منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
دندانپزشکی کودکان و بیهوشی
دندانپزشکی کودکان و بیهوشی

دندانپزشکی کودکان و بیهوشی

تاریخ انتشار:
12 اردیبهشت 1399
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
12 اردیبهشت 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

​آیا برای دندانپزشکی کودکان بیهوشی لازم است؟

یکی از مشکلات اساسی والدین هنگام خرابی دندان کودک، خودداری کودکان از مراجعه به دندانپزشک است در نتیجه با شروع دندانپزشکی بدون درد و با بیهوشی، بسیاری از والدین به این قضیه روی آورده و از آن استقبال کرده اند. هنگام درد دندان کودک خود، به دنبال مراکزی با انجام خدمات با بیهوشی می گردند تا از دردسرهای گریه و نا آرامی کودک خود نجات پیدا کنند.

ما می‌خواهیم در این مقاله این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم آیا این شیوه مورد تایید پزشکان است؟ و آیا انتخاب ساده ترین روش برای رسیدن به دندان های سالم کودک، امری درست است؟ برای اینکه جواب علمی و مناسبی در این زمینه پیدا کنیم با دکتر هلن جوانمرد متخصص دندانپزشکی اطفال گفت و گویی را انجام داده ایم که شما می توانید آن را خوانده و با کسب اطلاعات در مورد ترمیم دندان کودک خود و روش های مناسب، تصمیم‌گیری کنید.

دندانپزشکی بدون درد

علت استفاده از بیهوشی

به عقیده دکتر هلن جوانمرد علت استفاده دندانپزشکان اطفال از بیهوشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناآرامی های کودک

  • گریه کودک

  • همکاری نکردن کودک

  • اصطراب شدید کودک

  • جیغ زدن های مداوم کودک

  • اضطراب و ترس کودک

دندانپزشکان اصولا در انجام اموری چون عصب کشی دندان شیری، ترمیم دندان و ارتودنسی از بیهوشی استفاده می کنند. دکتر جوانمرد در این مورد می گوید اگر بتوانیم ریشه های ترس و اضطراب کودک را پیدا کنیم و آنها را از بین ببریم، می‌توانیم خدمات خوبی را برای کودک خود بدون رفتن به سراغ بیهوشی دریافت کنیم.

به عقیده او این استرس، اضطراب و ترس کودکان از دندانپزشکی بیشتر حالت انتقالی از اطرافیان را دارد. اگر کودک از دندانپزشک نترسد و ذهنیت او نسبت به دندانپزشک و انجام امور دندانی، ترسناک نباشد به راحتی می‌تواند همکاری کرده و خدمات را دریافت کند.

دندانپزشکی بدون درد

دندانپزشکی اطفال

دندانپزشک اطفال بجز اینکه باید در رشته خود متخصص باشد، باید یک روانشناس خوب در مقابل کودکان هم باشد. او باید بداند روحیه کودکان بسیار حساس است و اگر در این زمینه آگاهی های لازم را داشته باشد، می تواند کودک را با خود همراه کرده و حتی برای او تجربه ای دلپذیر بسازد.

به گفته دکتر جوانمرد هنگامی که با کودک مواجه می شویم همه چیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. مثلا محیط مطب یک محیط آرام باشد که وسایل بازی را در خود دارد. اینگونه محیطی می‌تواند به راحتی استرس کودکان را کنترل کند.

دندانپزشکی بدون درد

اثرات بیهوشی

دندان پزشکان و متخصصین در این زمینه نمی‌توانند عوارض بیهوشی را بر روی کودکان انکار کنند و آن را نادیده بگیرند آن هم در حالی که انجام آن ضرورتی ندارد و می‌توان تمامی خدمات را برای کودکان بدون وارد شدن به این مرحله انجام داد.

شاید والدین از این که خدمات دندانپزشکی در آرامش انجام می شود، احساس خوشحالی کنند اما باید بدانند که عوارض بیهوشی انکارناپذیر است. این عوارض ممکن است در طولانی مدت به صورت تاثیر منفی بر روی حافظه و یادگیری کودکان ها نشان داده شوند.

همچنین باید توجه کنید که انجام این بیهوشی ها نمی تواند به صورت مداوم و پشت سر هم باشد اگر کودکی به دندانپزشک مراجعه کرده و خدمات دندان را با بیهوشی دریافت کند و پس از چند ماه دوباره به مشکل دندان دچار شود دیگر نمی تواند از بیهوشی استفاده کند و انجام بیهوشی دوباره برای سلامت او بسیار مضر است. پس بهتر است راه اصولی تری را پیدا کنیم که صدماتی به مراتب کمتر داشته باشد.

دندانپزشکی بدون درد

راه هایی بهتر از بیهوشی

اگر والدین به بهداشت دندان کودکان خود بیشتر توجه کنند و چکاپ های چند وقت یک بار را رعایت کنند، دندان کودکان دچار آسیب جدی نمی شود که برای ترمیم آنها نیازی به انجام بیهوشی باشد.

دکتر جوانمرد در این رابطه می گوید انجام بعضی از خدمات دندانپزشکی ناراحت کننده است مانند کشیدن دندان یا عصب کشی که ممکن است باعث اولین درد برای کودک شده و به دنبال آن اضطراب و ترس کودک از مواجه شدن با دندانپزشکی را به همراه داشته باشد. چاره آن پزشکی انجام بی حسی موضعی به صورت صحیح است که میتواند این درد را به حداقل برساند و ناراحتی‌های کودک را از بین ببرد. استفاده از ژل بی حسی در محل تزریق آمپول، درد آمپول را هم کم کرده و کودک درد اولیه را هم نخواهد داشت.

سخن آخر

دندان یک عضو مهم در بدن ما است که نمی توانیم آنرا کنار بگذاریم و دردهای آن را نادیده بگیریم. بهترین رفتار پیشگیری است. دادن آگاهی‌های لازم به کودک خود در زمینه دندان توسط دندانپزشک و چکاپ های دوره‌ای می‌تواند کمک بزرگی را به کودک شما بکند تا هم ترس و اضطراب مواجهه با دندانپزشک را از بین ببرد و هم آگاهی‌های او را در زمینه بهداشت دندان بالا ببرد.

بهتر است تا جایی که امکان دارد بیهوشی در دندانپزشکی استفاده نشود مگر در مواقعی که مشکل به حدی جدی است که نمی توان بدون انجام آن خدمات را به کودک رساند.

  

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
داغ‌ترین برچسب‌ها