وعده‌ای که روزهای عادی در ناهار خورده می شوند. غذاهایی که نیاز به سرخ کردن دارند، یا پرادویه هستند، برای شما نفخ شکم را به دنبال می‌آورند. این نوع غذاها می‌توانند باعث خشکی گلوی شما در طول روز شوند و محیط را برای کرونا ویروس، آماده نگه دارند.


تغذیه و رمضان و کرونا

افطاری های ساده

برای باز کردن روزه خود، بهتر است با آب ولرم یا شیر گرم به همراه ۲ عدد خرما و به اندازه ۱ قاشق چای‌خوری عسل، افطار کنید و مدتی بعد از آن مشغول غذا خوردن شوید. در وعده غذایی افطار از غذاهای ساده و زود هضم و سبک استفاده کنید مانند آش، سوپ، فرنی، حریره و پس از این‌که یک ساعت از افطار شما گذشت، یک شام کم‌چرب و کم‌نمک را نوش جان کنید.

امسال که با شیوع کرونا ویروس مواجه هستیم، مواد قندی و بسیار شیرین مانند زولبیا، بامیه و شله زرد را از افطاری و سحری های خود حذف کنید. غذاهای شیرین می‌توانند کالری زیادی را وارد بدن شما کنند و شما را در معرض چاقی و حتی دیابت قرار دهند و همچنین سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و عاملی شوند برای افزایش احتمال ابتلا به کرونا ویروس. مصرف مایعات و غذاهای فیبردار در بین وعده افطار و سحر برای جلوگیری از کم‌آبی بسیار لازم است.


اگر مبتلا به کرونا هستید، روزه نگیرید

طبق توصیه پزشکان بجز افرادی که بیماری‌های زمینه ای دارند، مانند فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و ام اس، بیمارانی که مبتلا به کرونا هستند هم مجاز به گرفتن روزه نیستند و  افرادی هم که قبلاً مبتلا شده و حالا بهبودی پیدا کرده‌اند، چون ممکن است  تا ۶ هفته این بیماری برگشت دهد، بهتر است روزه نگیرند و یا با پزشک خود مشورت کنند.

  

برچسب ها

کرونا تغذیه_سالم تقویت_سیستم_ایمنی تغذیه_وکرونا رمضان تغذیه_ورمضان غذاهای_ممنوع_کرونا

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما