امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

نشانه‌های بدن برای تعویض رژیم غذایی

دوشنبه 15 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
نشانه‌های بدن برای تعویض رژیم غذایی

چه هنگام متوجه می‌شویم که باید نوع تغذیه خود را تغییر دهیم؟

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌تواند اثر مستقیم بر روی سلامت روح و روان ما داشته باشد، رژیم غذایی است. موادی را که روزانه به بدن خود وارد می کنیم بسیار مهم است. رژیم غذایی می‌توانند برای  بهبود بیماری، پیشگیری از بیماری، لاغر کردن و چاق کردن، استفاده شود.

خوب بودن یا بد بودن هر رژیم غذایی را می توانند نشانه های بدنی ما، مشخص کنند. بطور مثال هرگاه با رژیم لاغری خود، سایز دور کمرتان کم شود، نشان دهنده این است که شما راه درستی را می روید. بدن ما به مواد غذایی بسیار زیادی نیاز دارد که همه آن‌ها باید حتماً در رژیم غذایی ما لحاظ شود. ممکن است برای رسیدن به تناسب اندام، به سمت رژیم‌های غیر سالمی کشیده شوید و این شرایط باعث می‌شود که سلامت خود را بطور تدریجی از دست بدهید.


 رژیم غذایی و نشانه های بدنی ما

هنگامی که رژیم غذایی شما برای بدنتان مناسب نباشد، بدن شروع می کند به ارسال علامت‌هایی جهت هشدار. ما در این مقاله می‌خواهیم هشدارهای بدن را برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی بیان کنیم پس برای اطلاع از درست بودن یا غلط بودن رژیم غذایی خود، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.


یبوست

وجود یبوست یکی از علائم بسیار مهم است که می‌تواند هشداری برای انواع بیماری‌ها باشد. یکی از مواردی که موجب بروز یبوست می‌شود، کمبود فیبر در برنامه غذایی است. موادی که دارای فیبر هستند مانند جوی دوسر، لوبیا، گندم کامل و... می‌توانند عملکرد دستگاه هاضمه را بهبود بخشیده و حرکت غذا در دستگاه گوارش را آسان‌تر کنند. بنابراین اگر گرفتار یبوست شده‌اید بهتر است مقداری فیبر به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

 رژیم غذایی و نشانه های بدنی ما

نفخ دائم

نفخ می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. شکمی که جلو آمده و وجود گاز در شکم، نشانه‌های نفخ هستند. ممکن است سیستم گوارش شما تحمل لاکتوز را نداشته باشد و با خوردن مواد غذایی چون پنیر یا شیر دچار نفخ شوید. پس بهتر است اگر نفخ دائم دارید از لحاظ لاکتوز تست شوید و آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.


تکرر ادرار

یکی از علائم بیماری دیابت تکرر ادرار است. هنگامی که سطح قند خون شما بالا می رود، کلیه‌ها آب بیشتری را از خون می‌گیرند و درنتیجه ادرار بیشتری تولید می شود. به همان میزان که قند خون بالاتر برود، فشار بیشتری به کلیه‌ها وارد شده و ممکن است رگ‌های خونی آن صدمه ببینند و عملکرد کلیه دچار مشکل شود و آب به‌سرعت دفع شده و شما دچار تکرر ادرار شوید. بنابراین هرگاه دچار مشکل تکرر ادرار شدید، بهتر است ابتدا مصرف مواد قندی را کاهش دهید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.


 رژیم غذایی و نشانه های بدنی ما

دهان بد بو

اگر بطور موقت با خوردن مواد غذایی خاصی یا بر اثر گرسنگی دهان شما بو بگیرد، امری طبیعی است اما اگر مرتباً دهان شما بو می‌دهد و دیگران این موضوع را به شما گوشزد کرده‌اند،  یکی از دلایل آن می‌تواند حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی باشد مانند رژیم‌ کتوژنیک.


گرسنگی‌های مداوم

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که همیشه تصمیم به رعایت رژیم می‌گیرید، اما هرگز نتوانسته‌اید یک رژیم لاغری را به‌طور کامل به انتها برسانید یا آن را ادامه دهید و هم همیشه احساس گرسنگی می‌کنید، باید بگوییم که همیشه پای بی‌ارادگی در میان نیست در اینجا ممکن است ایراد اصلی از همان رژیم غذایی شما باشد. متخصصین تغذیه عقیده دارند که هر گاه بدن شما درخواست مواد غذایی را می کند یعنی واقعاً به آن مواد غذایی احتیاج دارد. گرسنگی به‌صورت دائم، نوعی پیام از طرف مغز است که مواد مورد نیاز به بدن شما ارسال نشده است.


 رژیم غذایی و نشانه های بدنی ما

بدحالی

اگر روحیه شما بد شده و خلق‌وخوی شما متغیر شده است، گاهی احساس خوبی دارید و به‌سرعت ممکن است احساس بدی پیدا کنید، این حالت‌ها می تواند برگرفته از رژیم غذایی شما باشد. هرگز نباید مصرف کالری و کربوهیدرات خود را به‌شدت محدود کنید زیرا بدن شما نیاز به مواد غذایی دارد و وقتی آنها را از بدن بگیرید، اثر مستقیمی بر روحیه شما می‌گذارد و ممکن است شما را حساس و زودرنج کند.

از طرف دیگر هم افت قند خون می‌تواند خلق‌وخوی شمارا به هم بریزد. سیری ارتباط مستقیمی با هورمون شادی یا همون سروتونین دارد. اگر شما سیر باشید، سروتونین بیشتری ترشح شده و شما احساس خوبی پیدا می‌کنید. پس هرگز به دنبال رژیم های بشدت کم کالری نباشید و خودتان را گرسنه نگه ندارید.


سرد بودن بدن

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که مرتب بدنتان یخ می‌زند و حتی در تابستان هم لباس‌های گرم می‌پوشید، ممکن است دچار کم‌کاری تیروئید شده باشید. غده تیروئید دمای بدن را تنظیم می‌کند. هنگامی که شما رژیم غذایی کم کالری داشته باشید، ممکن است دچار کم‌کاری تیروئید شوید. راه‌حل مناسب برای این مشکل، استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات کامل، نان و ماکارونی است.


 رژیم غذایی و نشانه های بدنی ما

جوش صورت

هنگامی‌که به طور ناگهانی صورت شما چین‌وچروک می‌افتد یا این‌که پر از جوش می شود، می‌تواند اثر کمبود ویتامین  Aباشد که اثر مستقیمی بر روی سلامت پوست دارد. ممکن است در این حالت ناخن‌های شما شکننده شده، موهایتان خشک شود و پوست تان چین‌وچروک بیفتد. با این نشانه ها می‌توانید مواد غذایی چون هویج، سیب‌زمینی و کدو حلوایی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.


خشکی پوست

یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که موجب خشکی پوست شما می‌شود، کمبود آب بدن است. باید بدانید پوست شما برای سالم ماندن به مقدار متوسط آب در روز نیاز دارد که می‌‌توان آن را ۵ تا ۸ لیوان آب در نظر گرفت. هنگامی که دچار خشکی پوست هستید حتماً از آب و مواد غذایی آبدار استفاده کنید.


استرس

هنگامی که قهوه یا مواد کافئین‌دار زیادی را در روز مصرف می‌کنید، ممکن است با کمبود ویتامین B12 و منیزیم روبرو شوید. کمبود این دو در بدن می‌تواند باعث بالا رفتن اضطراب و استرس شود. همچنین افرادی که گیاه‌خوارند به سرعت دچار کمبود ویتامین B12 می شوند. برای از بین بردن مشکل باید از عسل، تخم مرغ و گوشت استفاده کرد و در افراد گیاه‌خوار حتماً زیر نظر پزشک، مکمل‌ B12 مصرف شود.


 رژیم غذایی و نشانه های بدنی ما

فراموش‌کاری

تحقیقات نشان داده که رژیم غذایی شما تاثیر مستقیمی بر روی حافظه شما دارد. نتیجه یک تحقیق نشان داد، زنانی که از چربی‌های اشباع شده استفاده می‌کردند در قدرت تفکر و حافظه، پایین تر از زنان دیگر بودند. اگر حافظه شما کمتر شده است، سرخ کردنی‌ها و فست فود و چربی های اشباع شده را از برنامه غذایی خود حذف کنید.


بدن بیمار

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که پروتئین کمی استفاده می‌کنید ممکن است بیشتر از بقیه دچار بیماری شوید. پروتئین یکی از مواد غذایی بسیار مهم است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. اگر بدن شما ضعیف شده بهتر است مدتی مواد خوراکی حاوی پروتئین مانند لوبیا، تخم‌مرغ، انواع گوشت و سبزی‌هایی با برگ تیره را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.


میگرن

میگرن ارتباط مستقیمی با نوع غذا خوردن شما دارد. با غذاهای خاصی سردردهای میگرنی تحریک می‌شوند. مانند نوشیدنی‌های الکلی، میوه‌های خشک، پنیر، شکلات، کره بادام زمینی و بستنی. باید مواد غذایی که میگرن شما را تحریک می‌کنند را شناسایی کرده و از برنامه غذایی خود کنار بگذارید.


بی‌خوابی

بی‌خوابی یا بدخوابی به نوع تغذیه شما از عصر به سمت شب ارتباط مستقیمی دارد. اگر شما در نزدیکی‌های خواب خود قهوه یا مواد غذایی کافئین‌دار مصرف کنید، نمی‌توانید براحتی به خواب بروید. فقط قهوه کافئین دار نیست که خواب شما را برهم می‌ریزد، بلکه قهوه معمولی هم حاوی کافئین است. شکلات‌ها، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و خوشبوکننده های دهان هم می‌توانند تاثیر قهوه را بر بدن شما داشته و خوابتان را برهم بزنند.

 

برچسب ها

تغذیه تغذیه_مناسب یبوست کم_خوابی ارزش_تغذیه_ای سلامت_بدن نشانه_های_بدن نشانه_تغذیه_بد

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما