امروز سه شنبه 29 مهر 1399

در رمضان هم ورزش کنید

جمعه 26 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
در رمضان هم ورزش کنید

چگونه می توان در هنگام روزه داری ورزش کرد؟

با شروع ماه رمضان و روزه داری، عده ای برنامه روزانه خود را تغییر داده و بعلت جلوگیری از تشنگی و گرسنگی و ضعف ناشی از روزه، به سمت کم تحرکی می روند. روزه مانند یک رژیم غذایی خوب می تواند به کاهش چربی های بدنی کمک کند اما اگر در کنارش تغذیه مناسب و ورزش باشد.

ورزش به همراه روزه با ساعت های غذایی خاصی که دارد، می تواند تجمع بافت چربی در بدن را کاهش داده و سوخت و ساز بدن را بالا ببرد. ورزش نه تنها می تواند تاثیر مثبتی بر توانایی و آمادگی‌های جسمانی داشته باشد، بلکه می تواند باعث بالا رفتن قدرت حافظه، یادگیری و توانایی های ذهنی هم بشود و در این رابطه تاثیر مثبتی داشته باشد. ما در این مقاله می خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، چگونگی انجام صحیح ورزش در رمضان را بیان کنیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.


ورزش و رمضان

رمضان امسال با شیوع کرونا و هوایی که به سمت گرم شدن می رود، همزمان شده است و توصیه ما به روزه داران این است که بیشتر از سال های قبل از سلامت خود محافظت کنند. با این شرایط، نمی توان در محیط های شلوغ ورزش کرد به باشگاه رفت یا ورزش هایی را انجام داد که آب بدن شما را بسرعت کاهش دهد.

افرادی که در نیمی از روزهای سال و با برنامه ای منظم ورزش می کنند، نمی توانند به یکباره به مدت یک ماه ورزش را کنار بگذارند و این نبود ورزش می تواند خلق و خوی آنها را عوض کرده و بدنشان را به سمت کسالت و رخوت ببرد. اما چگونه باید در طول این ماه ورزش را ادامه داد؟

تداوم ورزش، راهی مناسب برای سلامت و لذت بردن بیشتر از این ماه است. اگر فرد اصول تغذیه‌ای صحیح را رعایت کند، می‌تواند در کنار روزه‌داری به ورزشی منظم و ملایم نیز بپردازد و این‌گونه سلامت جسمی خود را تامین نماید. حال با توجه به تمام نکات مثبت ورزش کردن حتی در زمان روزه داری و با وجود کرونا ویروس و توصیه های ورزشی جهت بالا بردن قدرت بدنی، باید ببینیم سالم ترین نوع ورزش در شرایط روزه داری چیست.

نکته: اگر شما بخواهید یک ماه رمضان را هیچ فعالیت ورزشی نداشت باشید، ممکن است استقامت و قدرت دستگاه قلبی عروقی شما دچار مشکل شود.


ورزش در رمضان

توصیه های مهم ورزشی در ماه رمضان

ورزش هایی با شدت پایین را انجام دهید

با شرایط خاص روزه، نمی توان ورزش هایی را انجام داد که فشار زیادی به بدن وارد کند و باعث ضعف قوای جسمانی شود. اگر بخواهید مانند روزهای عادی ورزش کنید، ممکن است بالا رفتن شدید متابولیسم به همراه تعریق، منجر به افت انرژی و کاهش فشار خون در شما شود. حرکت های سنگین ورزشی را نمی توان با روزه داری انجام داد.

شدت برنامه ورزشی خود را در ماه رمضان، کاهش دهید. ورزشی را داشته باشید که هم شما را فعال نگه دارد و هم باعث از دست دادن مقدار زیادی انرژی نشود. بطور مثال اگر در روزهای عادی می دویدید، اکنون یک پیاده روی سریع برای شما کفایت می کند. زمان ورزش خود را هم کاهش دهید. با توجه به شرایط و قدرت بدنی خود می توانید ورزش های یک ساعته خود را به نیم ساعت برسانید.

تداوم در ورزش را فراموش نکنید

تداوم در ورزش جزو مهم ترین اصل های قدرت جسمانی و تناسب اندام است. در اینجا می توان گفت کم بودن بهتر از نبودن است. اینکه بخواهید به مدت یک ماه ورزش را تعطیل کنید افت بدنی زیادی را برای شما دارد اما انجام همان ورزش سبک با زمانی کوتاه تر هم می تواند آمادگی بدن شما را نگه دارد و بعد از رمضان، ساده تر به برنامه ورزشی خود برگردید.

ممکن است شرایط روزه داری، میل شما را به انجام فعالیت های ورزشی کم کند اما وجود همین 20 دقیقه تا نیم ساعت ورزش روزانه می تواند تداوم ورزشی شما را حفظ کرده و از اضافه وزن شما بعلت کم تحرکی، جلوگیری کند و ریتم متابولیسم شما را در حد خوبی نگه دارد.


ورزش در رمضان

زمان های مناسب برای ورزش را پیدا کنید

در روزهای عادی شاید بگوییم زمانی ورزش کنید که احساس راحتی بیشتری دارید اما در شرایط روزه داری بهتر است زمانی ورزش کنید که بیشترین میزان انرژی را دارید و انجام این فعالیت بدنی، شما را دچار افت شدید انرژی نکند و به روزه داری شما لطمه ای وارد نکند.

شاید یک زمان مناسب برای ورزش کردن قبل از سحری باشد. اگر شب تنها بیست دقیقه زودتر بخوابید و از آن طرف زودتر بیدار شده و این وقت اضافه را به ورزشی سبک اختصاص دهید، می توانید بدون نگرانی از افت انرژی، برنامه ورزشی خود را ادامه دهید. عده ای هم ممکن است ورزش را به پس از افطار موکول کنند که البته توصیه می شود بلافاصله پس از غذا خوردن ورزش نکنید.

در حقیقت این خود شمایید که می توانید بهترین زمان ورزش کردن در ایام روزه داری را تعیین کنید و بنا به قدرت بدنی خود آن را انجام دهید. تنها نکته مهم این است که این زمان ورزشی، شما را با کمبود آب و افت انرژی و در نهایت صدمات جسمی، مواجه نکند. اما بهتر است این زمان ورزش بین ساعت های یک ساعت پس از افطار تا سحر باشد.

ورزشی مناسب انتخاب کنید

شاید بتوان بهترین ورزش ها را در زمان روزه داری، پیاده روی، دوچرخه سواری با شدت کم، شنا و انجام ورزش های هوازی دانست که اگر پس از افطار هم باشد، دچار گرفتگی عضلات نخواهید شد. انجام ورزش های هوازی با شدت نه چندان زیاد حال بصورت گروهی یا انفرادی می تواند علاوه بر حفظ نشاط شما، باعث افزایش سرعت خون رسانی و در نتیجه عملکرد بهتر مغزی شود. با انجام تمرینات ورزشی در رمضان حافظه خود را تقویت کرده و خلاق و پر انرژی می مانید.

پیاده روی، دویدن، شنا، دوچرخه سواری، دوچرخه ثابت، تردمیل، انجام حرکات یوگا، والیبال و فوتبال البته یک ساعت پس از افطار، می توانند ورزش هایی بسیار شاد و مفرح باشند.

  

برچسب ها

تناسب_اندام ورزش رمضان_+وورزش ورزش_مناسب_روزه_داری چاق_شدن_دررمضان تناسب_اندام_دررمضان

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما