امروز یکشنبه 11 آبان 1399

مواد غذایی خوبی که نباید زیاد خورد!

یکشنبه 21 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
مواد غذایی خوبی که نباید زیاد خورد!

آیا زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی خوب هم، مضر است؟

با توجه به توصیه های زیادی که در مورد تغذیه شده است، برای همگان روشن است که تا چه حد تغذیه و رژیم غذایی، نقش پررنگ و مهمی در سلامت و تناسب اندام دارد. خوشبختانه این روزها توجه تعداد بیشتری از مردم به سمت غذاهای خوب با ارزش تغذیه ای بالا، جلب شده است و از طرفی دیگر هم کارشناسان و متخصصین تغذیه، به طور مداوم افراد جامعه را تشویق به استفاده از مواد غذایی مفید می‌کنند.

اطلاعات تغذیه ای بقدری کامل در اختیار همگان قرار می گیرد که بیشتر مردم به‌خوبی در مورد ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن اطلاع دارند و مواد غذایی فاقد ارزش را می‌شناسند. خوب است بدانیم که همیشه سلامتی در "حفظ تعادل غذایی است" یعنی هر چیزی هم که بسیار سالم و مفید باشد را نمی‌توان به میزان خیلی زیاد استفاده کرد. ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی، از مواد غذایی بسیار سالمی بگوییم که زیاده‌روی در مصرف آن، می‌تواند برای شما خطراتی را به همراه داشته باشد.


آب

همه ما بارها و بارها شنیده‌ایم که تامین آب مورد نیاز بدن، امری واجب و ضروری است و اگر بدن دچار کم‌آبی شود، عواقب خوبی را برای سلامتی ما نخواهد داشت. اما در اینجا می‌خواهیم بگوییم، زیاده‌روی در مصرف آب می‌تواند برای شما خطراتی را به دنبال داشته باشد. آب باعث ایجاد تعادل الکترولیت بدن می‌شود که اگر بیش از حد مورد نیاز باشد، این تعادل بر هم می‌خورد. در این حالت کلیه‌ها دیگر توانایی پردازش این مقدار آب را نخواهند داشت و فشار زیادی به آنها وارد می شود.

مقدار اضافه آب در بدن انباشته شده و سطح سدیم در بدن پایین می آید. همچنین می‌تواند باعث انباشته شدن آب در مغز شود و از آنجایی که جمجمه انسان انعطاف‌پذیر نیست، ممکن است التهابات مغزی را بوجود آورد. اختلال در عملکرد کلیه و نارسایی آن و همچنین التهابات مغزی، حتی در ورزشکارانی هم دیده شده است که پس از انجام تمرینات یا مسابقات شدید ورزشی، نیاز شدیدی به آب پیدا کرده و آب فراوانی را نوشیده‌اند. توصیه می شود به میزان متعادل در روز و با فاصله زمانی مشخص، آب را بنوشید و حجم زیادی از آب را به یک‌باره وارد بدن خود نکنید. 


موادغذایی خوبی که نباید زیاد خورد

هویج

هویج مقدار زیادی بتاکاروتن دارد که هنگام ورود به بدن، به ویتامین A تبدیل می شود. اگر شما مقدار زیادی هویج بخورید و بتاکاروتن وارد بدن شما شود، قرار نیست همه آن‌ها به ویتامین A تبدیل شود بلکه بدن فقط مقدار مورد نیاز به ویتامین ‌ A خود را از بتاکاروتن تامین می‌کند و بقیه آن را به همان حالت می‌گذارد. هنگامی که بتاکاروتن در بدن شما زیاد شود، ممکن است رنگ پوست شما به رنگ زرد تبدیل شود. البته این بیماری خطرناک نیست و به تدریج برطرف می‌شود.


لبو

لبو هم مواد مغذی و ویتامین های خوبی را دارد و بسیار خوردنش توصیه می‌شود. از طرفی هم حاوی نیتریک اسید است که در بدن تبدیل به نیترات می‌شود و سطح فشارخون را پایین می‌آورد. این ماده در گوشت هم وجود دارد اما مقدار زیاد آن، برای بدن مناسب نیست. درنتیجه بهتر است در مصرف گوشت و لبو زیاده روی نکنید.


سویا

حتماً می‌دانید که به سویا پروتئین گیاهی گفته می شود چون تمامی مواد مغذی را مانند فیبر، ویتامین B، منیزیم، پتاسیم و پروتئین را دارد و کیفیت آن‌ها هم بسیار بالا است. بعضی از اسیدهای آمینه را بدن نمی‌تواند بسازد که به آن اسید آمینه‌های ضروری می گویند و ۹ تا از این اسیدآمینه ها در سویا یافت می‌شود. سویا با اینهمه خاصیت می‌تواند با بعضی از داروها تداخل داشته باشد. بطور مثال اگر به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید، ممکن است سویا در عملکرد داروهای هورمونی اختلال ایجاد کند.


موادغذایی خوبی که نباید زیاد خورد

آووکادو

آووکادو یک منبع فیبر و ویتامین بسیار مناسب است که برای کاهش کلسترول بد خون، توصیه می‌شود. همچنین می‌تواند با داشتن چربی‌های تک اشباع شده، حفاظت سلول‌های شمارا برعهده بگیرد، اما از طرفی چربی، بهرحال چربی است و یک عدد آووکادو حدودا ۲۴۰ کالری دارد یعنی با استفاده از ۱ آووکادو، حدود ۲۰ درصد از کالری روزانه خود را دریافت می‌کنید. هنگامی که کالری بیشتر از حد موردنیاز به بدن وارد شود، ممکن است انسداد سرخرگ ایجاد کند و توصیه شده که آووکادو در حد نصف یک عدد، مصرف شود.


دانه‌های چیا

حتماً شنیده‌اید که دانه‌های چیا امگا ۳ بسیار زیادی دارند و آن‌ها را جزو مواد غذایی بسیار مغذی و مفید قرار می‌دهند اما هنوز تحقیقات در مورد آنها کامل نیست. امگا ۳ موجود در دانه های چیا سخت‌تر از امگا ۳ ای که در ماهی سالمون وجود دارد جذب بدن می شود و اگر بخواهید امگا ۳ که از دانه‌های چیا به دست می آورید، معادل با ماهی سالمون باشد، باید بگوییم حدود ۱۰۰ گرم دانه چیا نیاز دارید که این میزان، 500 کالری را وارد بدن شما می‌کند که مساوی با یک ساندویچ همبرگر است! درنتیجه می‌بینید که گاهی می‌‌توان امگا ۳ را از دانه‌های چیا بدست آورد اما بهترین راه دریافت امگا ۳، همان ماهی‌های سالمون هستند.


شکلات تلخ

در مورد شکلات تلخ خاصیت های بسیار زیادی را می‌‌توان نام برد که از نظر علمی هم ثابت شده‌اند. مانند پایین‌آورنده فشار خون، کاهش استرس، سلامت قلب، جلوگیری از سرطان، مراقبت از مو و پوست و.. اما با تمامی این مزایا باید بگوییم نمی‌توان شکلات تلخ را به میزان زیادی استفاده کرد زیرا استفاده زیاد از این ماده خوراکی معجزه آسا، می‌تواند عوارضی را برای شما داشته باشد. مقدار زیاد شکلات تلخ می‌تواند باعث اضطراب، اسهال و کم آبی شود و همچنین کالری بسیار بالایی دارد.

نکته: در بارداری استفاده زیاد از شکلات توصیه نمی‌شود. مصرف شکلات تلخ در بارداری می تواند باعث وزن کم نوزاد در هنگام تولد و زایمان زودرس شود.

 

برچسب ها

تغذیه موادغذایی خواص_موادغذایی ضررهای_موادغذایی زیاده_روی_درمصرف_آب تعادل_غذایی ضرردانه_های_چیا شکلات_تلخ

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما