امروز جمعه 2 آبان 1399

تردمیل و ممنوعه های آن

دوشنبه 1 اردیبهشت 1399
5 دقیقه مطالعه
تردمیل و ممنوعه های آن

چگونه می توان از تردمیل استفاده درست داشت؟

یکی از وسایل ورزشی بسیار مورد توجه در بین ورزشکاران مبتدی و حرفه ای، برای انجام ورزش هوازی، پیاده روی ساده، دویدن و پیاده روی بر روی سطح شیب دار، تردمیل است. به علت توانایی تنظیم سرعت و سختی و سبکی انجام این ورزش، می توان تردمیل را مورد استفاده در بین تمامی ورزشکاران با قدرت های بدنی مختلف دانست. ما در این مقاله می خواهیم در مورد استفاده نادرست از تردمیل با شما صحبت کنیم و ببینیم اگر بیش از حد اندازه از تردمیل استفاده کنیم، عوارضی را می تواند برای ما داشته باشد یا خیر؟


چگونه می توان از تردمیل استفاده درست داشت؟

آیا استفاده بیش از اندازه و نامناسب از تردمیل خطرناک است؟

بیشتر افرادی که استفاده از تردمیل را در برنامه ورزشی خود قرار داده‌اند برای لاغری و رسیدن به اندام دلخواه خود به این ورزش روی آورده اند. در بین این افراد هستند کسانی که به دنبال لاغری سریع می باشند و فکر می کنند هر چه بیشتر از این دستگاه استفاده کنند، زودتر به هدف دلخواه خود می رسند و نمی دانند که استفاده بی‌مهابا از تردمیل می‌تواند  سلامت آنها را مختل کرده و صدمات زیادی را به بدن آنها برساند.

یک قانون کلی در ورزش وجود دارد که هیچ حرکت ورزشی را نمی توان بدون داشتن توانایی های جسمی و با شدتی بیش از حد مجاز انجام داد و پیروی نکردن از این اصل اساسی می تواند ورزشکار را دچار آسیب ورزشی کند. استفاده زیاد از تردمیل اولین آسیب را به زانو ها وارد می کند. با توجه به نوع اسکلت بندی انسان، زانوهای ما مقدار زیادی از وزن بدن ما را تحمل می کنند در نتیجه می‌توان آنها را عضو بسیار مهمی از بدن دانست که نقش تعادل بدن و حرکتی ما را برعهده دارند.

فشار بر روی زانو ها در طول روز به خودی خود زیاد است که اگر بخواهیم با انجام ورزش های هوازی بر روی تردمیل، آنهم بدون هیچ آمادگی مناسبی، به حد بیشتری برسانیم و طولانی مدت آن را انجام دهیم، مطمئنا به زانوها صدمه وارد می‌کنیم. ممکن است زانو دچار تغییراتی بشود شبیه آرتروز. این فشار زیاد در زمان طولانی، باعث ساییده شدن غضروف های زانو می شود که به همراه آن درد زیادی ایجاد شده و دامنه حرکتی مفصل دچار مشکل می گردد.


چگونه می توان از تردمیل استفاده درست داشت؟

مشکلات دیگری که تردمیل می تواند ایجاد کند

به جز آسیب در زانو، استفاده بدون برنامه و بیش از اندازه از تردمیل می تواند به دیگر اندام های بدنی هم آسیب وارد کند. یکی از این آسیب ها به عضلات اندام های تحتانی وارد می گردد. مخصوصا ران، پشت ران و ساق پا. همانطور که مشخص است در کار بر روی تردمیل فشار زیادی به اندامهای تحتانی وارد می گردد و از آنجایی که نسبت به پیاده روی عادی مسافت را نمی توانیم به درستی احساس کنیم و در حقیقت مسافت حقیقی مخفی می ماند، فشار را بر روی پای خود بیشتر می کنیم تا زودتر به نتیجه دلخواه خود برسیم غافل از اینکه این فشار بیشتر می تواند سلامت ما را مختل کند.

نکته: همانطور که اشاره کردیم برای انجام تمامی ورزش ها ما نیاز به یک برنامه ورزشی کارشناسانه داریم که انجام ورزش بر روی تردمیل هم از این قاعده مستثنی نمی باشد و زمان، سرعت و شیب تردمیل باید متناسب با قوای جسمانی ما و زیر نظر کارشناس مربوطه مشخص گردد.


چگونه می توان از تردمیل استفاده درست داشت؟

شیب در تردمیل

یکی دیگر از آسیب های جدی که استفاده اشتباه از تردمیل می تواند برای ما ایجاد کند همراه با تعیین شیب اشتباه است. هنگامی که فرد استفاده کننده از تردمیل تنها به صرف سوزاندن کالری بیشتر، شیب را بالا می برد، فشار بیشتری را بر روی مچ پا، زانو و مفصل لگن وارد می کند که ممکن است بعد از مدتی او را به دردهای شدید زانو و لگن دچار کند.

تنظیم شیب با توجه به توانایی های فرد و قدرت بدنی او انتخاب می شود. شیب انتخابی برای تردمیل باید با سرعت حرکت بر روی تردمیل متناسب باشد و اگر این کار به درستی انجام نشود خطر دیگری ورزشکار را تهدید می‌کند؛ فشار بر روی قلب و ایجاد مشکلات قلبی عروقی. اگر تنظیم شیب و سرعت درست انجام نگیرد، خونرسانی به قلب با اختلال روبرومی شود و حتی باعث ایجاد سکته قلبی می گردد.


چگونه می توان از تردمیل استفاده درست داشت؟

تردمیل برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر دچار بیماریهای ارتوپدی هستید بهتر است قبل از استفاده از تردمیل با پزشک خود مشورت کنید تا با راهنمایی‌های او بتوانید راه درست استفاده از تردمیل را برای خود پیدا کنید یا اینکه کلا از تردمیل استفاده نکنید.

افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستند بهتر است اگر می‌خواهند از تردمیل استفاده کنند سرعت و شدت را به گونه ای تنظیم کنند تا ضربان قلب آنها بالاتر از حد مجاز نرود.

افراد سالخورده بهتر است زیر نظر پزشک با سرعتی مجاز و اصولاً بدون شیب از تردمیل استفاده کنند.

حرف آخر

همان طور که متوجه شدید استفاده از تردمیل به این گونه نیست که شما آن را روشن کرده و با سرعت دلخواه خود ازآن استفاده کنید بلکه بهتر است زیر نظر منظره یک مربی متخصص یا متخصص طب ورزشی یا یک فیزیوتراپ با توجه به توانایی های بدنی خود سرعت و شیب مناسب را انتخاب کنید.

قبل از انجام ورزش بر روی تردمیل باید بدن خود را گرم کنید.

بهتر است قبل از اینکه بخواهید از تردمیل با شیب استفاده کنید ماهیچه های پای خود را تقویت کرده باشید تا فشار از روی زانو و لگن و مچ پای شما برداشته شود.

  

برچسب ها

تناسب_اندام دویدن ورزش_اصلاحی دردزانو ورزش_هوازی تردمیل بایدهاونبایدهای_تردمیل درست دویدن

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما