امروز یکشنبه 11 آبان 1399

چربی‌های اضافه را آب کنید

یکشنبه 31 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
چربی‌های اضافه را آب کنید

چربی‌های اضافه در کدام قسمت های بدن انباشته می شوند؟

چربی‌های اضافه یکی از موارد ناخوشایند است که هر فرد به گونه‌ای با آن درگیر می‌شود. در این زمانه چه آقایان و چه خانم‌ها به تناسب اندام خود اهمیت زیادی می‌دهند و در این راستا سعی می‌کنند تغذیه اصولی را رعایت کنند و در کنار آن به ورزش بپردازند. ما برای مدیریت کردن چربی‌ها نیاز داریم در مورد آن‌ها بیشتر بدانیم و با محل انباشته شدن آنها در بخش های مختلف بدن آشنا شویم.

وجود چربی‌ها در هر بخشی از بدن یک دلیل مشخص دارد که برای اطلاع از سلامتی خود، باید آن‌ها را بدانیم. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد چربی‌های اضافه بدن با شما صحبت کرده و راه‌های از بین بردن آن را به شما همراهان عزیز مجله پزشکی آموزش دهیم. پس برای داشتن اندامی زیبا و متناسب در کنار سلامتی، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.


چربی‌های اضافه در کدام قسمت های بدن انباشته می شوند

چربی‌های اضافه بدن در بازو و سینه

سلول های سفید رنگ چربی ممکن است در هر جایی از بدن شما وجود داشته باشند و اصلاً نمی‌توان بدن را بدون این سلول های سفیدرنگ تجسم کرد. اما ازدحام چربی‌ها در قسمت پستان و بازو می‌تواند دلیل ارثی و ژنتیکی داشته باشد. برای این‌که بتوانیم چربی را در این قسمت ها کم کنیم ناچاریم که به کاهش وزن کل بدن فکر کنیم.

برای این‌که کاهش وزن کلی داشته باشید، در مرحله اول نیاز است تا BMI بدنی خود را از فرمول زیر حساب کنید:

شاخص توده بدنی (BMI)= وزن به کیلوگرم/ (قد به متر)2

اگر BMI شما ۳۰ یا بالاتر از آن باشد، می‌تواند شما را  فردی چاق در نظر گرفت و در این حالت می‌توانید با رژیم‌های مناسب همراه با ورزش به وزن ایده آل خود برسید. در این صورت چربی‌های بازو و سینه خود را هم کاهش داده اید.


چربی‌های اضافه در کدام قسمت های بدن انباشته می شوند

چگونه چربی های بازو و سینه را از بین ببریم؟

همان‌طورکه قبلاً هم اشاره کردیم برای پایین آوردن چربی در این ناحیه باید به‌طورکلی وزن خود را کاهش دهید اما می‌‌توان با انجام بعضی از ورزش‌های مخصوص، به صورت موضعی چربی‌های قسمتی از بدن را کاهش داد همچنین می توان عضلات زیر چربی ها را در این نواحی تقویت کرد. یکی از مواردی که قبل از شروع به ورزش توصیه می‌شود، اندازه‌گیری سطح انسولین خون است.

برای آب کردن این نوع چربی‌ها بهتر است غذاهای فیبردار را به همراه ورزش خود استفاده کنید و آب فراوانی بنوشید. ورزش‌هایی که مناسب برای چربی های سینه و بازو است، ورزش‌هایی هستند که با وزن بدن انجام می‌شوند.از میان این ورزش ها می‌‌توان به پلانک که خود یک ورزش کامل است، شنا و همچنین دیپ (حرکت پشت بازو با استفاده از سکو)، اشاره کرد. در این ورزش‌ها عضلات سینه و بازو مورد هدف قرار می‌گیرند و به همان میزان چربی‌ها در این قسمت از بین می‌روند.

نکته: اگر می‌خواهید تعادل بدن خود را از دست ندهید، حتماً چند وقت یک‌بار ورزش‌های هوازی را هم در برنامه ورزشی خود قرار دهید.


چربی‌های اضافه در کدام قسمت های بدن انباشته می شوند

چربی‌های اضافه بدن در شکم و کمر

در زنان و مردان تعریف چاقی شکمی متفاوت است. بطور مثال زنی که اندازه دور شکم او 89 سانتی متر به بالا باشد او را از ناحیه شکم چاق می‌نامیم و این اندازه در مردان 101سانتی متر به بالا است. طبق تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، محققان دریافته‌اند که اگر دور کمر فردی زیاد باشد و از حالت سلامت یا نرمال بگذرد، احتمال ابتلای آن فرد به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت بیشتر می‌شود.

به چربی‌های دور کمر چربی‌های احشایی گفته می‌شود که این چربی‌ها در قسمت‌های داخلی و در کنار اندام مهم بدن قرار دارند. از آنجایی که این چربی ها در قسمت‌های مهم بدن ما هستند، می‌توانند خطرآفرین شوند. محققین می‌گویند بدن‌هایی که چربی‌های سیبی ‌شکل یا گلابی شکل دارند، بیشتر از بقیه افراد چاق، مستعد بیماری‌های قلبی عروقی می باشند.

بدن‌هایی که گلابی شکلند چاقی آن‌ها در ناحیه کمر به پایین است و بالاتنه لاغرتری دارند. اگر چربی‌های بدن شما به‌صورت گلابی شکل است بدین معنا نیست که حتماً به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوید بلکه می‌تواند یک زنگ خطر برای شما باشد تا چربی‌های اضافه‌ای را که وجودشان برای بدن مضراست را از بین ببرید.

طبق تحقیقات انجام‌شده، زن‌هایی که بدن گلابی شکل دارند، پس از یائسگی مستعد چاقی بوده و به سمت چاقی سیبی شکل می روند. چربی سیبی شکل به این صورت است که چربی‌ها بیشتر در قسمت کمر و شکم هستند و کمر بزرگ‌تر از قسمت شانه و باسن است. می‌‌توان گفت این یکی از خطرناک‌ترین انواع ازدحام چربی‌ها در بدن است.


چربی‌های اضافه در کدام قسمت های بدن انباشته می شوند

چگونه چربی های شکم و کمر را از بین ببریم؟

چربی‌هایی که در ناحیه شکم و کمر تجمع می‌کنند را می‌‌توان با یک رژیم غذایی فیبردار به‌راحتی از بین برد البته برای این کار نیاز به ورزش‌های هوازی هم هست. ورزش هایی چون دویدن، دوچرخه سواری، راه رفتن تند و... عده ای با وجود چربی شکمی شروع به ورزش‌های قدرتی برای ساخت سیکس پک می‌کنند که این یه کار اشتباه است.

در ابتدا باید چربی‌ها را تا حدودی کاهش دهید و کم کم ورزش های شکمی را هم به هوازی ها اضافه کنید و هنگامی که به حد بهتری از چربی ها رسیدید، برای تقویت عضلات شکمی، قدرتی هم کار کنید. از مهم‌ترین دلایل ازدیاد چربی‌ها در ناحیه شکم و کمر می‌‌توان به وجود استرس زیاد و همچنین پایین بودن کیفیت خواب اشاره کرد.


چربی‌های اضافه بدن در باسن و ران

اگر دوست دارید بدانید در قسمت باسن یا ران خود دچار چاقی هستید یا تناسب اندام دارید بهتر است اندازه کمر و باسن خود را گرفته و نسبت آن دو را بدست بیاورید:

اندازه کمر به سانتی متر/ اندازه باسن به سانتی متر

حالت نرمال در مردان 2.2 سانتی متر به پایین و در زنان 2.1 سانتی متر و کمتر است. چربی‌های ذخیره‌شده در باسن و ران برخلاف چربی‌های شکمی و کمر، خطرناک نیستند. این چربی ها در زیر پوست قرار دارند و نمی‌توانند از طریق خون به اندام‌های داخلی رسیده و به آن‌ها صدمه وارد کنند.

طبق تحقیقاتی که اخیراً انجام شده، محققین دریافتند، افرادی که با سن بزرگی دارند، درصد ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت در آن‌ها پایین‌تر است!


چربی‌های اضافه در کدام قسمت های بدن انباشته می شوند

چگونه چربی های باسن و ران را از بین ببریم؟

چربی‌هایی که در این قسمت انباشته می شوند، حاوی اسیدهای چربند که از غذاهای مصرفی ما بوجود آمده‌اند. برای این‌که بتوانیم چربی‌ها را در این منطقه از بین ببریم و به حالت تعادل برسانیم، باید روی وزن کلی بدن کار کنیم. یکی از دلایل انباشته شدن این چربی‌ها استفاده از مواد قندی و همچنین مواد غذایی فرآوری شده است. اگر بتوانید مواد قندی طبیعی را جایگزین کنید و همچنین از مواد غذایی تازه استفاده کنید، خواهید دید که براحتی می‌توانید این چربی‌ها را از بین ببرید.

بدن شما کم کم به این رژیم عادت کرده به سراغ چربی‌های ذخیره‌شده می‌رود و برای تامین انرژی آن‌ها را می‌سوزاند. هنگامی که بدنتان به رژیم جدید عادت کرد و شروع به سوزاندن چربی ها کرد، می‌توانید ورزش خود را شروع کنید. بهترین نوع ورزش برای از بین بردن چربی‌ها در قسمت باسن و ران، ورزش‌های هیت هستند. یعنی انجام تمرینات اینتروال در زمان کوتاه با شدت بالا و تایم کوتاه استراحت در بین هر حرکت. تمرینات هیت کاملاً کالری سوز هستند و می‌توانید به این صورت چربی‌های اضافه بدن خود را از بین ببرید.


آیا چربی‌های مفید هم داریم؟

بله! ما در بدن خود چربی‌های سالم هم داریم. یک نوع سلول‌های چربی به نام سلول‌های چربی قهوه‌ای در بدن ما وجود دارد که هنوز درباره آن‌ها محققین با صراحت نمی‌توانند نظر دهند اما می‌دانند که وجود این چربی‌ها برای بدن بسیار مفید می باشد. این چربی‌ها مقدار زیادی آهن دارند به همین دلیل به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند و محل ذخیره این چربی‌ها در بخش‌های شانه، ترقوه و گردن است.

بهترین حالت اینست که شما بتوانید چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کنید. محققین عقیده دارند اگر شما بتوانید 56 گرم چربی قهوه ای تولید کنید، درحقیقت ۲۰ درصد کالری سوزی خود را افزایش داده‌اید.

 

برچسب ها

زیبایی تناسب_اندام چربی_شکمی BMI ورزش_ولاغری کاهش_چربی توده_بدنی چربی_ران چربی_سینه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما