امروز سه شنبه 6 آبان 1399

حقایق شگفت انگیز در مورد مولتی ویتامین‌ها

پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
حقایق شگفت انگیز در مورد مولتی ویتامین‌ها

​چه چیزهایی را در مورد مولتی ویتامین‌ها نمی‌دانید؟

مولتی ویتامین ها از همان روزهای ابتدایی تولد به‌‌عنوان یک مکمل، همراه ما هستند و در همه سنین اصولاً استفاده از آن‌ها یک امر طبیعی است که حتی بدون مشورت با پزشک یا تجویز او، آنها را مصرف می کنیم. البته این محبوبیت مولتی ویتامین‌ها فقط در کشور ما نیست و در سراسر دنیا به این مکمل‌ها علاقه زیادی نشان داده می‌شود. عده‌ای آن‌ها را قرص‌های سلامتی می‌نامند و عقیده دارند که مولتی ویتامین‌ها می‌توانند جلوی ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم بگیرند.

ما می‌خواهیم در این مقاله طبق مستندات علمی، برای شما دوستان عزیز مجله پزشکی، حقایقی را در مورد مولتی‌ویتامین ها بیان کنیم و تصورات اشتباه را از ذهن شما پاک کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.


مکمل های مولتی ویتامین

مولتی‌ویتامین چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز بدن ما برای عملکرد بهینه، ویتامین‌ها هستند. بدن ما نیاز به ۱۳ نوع ویتامین و ۱۶ نوع ماده معدنی دارد تا بتواند یک بدن سالم باشد. بیشتر ویتامین‌های مورد نیاز بدن داخل غذاها وجود دارند اما این روزها با تغییر سبک زندگی، اصولاً رژیم‌های غذایی سالمی را استفاده نمی‌کنیم و ممکن است این مواد معدنی و ویتامین‌ها به بدن ما نرسند.

مکمل‌های مولتی ویتامین شامل مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. البته در هر نوع مولتی ویتامین مواد و مقدار آن‌ها متفاوت است و با برند های مختلفی می‌‌توان آن ها را در داروخانه ها پیدا کرد. مولتی ویتامین‌ها را با اشکال متفاوتی می‌‌توان در بازار پیدا کرد. حتی انواع آدامس جویدنی آن‌هم تولید شده است. اصولاً مولتی ویتامین ها به شکل کپسول، قرص، پودر و شربت وجود دارند. نحوه مصرف آنها به ویتامین‌ها و مواد معدنی و میزان آن‌ها در هر وعده مصرفی، بستگی دارد.

همراه با مولتی ویتامین‌ها دستور مصرفی هم وجود دارد ولی بهتر است همیشه با پزشک مشورت کنید. متناسب با سن، جنسیت، سلامتی یا بیماری های شما، استفاده از مولتی ویتامین ها متفاوت است. مولتی ویتامین‌ها می‌توانند از نظر ترکیبات با هم متفاوت باشند. بدن ما برای انجام تکثیر سلولی، رشد، تنظیمات هورمونی و کلاً بهبود عملکرد دستگاه های بدن به مولتی ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارد.

مکمل های مولتی ویتامین‌ بر اساس نیاز روزانه بدن تنظیم شده‌اند اما متأسفانه سازمان جهانی غذا و دارو بر روی ساخت مولتی ویتامین‌ها نظارت شدیدی ندارد و ممکن است مقدار و میزان مواد معدنی و ویتامین هایی که بر روی بروشور نوشته شده است با چیزی که حقیقتاً در مولتی ویتامین ها وجود دارد متفاوت باشد. در این صنعت به علت نبودن نظارت دقیق، کلاه‌برداری و تقلب بسیار دیده می شود بنابراین بهتر است حتماً از برندهایی معتبر و شرکت های سازنده نامدار، مولتی ویتامین‌های خود را تهیه کنید.


مکمل های مولتی ویتامین

مولتی‌ویتامین و بیماری‌های قلبی

یکی از شایع‌ترین نوع مرگ ‌ومیر در سراسر دنیا، بیماری‌های قلبی است. عده زیادی تصور می‌کنند که اگر روزانه مولتی ویتامین مصرف کنند، می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را بسیار پایین بیاورند. اما تحقیقات نشان داده‌است که این مطلب بطور قطعی، صحت ندارد. یک تحقیق گسترده بر روی 14 هزار پزشک میان‌سال انجام شد و روزانه به شرکت کنندگان، به میزان کافی مولتی‌ویتامین داده می‌شد، این تحقیق یک دهه طول کشید. بعد از اتمام پژوهش، محققان مشاهده کردند که نشانه‌های معناداری در مورد کاهش حملات قلبی یا سکته قلبی، مشاهده نمی شود.

از طرف دیگر هم تحقیقاتی بود که نشان داد زنانی که به مدت ۳ سال مولتی‌ویتامین روزانه را مصرف می‌کردند، درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده است. ازآنجایی‌که تحقیقات هم موارد بی‌اثر بودن مولتی ویتامین‌ها را نشان داده اند و هم اثر مثبت آن‌ها را، هنوز نمی‌توان نظر قطعی در این مورد داد و بررسی آن نیاز به آزمایش‌های بسیار بیشتری دارد.


مکمل های مولتی ویتامین

مولتی‌ویتامین و سرطان

در این رابطه هم نمی‌توان یک نظر قطعی را اعلام کرد زیرا بعضی از تحقیقات درمورد رابطه سرطان با مصرف مولتی‌ویتامین نتوانسته اند نکات مثبتی را پیدا کنند و از طرف دیگری هم آزمایش‌های دیگر توانسته‌اند به نتایج ۳۱ درصدی کاهش ابتلا به سرطان برسند. البته در مورد تعدادی از سرطان ها می توان نظر قطعی تری داد. به طور مثال تحقیق گسترده‌ای بین زنان و مردان انجام شد و نتایج آن نشان داد که مولتی ویتامین ها می‌توانند درصد ابتلا به سرطان روده را کاهش دهند.


مولتی ویتامین برای سلامتی ضروری است؟

دانشمندان اثر مولتی ویتامین را بر عملکرد مغز و سلامت چشم مورد بررسی قرار داده‌اند و بر طبق آن به نتایج زیر رسیده‌اند:

عملکرد مغز

مولتی‌ویتامین می‌تواند باعث خلق‌وخوی بهتر فرد شود و حافظه او را تقویت کند. دانشمندان توانسته اند اثبات کنند که کمبود مولتی ویتامین می‌تواند باعث خلق‌وخوی بد و افسردگی شود. درنتیجه به قطعیت می توان گفت برای سلامت روح، وجود مولتی ویتامین ها بسیار ضروری است.


مکمل های مولتی ویتامین

سلامت چشم

یکی از دلایل عمده کوری در جهان، تباهی لکه زرد است. دانشمندان با تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که مولتی ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی، می‌توانند سرعت پیشرفت بیماری تباهی لکه زرد را کاهش دهند اما نمی‌توانند این بیماری را بطور کامل از بین ببرند یا برای آن یک پیشگیری محسوب شوند. در تحقیقات دیگری اثبات شد که می‌‌توان خطر آب مروارید را با استفاده درست از مولتی ویتامین ها، کاهش داد.


عوارض جانبی مولتی‌ویتامین

از عوارض شایع آن می‌‌توان به اسهال و یبوست و ناراحتی‌های گوارشی اشاره کرد. اصولاً این عوارض بعد از مدتی برطرف می‌شود و ممکن است در ابتدای مصرف، گوارش شما برهم بخورد تا زمانی که بدن بتواند خود را با آن سازگار کند. اگر این عوارض ادامه‌دار بود، باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.


اقدامات احتیاطی

  • با مصرف مولتی‌ویتامین باید واکنش‌های حساسیتی را زیر نظر داشت. مواردی چون جوش در صورت، خارش، تورم در دهان و صورت و گلو، سرگیجه یا اشکالات تنفسی بهتر است مصرف مولتی ویتامین قطع شود.

  • اگر جزو بیماری‌های کبدی هستید و همچنین مشکلات گوارشی دارید، حتماً قبل از استفاده از مولتی ویتامین‌، با پزشک خود مشورت کنید.

  • مولتی ویتامین ها می‌توانند اختلالی در روند درمان آنمی یا کم‌خونی شدید، ایجاد کنند زیرا این بیمارها باید آزمایش‌های دوره‌ای انجام دهند و اصولاً مصرف مولتی ویتامین‌های دارای فولیک اسید، می‌تواند این روند را مختل کند و جواب آزمایش را درست نشان ندهد.


مکمل های مولتی ویتامین

چه افرادی باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

استفاده از مولتی ویتامین بستگی بسیار زیادی به رژیم غذایی افراد دارد. افرادی که می‌توانند با رژیم غذایی که استفاده می‌کند، ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را تامین کنند، اصلاً نیازی به استفاده از مکمل‌های مولتی‌ویتامین ندارند.

گروه‌های سالمندان: سالمندان به این دلیل که هرچه سن بالاتر می‌رود، کلسیم و ویتامین B12 کمتری را بدن جذب می کند.

گیاه‌خواران: گیاه‌خواران به دلیل این‌که مواد گوشتی را استفاده نمی‌کنند با کمبود ویتامین‌های زیادی روبرو می شوند مانند B12، روی، آهن، امگا ۳ و ویتامین D که باید آن ها را توسط مکمل‌های مولتی ویتامین جبران کنند.

زنان باردار و شیرده: زن باردار در این دوران ممکن است دچار ویارهای شدیدی شود و نتواند مواد غذایی لازم را به بدن خود برساند. در این دوران نیاز است که بدن تمام مواد مغذی را دریافت کند از طرفی هم نباید بعضی از ویتامین‌ها بیشتر از حد مجاز به بدن زن باردار برسد مانند ویتامین  Aدرنتیجه مصرف مولتی ویتامین‌ها در زنان باردار و شیرده حتماً باید زیر نظر پزشک انجام شود.


مکمل های مولتی ویتامین

نکات مهم مصرف مولتی ویتامین

  • مولتی ویتامین مصرفی شما، فقط برای شما تجویز شده است پس آن را بدون مشورت با پزشک برای دیگران تجویز نکنید.

  • حتماً باید همراه با مصرف مولتی‌ویتامین، آزمایش‌های دوره‌ای را انجام دهید.

  • بعضی از برندهای مولتی ویتامین حاوی مسهل هستند که اگر پس از مصرف مولتی‌ویتامین دیدید که در دفع شما مشکلی پیش آمد، حتماً با پزشک مشورت کنید.

  • اگر یک وعده استفاده از مولتی ویتامین خود را فراموش کردید، می‌توانید مانند داروهای دیگر، اگر هنوز به وعده دوم مانده است آن را مصرف کنید وگرنه در وعده دوم همان یک دوز را استفاده کنید.

  • مولتی ویتامین ها باید دور از رطوبت و نور و در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری ‌شوند.


حرف آخر

اگر رژیم غذایی شما به گونه‌ای است که بعضی از مواد مغذی را نمی‌توانید به بدن خود برسانید، بهتر است مولتی‌ویتامینی را انتخاب کنید که همان مواد مغذی را داشته باشد. در انتها تاکید می‌کنیم که رژیم غذایی بسیار مهم‌تر از مولتی‌ویتامین است و باید اولین تلاش‌های شما بر اصلاح رژیم غذایی باشد به گونه‌ای که تمام مواد غذایی به بدنتان برسد. استفاده از مکمل‌ها هم به این صورت است که به پزشک مراجعه کرده او آزمایش‌های لازم را برای شما انجام می‌دهد و با توجه به جواب آزمایش‌ها، برای شما نوع مکمل مولتی‌ویتامین و دوز مصرفی را مشخص می‌کند.

  

برچسب ها

داروها مکمل مولتی_ویتامین مکمل_سلامتی ضررهای_مولتی_ویتامین فوایدمولتی_ویتامین

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما