منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
چگونه جلوی درد دندان را بگیریم؟
چگونه جلوی درد دندان را بگیریم؟

چگونه جلوی درد دندان را بگیریم؟

تاریخ انتشار:
22 اردیبهشت 1399
زمان مورد نیاز:
7 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
22 اردیبهشت 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

حساسیت های دندان و درمان آن

حتماً برای شما هم پیش آمده که هنگام نوشیدن مایعات سرد یا داغ، احساس کنید دندانتان تیر می کشد یا درد می کند. در مورد این حالت ها می گوییم که دندان حساس شده است. در این مقاله می خواهیم حساسیت دندان را بررسی کرده و راه های درمانی آن را به شما همراهان عزیز مجله پزشکی، معرفی کنیم.

حساسیت دندان

این حساسیت می‌تواند هم در دندان های سالم و هم دندان های پر شده بروز پیدا کند. اولین فکری که به ذهنمان خطور می‌کند، خراب شدن دندان است. اگر بارها برای شما پیش آمده که هنگام غذا خوردن و یا نوشیدن مایعات سرد و گرم، درد زود گذرد و آزار دهنده ای را در دندان خود احساس کرده اید، باید بگوییم شما دندان حساسی دارید.

علت داشتن دندان های حساس چیست؟

غذاهای اسیدی

یکی از مواردی که می تواند دندان های شما را به دندان های حساس تبدیل کند، ترشی ها و غذاهای اسیدی هستند. غذاهای اسیدی مانند لیمو ترش، ترشیجات، لواشک، نوشابه های گازدار و… باعث می‌شوند یک لایه از مینای دندان ازبین برود. در حقیقت این نوع از غذاها، قدرت این را دارند که لایه رویی مینای دندان را در خود حل کنند. و همین از بین رفتن مینای دندان، باعث حساسیت در دندان ها می شود.

ترک های دندانی

ممکن است روی دندان شما ترک هایی وجود داشته باشد که شما نتوانید آنها را با چشم عادی ببینید و این ترک‌ها می‌توانند باعث حساس شدن دندان شما شوند. این ترک ها ممکن است به خودی خود به وجود بیایند یا اینکه بر اثر ضربه یا شکستن مواد غذایی با دندان مانند شکستن پسته و فندق و غیره با دندان، ایجاد شوند.

حتی عادت های غلطی چون گذاشتن اشیای سفت در دهان و فشار دادن دندان روی آن، شکستن یخ با دندان و جویدنش و مواردی از این قبیل می توانند ترک های ریزی را بر روی دندان شما ایجاد کنند که اگر درمان نشوند، حساسیت دندانی ایجاد می کنند.

درمان دندان درد

روش اشتباه مسواک زدن

یکی از موارد دیگری که می تواند مینای دندان شما را از بین برده یا در حقیقت مینای دندان را نازک کند، استفاده از مسواک نامناسب یا روش اشتباه مسواک زدن است. اگر شما مسواک خود را به صورت افقی و یا با ضربه بر روی دندان های خود بکشید و یا اینکه از مسواک خیلی سفت و زبری استفاده کنید، در حقیقت به مینای دندان خود آسیب رسانده اید.

هنگامی که مینای دندان آسیب ببیند، دندان های شما حساس می‌شود و به جز آن هنگامی که شیوه مسواک زدن شما غلط باشد، نتیجه آن افت لثه ها است. هنگامی که لثه ها افت پیدا کنند، مواد غذایی در تماس با ریشه دندان قرار می‌گیرند و داغی و سردی آنها می‌تواند باعث این درد تیز و ناگهانی شود.

سایش دندان

ممکن است در هیجانات، مشکلات زندگی، عصبانیت های شدید و افکار زیاد، شما دندان های خود را بر روی همدیگر بکشید. سایش دندان می تواند دلایل متعددی داشته باشد که حتی پس از مدتی تبدیل به عادت بشود. هنگامی که دندان های خود را بر روی همدیگر می کشید عاج و مینای دندان ها صدمه دیده و فاصله دندان ها ناهماهنگ می شود درنتیجه دندان ها به شکلی غیر معمول بر روی هم قرار می گیرند.

یکی دیگر از دلایل دندان قروچه یا همین سایش دندانی، وجود انگل در بدن است در نتیجه باید این سایش دندانی حتما مورد بررسی قرار گیرد و دلیل آن را پیدا کنید. کشیده شدن دندانها و روی هم عاج دندان و مینای آن را در معرض آسیب قرار می‌دهد و این آسیب دیدگی حساسیت دندانی را بوجود می آورد.

درمان درد دندان

درمان حساسیت دندانی

اگر جدیدا دندان شما به خوردن و نوشیدنی های سرد و گرم حساسیت نشان می‌دهد و بتازگی دندان خود را ترمیم کرده‌اید، نباید زیاد نگران شوید زیرا پس از ترمیم دندان این حساسیت و درد طبیعی است و اگر مدتی تحمل کنید خود به خود از بین می رود.

  • یکی از راه‌های درمانی دهانشویه است. دهانشویه ها مقدار مناسبی فلوراید دارند و می‌توانند شیارهای ریز را بپوشانند.

  • اگر پس از مراجعه به دندانپزشک این درد و حساسیت زیاد بود می‌توانید از ایبوپروفن استفاده کنید.

  • با آرامش مسواک بزنید و مسواکتان را محکم بر روی دندانها نکشید.

  • صحیح مسواک زدن را بیاموزید.

  • از خوردن خوراکی هایی با اسید بالا پرهیز کنید

غذاها و نوشیدنی هایی که به مینای دندان آسیب می زند را با احتیاط مصرف کنید. مواد غذایی چون لیمو، گوجه فرنگی و نوشیدنی های گازدار. البته میتوانید لیمو یا گوجه فرنگی را همراه با غذاهای خود میل کنید تا از آسیب زدگی به دندان های شما جلوگیری کند. این نوع غذاها می تواند به سرعت مینای دندان شما را در خود حل کنند.

  • مصرف قهوه خود را کمتر کنید

نکته: اگر این درد بدون دلیل ایجاد شد و شما مراجعه به دندانپزشک نداشته اید و تغییری در دندانهای شما رخ نداده است، حتماً برای معاینه به نزد دندانپزشک بروید ممکن است دندان های شما پوسیدگی های ریزی پیدا کرده که از چشم شما دور مانده است.

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها