امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

رژیم شیر و هر آنچه باید بدانید

پنج شنبه 11 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
رژیم شیر و هر آنچه باید بدانید

آیا رژیم شیر خطراتی را برای ما سلامت ما به دنبال دارد؟

این روزها با توجه بیشتر مردم به رژیم‌های غذایی و تناسب اندام، نام انواع مختلفی از رژیم‌ها را می‌شنویم و توصیه های زیادی از افراد مختلف، متخصص یا غیر متخصص، دریافت می کنیم. اما باید بدانید تغذیه یکی از مهم‌ترین گزینه‌های سلامتی هر انسان است و نباید در آن فقط به اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، اکتفا کنید بلکه باید درمورد هر رژیم از نظر اصولی و علمی بررسی‌های لازم را انجام داده و با کمک یک متخصص تغذیه آن را دنبال کنید.

رژیم غذایی می‌تواند بر روی سلامت جسم و روح شما اثر مستقیمی داشته باشد. برای همین خیلی مهم است که شما طبق چه برنامه ای مواد مغذی را به بدن خود می‌رسانید. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد رژیمی که این روزها بسیار توصیه می‌شود به نام رژیم شیر، با شما همراهان عزیز مجله پزشکی صحبت کنیم و نظر متخصصین را در اینباره، بررسی کنیم.


رژیم شیر و عضله سازی

رژیم شیر

در این رژیم توصیه می‌شود که روزانه ۴ لیتر و نیم شیر پرچرب مصرف شود. البته در کنار آن می‌توانید رژیم غذایی همیشگی خود را هم دنبال کنید. به گفته بنیان‌گذاران رژیم شیر، افراد توسط این توصیه تغذیه ای می توانند یک اضافه وزن سالم به همراه افزایش عضلات داشته باشند. این رژیم در بین وزنه‌برداران و بدن سازان محبوبیت ویژه ای دارد. آنها با استفاده از رژیم شیر می خواهند، عضله‌سازی سریع‌تری را داشته باشند. اصولاً زمان این رژیم از ۲ هفته تا ۲ ماه است. برای شروع این رژیم لازم است که درمورد آن به‌صورت کامل بدانید و نکات ایمنی آن را رعایت کنید.


یک گالن شیر حاوی چه موادی است؟

یک گالن شیر یا همان 4 لیتر و نیم حاوی موارد زیر است:

کالری: 2400

چربی: ۱۲۷ گرم

کربوهیدرات: ۱۸۷ گرم

پروتئین: ۱۲۳ گرم


رژیم شیر و عضله سازی

این اعداد اصولاً ذهن ما را به سمت اضافه‌وزن می‌برند. از جایی که مواد مایع پرکالری بسیار راحت‌تر جذب بدن می‌شوند تا مواد جامع ما انتظار داریم پس از مدتی استفاده از این رژیم و جذب هرروزه 2400 کالری، با یک اضافه وزن شدید روبرو شویم. شیر پر چرب فیبر ندارد درنتیجه جذب شدن آن نسبت به مواد جامد فیبردار، بسیار ساده‌تر صورت می‌گیرد. فیبر می‌تواند احساس سیری را به شما القا کند و برای همین است که یک پایه مهم در رژیم‌های لاغری استفاده از غذاهای فیبردار است اما در رژیم شیر نه‌تنها کالری زیادی به بدن می رسد، فیبری هم وجود ندارد که به شما احساس سیری بدهد.

مواد غذایی زیر را درنظر بگیرید تا بدانید 2400 کالری معادل با چه حجمی از غذاها است:

3 پیمانه سینه مرغ کباب شده

۳ پیمانه برنج

1 پیمانه مغزیجات و آجیل

۲ عدد آواکادو

تمام این‌ها معادل می‌شوند با ۱۶ لیوان شیر پرچرب یا همان ۱ گالن مدنظر در رژیم شیر.


مزایای رژیم شیر

سه مزیت اصلی می‌‌توان برای رژیم شیر در نظر گرفت.

بسیار ساده می‌‌توان آن را تهیه کرد و طبق برنامه‌ای که نوشتیم، مشاهده می‌کنید رساندن 2400 کالری به بدن با مواد غذایی دیگر، می‌تواند وقت خیلی بیشتری را از شما بگیرد و تهیه آن را سخت تر کند.

این رژیم بسرعت شما را به هدف مورد نظر خود می‌رساند

شیر برای ورزش‌کاران، بدن سازان و وزنه‌برداران بسیار مفید است و می‌تواند صدمات رسیده به استخوان را برای آن‌ها ترمیم کند.


رژیم شیر و عضله سازی

آیا رژیم شیر خطری ندارد؟

شما با مصرف یک گالن شیر روزانه، مواد مغذی زیادی را به بدن خود می‌رسانید اما باید ببینیم میزان آن‌ها به چه صورت است. بطور مثال شما با مصرف این مقدار شیر می‌توانید روزانه ۱۹۲۰ میلی گرم سدیم را وارد بدن خود بکنید و این مقدار ۸۳ درصد از میزان سدیمی است که بدن شما روزانه نیاز دارد و این درحالی است که شما فقط شیر خورده‌اید و مواد غذایی دیگری که در کنار آن مصرف می‌کنید، می‌تواند این میزان را بسیار بالاتر از حد مورد نیاز شما ببرد.

۸۰ گرم چربی که داخل شیر قرار دارد، ۴۰۰ درصد از چربی مورد نیاز روزانه بدن شما است البته این چربی یک چربی اشباع شده است و بعضی از متخصصین بر این عقیده‌اند که مصرف آن بیشتر از حد نیاز بدن هم ضرری ندارد.


کلسیم زیادی که وارد بدن می‌شود

کلسیم یک ماده مغذی و ضروری برای بدن است چون به استخوان بندی انسان مربوط می‌شود و استخوان‌بندی و اسکلت جزو مهم‌ترین ترین اجزای بدن ما هستند که ماده اولیه و ضروری برای سلامت آن‌ها، کلسیم است پس تا اینجا مصرف شیر بسیار هم مثبت است اما با نوشیدن ۴ و نیم لیتر شیر در طول روز، ۴۸۰۰ میلی گرم کلسیم به بدن شما وارد می شود درصورتی که شما روزانه باید هزار میلی‌گرم کلسیم را به بدن خود برسانید و این مقدار اضافه‌تر می‌تواند برای بدن شما مضر باشد.

متخصصین می گویند زنان بعد از سن بلوغ تا ۵۰ سالگی، لزومی ندارد بیشتر از 2500 میلی‌گرم کلسیم روزانه دریافت کنند و اگر بیشتر از آن بشود، می‌تواند باعث ایجاد اختلالات کلیوی و سنگ کلیه شود. همچنین تحقیقاتی در زمینه انجام شد که نشان دادند اگر کلسیم بیشتر از حد مجاز به بدن برسد، ممکن است درصد ابتلا به سرطان پروستات یا بیماری‌های قلبی را بالاتر ببرد. البته هنوز تحقیقات جواب‌های قطعی را اعلام نکرده‌اند.

در سال 2014 هم پژوهشی انجام شد که طی آن مشخص شد، استفاده خیلی زیاد از شیر برعکس آن چیزی که انتظار داریم، می تواند به استخوان‌های ما آسیب برساند.


دستگاه گوارش و شیر

این‌که یک رژیم کوتاه‌مدت این تفکر را برای بیشتر افراد بوجود می‌آورد که نمی‌تواند مشکل حادی را برای بدن بوجود بیاورد، همیشه درست نیست. مشکلاتی چون اختلال در سیستم گوارشی می‌تواند حتی در یک روز تغذیه اشتباه هم بروز پیدا کند. شیر زیاد می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع، نفخ و اسهال شود و این فقط مختص افرادی نیست که عدم تحمل لاکتوز دارند و در افراد سالم هم  این عوارض به وجود می آید.


رژیم شیر و عضله سازی

معایب رژیم شیر

این مقدار شیر را شما نمی‌توانید به طور یکجا بنوشید و باید همیشه همراه خود مقداری شیر داشته باشید

رژیم شیر می‌تواند سیستم گوارشی شما را دچار مشکل کند

کلسیم اضافه آن می تواند به کلیه شما آسیب برساند

سدیم و چربی اشباع شده موجود در یک گالن شیر، بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز روزانه بدن شما است.


حرف آخر

درست است که رژیم شیر الان طرف‌داران زیادی را در بین ورزش‌کاران و وزنه‌برداران و زیبایی اندام‌ها دارد که قصد دارند در زمان کوتاه‌تری، عضله‌های بیشتری را بسازند، اما باید توجه داشته باشید که این میزان کالری که همراه شیر وارد بدن می‌شود نمی‌تواند یک دفعه به عضله تبدیل شود بلکه مقدار زیادی از آن به‌صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود.

بهتر است برای اضافه وزن سالم یا ساخت عضله، از روش‌های مؤثرتر و ایمن‌تری استفاده کنید که برای سلامتی شما ضرری نداشته باشد. تمام رژیم‌هایی که به‌صورت افراطی هستند، مانند حذف کامل کربوهیدرات، مصرف این مقدار زیاد شیر روزانه، مصرف چای سبز روزانه یا خوردن چربی‌های زیاد، می‌توانند به بدن ضررهای جبران ناپذیری وارد کنند. یک رژیم زمانی می‌تواند خوب باشد که شما بتوانید آن را همیشه رعایت کنید و نگرانی از بابت آن نداشته باشید. برای انتخاب یک رژیم مناسب حتماً با  متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

برچسب ها

رژیم_لاغری تناسب_اندام بدنسازی عضله_سازی اضافه_وزن رژیم_غذایی رژیم_شیر

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما