منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
معده دردعصبی و درمان آن؟
معده دردعصبی و درمان آن؟

معده دردعصبی و درمان آن؟

تاریخ انتشار:
24 اردیبهشت 1399
زمان مورد نیاز:
9 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

روش هایی برای درمان درد معده عصبی

شاید اولین واکنش درد در تمامی انسان‌ها از بدو تولد تا زمان مرگ، دردهای شکمی باشد. دلدردها می‌تواند بعلت اختلالات عصبی، نوع تغذیه و یا عملکرد دیگر سیستم‌های داخلی بدن، ایجاد شود. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از دل دردهای عصبی یا همان معده درد عصبی و درمان آن، بگوییم که باعث این نوع درد، اضطراب، استرس، تزس و دل‌شوره هایی هستند که ما در زندگی تجربه می کنیم.

علائم معده درد عصبی

خیلی از بیماری‌ها می‌توانند همراه با معده درد باشند. در حقیقت سیستم گوارشی بدن، تحت تاثیر بیماری‌های زیادی دچار اختلال در عملکرد می شود. عواملی چون باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند به راحتی بر روی سیستم گوارش اثر بگذارند. ما در ادامه می‌خواهیم اثر اضطراب و استرس را بر روی معده مشاهده کنیم. چند نوع اضطراب و استرس می‌تواند منجر به معده درد عصبی شود:

اضطراب اجتماعی: هنگامی که در محیط جدیدی قرار می‌گیرید و افراد زیادی را نمی‌شناسید رخ می دهد. مانند اولین روز مدرسه و حضور در مهمانی که با دیگران ناآشنایید و یا اولین روز کاری در محیط جدید.

اضطراب عملکردی: هنگامی‌که می‌خواهید اتفاق خیلی مهمی را در حیطه کاری، شغلی ورزشی خود تجربه کنید. مانند برگزاری کنفرانس خیلی مهم، ارائه مقاله در کنگره علمی، آماده شدن برای مسابقات مهم فصلی و…

استرس: استرس‌های روزمره زندگی که می‌تواند بعلت شرایط زندگی باشد. مانند امور مالی، قسط و بدهی، استرس رفتن به یک شهر جدید و استرس مواجه شدن با آدم‌هایی که حس بدی به ما می‌دهند.

هیجان بیش از اندازه: گاهی هم هیجان‌های زیاد می‌توانند عملکرد بدنی شما را بهم بریزند و ‌شما را به درد معده عصبی دچار کنند. مانند هیجان قبل از ازدواج، روز فارغ‌التحصیلی یا هر اتفاقی که خیلی برای آن انتظار کشیده اید و ممکن است در روز وقوع آن، به دل دردهای عصبی دچار شوید.

درمان معده درد عصبی

درمان‌هایی برای معده درد عصبی

خوردن مایعات

یکی از مهم‌ترین حالت‌هایی که می‌تواند بدن شما را در حالت تعادل و سلامت قرار دهد، هیدراته کردن بدن است. یعنی که آب و مواد معدنی به اندازه کافی به بدنتان برسد. هنگامی‌که دچار معده درد عصبی هستید، ممکن است استفراغ کنید بنابراین اول نیم ساعت صبر کنید و سپس شروع کنید به خوردن مایعات آن‌هم به‌صورت جرعه ای و آرام. بهتر است که پس از استفراغ، تا ۶ ساعت غذای جامد استفاده نکنید.

غذاها و نوشیدنی‌های درمان کننده

خیلی‌ها در این شرایط دمنوش زنجبیل یا دمنوش نعناع را توصیه می کنند. بله این دو دمنوش می‌تواند به شما آرامش داده و باعث کم شدن حالت تهوع شود. البته زنجبیل را نمی‌توان به کودکان داد زیرا مزه تندی دارد بنابراین بهتر است، همراه با مواد دیگری چون عسل، زنجبیل به آن‌ها داده شود. گاهی حتی یک تکه شیرینی می‌تواند حال شما را بهتر کند. اگر زیاد دچار معده درد عصبی می‌شوید، باید غذاهایی را با آزمون و خطا پیدا کنید که در این حالت، بتوانند سریعاً به شما کمک کرده و حالت تهوع و معده درد شما را کاهش دهند.

استفاده از داروها

داروهای زیادی در این مورد پیشنهاد می‌شود که بعضی از آن‌ها می‌توانند حال شما را رو به بهبودی ببرند و بعضی از آن‌ها هم بی‌اثر هستند. این داروها اصولاً نیاز به نسخه پزشک ندارند اما توصیه ما بر این است که حتماً با تجویز پزشک یا دکتر داروخانه، به مصرف داروها بپردازید. برای این‌که عوارض استفراغ یا اسهال را درمان کنید می‌توانید از داروهای آلکا سلترز، پپتو بیسمال، سیمیلاک و تامس استفاده کنید. البته ممکن است یک نوع دارو برای حالت‌های شما بهتر باشد که این موضوع فقط با تشخیص پزشک امکان‌پذیر است.

نکته: خیلی‌ها در این شرایط به سمت مصرف بروفن ها می روند مانند ادویل اما باید بدانید در دلدردها بهتر است هرگز از این داروها استفاده نکنید زیرا آن‌ها می‌توانند دردهای شما را تشدید کنند.

اجتناب از بوهای تند

هنگامی‌که فکر می‌کنید ممکن است استفراغ کنید، باید در جایی قرار بگیرید که بوی کمی به مشام شما برسد. زیرا بوی‌هایی چون بوی غذا، عطر و…می‌تواند شما را وادار به استفراغ کند.

تغییر سبک زندگی

استرس بجز اثراتی که بر روی معده می‌گذارد، می‌تواند گوارش شما را هم به هم بریزد. یکی از عوارض استرس، یبوست. اگر با استرس دچار یبوست می‌شوید، به رژیم غذایی خود مواد فیبردار و ملین اضافه کنید و اگر با استرس دچار اسهال می‌شوید، بهتر است به برنامه غذایی خود مکمل‌های فیبردار و پروبیوتیک اضافه کنید.

تغییر سبک زندگی می تواند مشکلات روحی و جسمی شما را کمتر کند. یک رژیم غذایی مناسب، تحرک بدنی و خواب کافی، استرس و اضطراب شما را تا حد زیادی کنترل کرده و مانع از بروز معده دردهای عصبی می شود.

نکته: ما در این مقاله در مورد علائم معده درد عصبی که همیشگی نیست با شما صحبت می‌کنیم اما اگر شما به طور مداوم از این مشکل رنج می‌برید، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کرده و درمان دارویی خود را زیر نظر او شروع کنید.

درمان معده درد عصبی

کاهش اضطراب و استرس

اگر شما به دل‌درد دچار می شوید، ابتدا باید عوامل فیزیکی دل‌درد را بررسی کنید و حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر متوجه شدید هیچ عامل فیزیکی وجود ندارد، مانند ویروس، باکتری، مشکلات گوارشی، برگشت اسید معده، عدم تحمل لاکتوز و غیره، این بار به سمت کنترل عوامل استرس‌زا بروید. کنترل استرس چیزی نیست که با حرف یا خواندن مقاله برای شما اتفاق بیفتد بلکه نیاز به یادگیری و تمرین دارد. ما در اینجا چند راهکار را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

نفس کشیدن به صورت عمیق: برای این کار می‌توانید چشمان خود را بسته و تا ۳ شماره دم را انجام دهید، ۱ شماره نفستان را نگه دارید و با ۵ شماره باز دمتان را آزاد کنید. این کار را چند بار تکرار کنید.

انجام ورزش‌های سبک: دویدن آرام و یا حتی راه رفتن تند، می‌تواند ذهن شما را به سمت آرامش ببرد.

تفکر: بهتر است مدتی فکر خود را بر روی اتفاقات خوشایند متمرکز کنید یا حتی فقط به نفس کشیدن خود توجه کنید.

انجام فعالیت دلخواه: در زمان اضطراب و استرس شدید، در آن حالت نمانید بلکه سریعاً به سمت کاری بروید که مورد علاقه شما است حتی اگر نتوانید بدرستی آن را انجام دهید. مانند دیدن فیلم، گوش کردن به موسیقی، بازی با کودکان، بیرون رفتن، باغبانی کردن و….

تجسم آینده: سعی کنید در این‌جور مواقع شروع کنید و حالت‌های خوشایندی را برای خود تجسم کنید. این‌که توانسته‌اید بر مشکلات غلبه کنید و موفق شده‌اید و همه‌چیز به‌خوبی پیش رفته است. این ترفند می‌تواند ذهن شما را بسیار آرام‌تر کند.

دریافت کمک عاطفی: می‌توانید با تماس برقرار کردن با یکی از دوستان یا عزیزان خود، حالت منفی را از خود دور کرده و از او انرژی مثبتی را دریافت کنید. صحبت کردن با یک عزیز مانند مادر می‌تواند حال شما را بسیار بهتر کند و این چیزی است که توسط محققین ثابت شده است.

پرهیز از عادت های مخرب: خیلی‌ها در موقع استرس یا اضطراب به سمت رفتارهای ناسالم می‌روند مانند نوشیدن الکل، کشیدن سیگار و پرخوری که همه این‌ها می‌تواند بعد از آن شرایط، به شما احساس گناه داده و علائم را تشدید کند.

چگونه احساسات بر روی معده اثر می گذارد؟

حقیقتاً چرا یک تنش یا حالت روحی باعث درد جسمی ما می‌شود؟ در این رابطه می‌‌توان گفت تمامی زندگی ما با احساسات جلو می‌رود. با بروز احساسات خوشایند یا ناخوشایند مانند ترس، علاقه، شرم، خوشحالی، لذت، خشم و … واکنش‌های پیچیده‌ای در بدن ما شکل می‌گیرد. هنگامی‌که خشمگین می‌شوید، آدرنالین زیادی در بدن شما ترشح می‌شود و باعث بالا رفتن فشارخون می‌شود.

با تغییر حالت روحی، هورمون‌ها هم تغییر می‌کنند و درنتیجه تمام دستگاه‌های داخلی بدن، درگیر می شوند. دستگاهی که به‌سرعت درگیر تغییرات روحی می‌شود، سیستم گوارشی است. متخصصین بر این باورند که هرچه احساسات بیشتر باشد، تحریک‌پذیری بدن هم بالاتر می‌رود و دستگاه گوارش اولین اندامی است که سریعاً از خود واکنش نشان داده و حالت‌هایی چون تهوع، استفراغ، معده درد و اسهال را ایجاد می‌کند.

نکته: اگر این حالت‌ها ادامه‌دار باشد و مرتب دچار چنین مشکلاتی شوید، ممکن است به بیماری فشارخون و نارسایی های قلبی عروقی مبتلا شوید.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها