امروز پنج شنبه 8 آبان 1399

مکمل پروتئین کازئین

پنج شنبه 10 بهمن 1398
5 دقیقه مطالعه
مکمل پروتئین کازئین

در این مطلب سعی می کنیم شما را با مکمل پروتئین کازئین آشنا کرده و فواید و مضرات استفاده از آن را شرح دهیم.

Dietary Guidelines for Americans در دستورالعمل خود، میزان دریافت کالری روزانه از مواد غذایی مختلف را بصورت زیر دسته بندی کرده است:

  • دریافت 10 تا 35 درصد کالری مورد نیاز از پروتئین ها

  • دریافت 45 تا 65 درصد کالری مورد نیاز از کربوهیدرات ها

  • دریافت 20 تا 35 درصد کالری مورد نیاز از چربی ها

میزان پروتئین مورد نیاز بدن در افراد مختلف متفاوت است مثلا ورزشکاران نسبت به افراد عادی، برای ساخت عضله، به پروتئین بیشتری نیاز دارند اما بصورت میانگین 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم می باشد.


کازئین چیست؟

پروتئینی که عموما بعنوان مکمل روزانه دریافت می شود و جذبی آرام دارد یعنی اسید آمینه های خود را به آرامی آزاد می کند و بهتر است قبل از خواب مصرف شود تا جلوی ضعف عضلات در هنگام خواب را بگیرد. مقالات زیادی در مورد اثر مثبت کازئین در رشد عضلانی نوشته شده است.


کازئین چه ویژگی هایی دارد؟

شیر دارای دو نوع پروتئین وی و کازئین است که می توان گفت سهم پروتئین وی 80 و سهم کازئین 20 درصد از پروتئین شیر است. این پروتئین هم مانند سایر پروتئین های حیوانی می تواند نیازهای بدن شما را برای رشد و ترمیم عضلانی، فراهم کند.




انواع کازئین

1. کازئین میسلار (Micellar casein): همان نوع شناخته شده و معروف آن که هضم آرامی دارد.

2. کازئین هیدرولیز شده (Hydrolysate casein): شکل دیگری از کازئین که از قبل هضم شده است و جذب سریعتری دارد.


محتویات کازئین

هر پیمانه 33 گرمی کازئین شامل مواد زیر است:

  • 24 گرم پروتئین

  • 3 گرم کربوهیدرات

  • 1 گرم چربی

کازئین یک پروتئین محبوب در بین ورزشکاران و بدن سازان است.

اسید آمینه غالب در پروتئین کازئین، لوسین است که شروع کننده ی ساخت پروتئین عضله است. در طی یک تحقیق گسترده بین دو گروه ورزشکار که گروهی کازئین مصرف می کردند و گروه دیگر مکملی استفاده نمی کردند، نتیجه بدست آمده نشان داد که گروه دریافت کننده مکمل رشد دو برابری عضله و کاهش سه برابری بافت چربی را داشتند.


تفاوت پروتئین کازئین با پروتئین وی

کازئین با سرعت آرامتری هضم می شود. این خاصیت می تواند پروتئین کازئین را یک مورد خوب برای شب ها که مواد غذایی به بدن نمی رسد، معرفی کرد. اما پروتئین وی هضم سریعی دارد و این تفاوت‌ اصلی بین این دو پروتئین است.

مزیت های کازئین
  • آنتی باکتریال و مناسب برای سیستم ایمنی

  • کاهش سطح تری گلیسیرید

  • اثر آنتی اکسیدان و مبارزه با رادیکال های آزاد

  • اثر در کاهش چربی




  • عوارض مصرف کازئین

نتیجه ی آزمایشاتی که انجام شده نشان داده است که مصرف این پروتئین عارضه خطرناکی ندارد مگر در افرادی که مشکلات کلیوی یا کبدی دارند یا افرادی که نمی توانند پروتئین مصرف کنند.

در دوران بارداری و شیردهی هر مکملی باید زیر نظر پزشک مصرف شودتئین

افرادی که به کازئین یا لاکتوز حساسیت دارند.

نکته: هیچ مکملی نباید با تجویز خود افراد و به مدت طولانی استفاده شود. مصرف کازئین هم نباید بیشتر از یک یا دو پیمانه در روز باشد و حتما تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه استفاده شود.


استفاده ی بهینه از پروتئین کازئین

قبل و بعد از تمرین ما نیاز به پروتئین هایی داریم که به سرعت هضم شوند مانند پروتئین وی و پروتئین های کازئین هیدرولیز شده. بهترین زمان مصرف کازئین قبل از خواب است.

  
منابع: menshealthhealthtrends

برچسب ها

داروها تغذیه تناسب_اندام مکمل مکمل_پروتئینی مکمل-کازئین بدنسازی مکمل_ماهیچه_ساز پروتئین_کازئین پروتئین_وی افزایش_حجم_ماهیچه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما