امروز جمعه 2 آبان 1399

چرا با شروع ورزش چاق می‌شوم؟

یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
چرا با شروع ورزش چاق می‌شوم؟

دلایلی که می‌تواند باعث چاقی شما با وجود انجام حرکات ورزشی شود

شاید پس از مدت ها چاقی، تصمیم بگیرید که ورزش را شروع کنید و دست از تنبلی بردارید. حال اگر پس از اجرایی کردن این تصمیم سخت و با شروع ورزش، به جای لاغری با چاقی مواجه شوید، حتماً شوک بزرگی را برای شما به دنبال خواهد داشت و شاید آن ‌قدر ناامید شوید، که دست از ورزش و تحرک بردارید. حتی ممکن است بگویید چاقی من ژنتیکی است و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد!

ما در این مقاله می‌خواهیم برای شما همراهان عزیز مجله پزشکی از دلایل این چاقی با شروع ورزش، پرده‌برداری کنیم و به شما کمک کنیم راه درست را برای لاغری با ورزش پیدا کنید. ممکن است هنگامی که به سختی خود را راضی کرده اید برای ورزش کردن و به جای مشاهده لاغری با چاقی مواجه گشته اید، خستگی ورزش برای شما بیشتر شود و فکر کنید که راه اشتباهی را انتخاب کرده‌اید. اما باید بدانید که چاق شدن در اوایل شروع ورزش دلایل مشخصی دارد که ما می‌خواهیم در این مقاله آن‌ها را بررسی کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


علت چاقی در شروع ورزش

چاقی بر اثر افزایش چربی، افزایش عضله یا اضافه شدن آب بدن؟

هنگامی که شما همراه با شروع ورزش اضافه‌وزن را مشاهده می کنید، باید اول بفهمید این اضافه وزن بر اثر اضافه کردن چربی است یا این‌که درحال عضله سازی هستید و یا بدن شما آب بیشتری را در خود نگه داشته است. هنگامی‌که ورزش‌های شما بیشتر قدرتی باشد، به همان میزان شما عضله سازی بیشتری را خواهید داشت. عضلات نسبت به چربی‌ها حجم کمتری را می گیرند اما وزن بیشتری را دارند. اگر شما وزن کم نمیکنید اما سایز شما کم می شود، بدانید مشغول عضله سازی هستید. این یکی از بهترین حالت‌های ورزش کردن است.

یکی دیگر از اتفاقاتی که در هنگام ورزش کردن می‌افتد، این است که بدن مقدار آب بیشتری را در ماهیچه‌های خود ذخیره می‌کند تا بتواند قند لازم برای بازسازی را سریع‌تر به آن‌ها برساند. درنتیجه میزان آب بدن شما افزایش پیدا کرده و به همان میزان وزن شما هم اضافه می‌شود.


علت چاقی در شروع ورزش

می‌بینید که با وزن کردن ساده هرگز نمی‌توانید متوجه شوید که آیا درحال چاق‌تر شدن هستید یا روند رو به مثبتی را جلو می‌روید. برای این‌که به نتیجه بهتری برسید، توصیه ما استفاده از دستگاه بادی کامپوزیشن یا تست ترکیب بدن (Body Composition ) است که امروزه در بیشتر مراکز تخصصی تغذیه‌ای یا فیزیولوژی ورزش می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

 هنگامی‌که بر روی این دستگاه قرار می‌گیرید، مقدار برق ضعیف شده‌ای به بدن شما ارسال می‌شود. این جریان برق که در محیط چربی، آب و عضله سرعت متفاوتی را دارد، اعدادی را در دستگاه ثبت می کند که با آنالیز آنها، دستگاه به شما می‌گوید که در بخش‌های مختلف بدن شما چند درصد چربی، چند درصد عضله و چند درصد آب وجود دارد. اگر بتوانید هنگام ورزش کردن هر دوماه یک‌بار از این دستگاه استفاده کنید، متوجه می‌شوید مسیر شما درست است یا خیر.

حالا اگر ورزش می‌کنید و کنار آن سایز هم کم نکرده‌اید و بجز آن درهنگام اندازه‌گیری‌ها متوجه می‌شوید دور کمر شما بیشتر می‌شود، باید دلایل زیر را بررسی کنید تا اگر نیاز است برنامه غذایی یا ورزشی خود را تغییر دهید.


علت چاقی در شروع ورزش

استفاده از کالری بیش از حد مجاز

عده‌ای هستند که با شروع تمرینات ورزشی خود دیگر خود را در غذا خوردن تحت فشار قرار نمی‌دهند و شروع می‌کنند به خوردن غذای پرکالری. از ورزش کردن مهم‌تر، میزان کالری دریافتی شما است و می‌‌توان گفت ۷۰ درصد برنامه غذایی شما در کاهش وزن تاثیر دارد و ۳۰ درصد ورزش.

بهتر است برای حل این مشکل، کالری مصرفی روزانه خود را یادداشت کنید. ممکن است بار اول از این میزان کالری استفاده‌شده وحشت‌زده شوید اما با بررسی یک هفته‌ای کالری مصرفی خود، می‌توانید برنامه غذایی خود را تنظیم کنید تا کالری متناسبی را به بدن خود برسانید. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن ها یا نرم‌افزارهای موجود استفاده کرده و کالری روزانه خود را محاسبه کنید.


علت چاقی در شروع ورزش

کاهش شدید کالری

همان‌طورکه افزایش زیاد کالری برای شما مضر است، کاهش زیاد آن هم می‌تواند جلوی کاهش وزن شما را بگیرد. شاید این یک حالت متناقض را ایجاد کند اما باید بدانید بدن شما بسیار هوشمندانه عمل می‌کند و هنگامی که شما کالری را بسیار پایین بیاورید، بدن شما با آن هماهنگ شده و به همان میزان سوخت‌وساز خود را پایین می‌آورد و کالری سوزی شما کمتر می شود.

بهتر است برای رفع این مشکل با کمک یک متخصص تغذیه یا فیزیولوژی ورزش، کالری مورد نیاز بدن خود را حساب کرده و طبق آن برنامه غذایی خود را مشخص کنید و دقیقاً همان میزان کالری را روزانه به بدن خود برسانید تا در کنار فعالیت‌های ورزشی بهترین نتیجه را بگیرید.


مشکلاتی که پنهان است

گاهی شما رژیم غذایی مناسبی دارید و تمرین‌های ورزشی خود را بخوبی انجام می‌دهید اما کاهش وزن را نمی‌بینید و بدتر از آن با افزایش وزن روبرو می‌شوید، اینجا دیگر باید به یک پزشک مراجعه کنید. ممکن است دلایل پزشکی در اینجا دخیل باشد مانند اختلال در عملکرد غده تیروئید یا دیابت. حتی ممکن است این حالت از عارضه های مصرف یک دارو باشد.


علت چاقی در شروع ورزش

عضله ساختن قبل از سوزاندن چربی

این یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای افراد زیادی پیش بیاید و شما با شروع تمرینات، مخصوصاً تمرینات قدرتی با رشد ماهیچه روبه‌رو ‌شوید. ماهیچه‌ها افزایش حجم پیدا می‌کنند و وزن شما را بسرعت بالا می‌برند البته در این مورد عوامل ژنتیکی نقش بسیار مهمی دارند. بعضی از افراد هستند که ماهیچه‌های نازک داشته و به سختی ماهیچه می‌سازند اما عده‌ای دیگر به محض شروع ورزش شروع به ماهیچه سازی می کند.

نکته: بهتر است اگر چربی های شما زیاد است اول از حرکات کاردیو یا هوازی برای سوزاندن چربی‌ها استفاده کنید و بعد از این‌که مقداری از چربی‌ها را از بین بردید به سمت ورزش‌های قدرتی بروید.


حرف آخر

ممکن است اضافه وزن شما دلایل مختلفی داشته باشد اما مطمئن باشید اگر تمرینات انتخابی شما درست باشد و همچنین در کنار آن رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید، بالاخره با ادامه دادن و استوار ماندن در برنامه‌های خود، به نتیجه مطلوب خود می‌رسید پس دست از تلاش برندارید. باید بدانید که هر گاه شروع به ورزش کردن کنید، دیر نیست اما هنگامی که سن شما بالاتر برود به همان میزان کالری سوزی شما کمتر می‌شود و آن موقع شما بسیار سخت‌تر به نتیجه می‌رسید پس از همین حالا شروع کنیم.

 

برچسب ها

تناسب_اندام لاغری عضله_سازی ورزش رژیم_غذایی چاقی_وورزش

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما