منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
باورهای غلطی که ترک سیگار را سخت می کند
باورهای غلطی که ترک سیگار را سخت می کند

باورهای غلطی که ترک سیگار را سخت می کند

تاریخ انتشار:
30 فروردین 1399
زمان مورد نیاز:
10 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
30 فروردین 1399
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

باورهای غلط در مورد سیگار کدامند؟

با شیوع کرونا ویروس 2019 تبلیغ فواید سیگار برای پیشگیری از کرونا زنگ خطری بود که نشان می دهد مافیا پشت این دروغ بزرگ قرار دارد. متاسفانه باورهایی غلط در بین افراد سیگاری قرار دارد که مانع از ترک سیگار می شود. افرادی که اطلاعات غلط را پذیرفته اند و فکر می کنند پزشکان در مورد عوارض سیگار بر سلامت آنها غلو می کنند.

در این مقاله قصد داریم باورهای نادرست در مورد سیگار را بررسی کرده و دلایل نادرستی آنها را برای همراهان مجله پزشکی اعلام نماییم پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

سیگار کشیدن برای خود فرد و کسانی که در اطراف او هستند و دود سیگار را استنشاق می کنند، بدون شک مضر است و این ضرر وقتی بیشتر می شود که سیگار کشیدن در محیط های بسته ای مثل خانه، رستوران، اتاق کار و … باشد.

باورهای غلط در مورد سیگار کدامند؟

سیگار سبک (لایت) خطری ندارد!

بر روی پاکت های سیگار لایت تبلیغی وحشتناک درج شده "با تار Tar کمتر" تار ماده سیاهرنگ درون سیگار است، که متاسفانه سودجویان آن را به بدترین شکل ممکن تعبیر کرده اند: "سیگاری که تار tar کمتری دارد، سیگار سالم تری است." اما این یک دروغ محض است.

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده که نتایج نشان می دهد، فیلتر هایی که در این نوع سیگارها بر روی کاغذ سیگار موجود است و همچنین با تغییر در ترکیبات سیگار، ریسک ابتلا به سرطان ریه در افراد مصرف کننده این سیگارها بالاتر می رود. از طرف دیگر با پایین آوردن نیکوتین، بدن فرد مصرف کننده طلب بیشتری می کند و به دنبال آن تعداد سیگار مصرفی شخص بیشتر می شود.

باورهای غلط در مورد سیگار کدامند؟

سیگار فقط برای بیماران قلبی ضرر دارد!

عده ای بر این باورند که سیگار فقط برای افراد سرطانی یا بیماران قلبی عروقی مضر است و مصرف آن در افراد سالم خطر زیادی را به دنبال ندارد اما حقیقت چیز دیگری است. طبق نتیجه تحقیقات معتبر که به ثبت رسیده اند، مشخص شده است که سیگار می تواند:

  • احتمال ابتلا به بیماری های زمینه ای خانوادگی را بیشتر می کند.

  • احتمال ابتلا به بیماری های دیگر را چند برابر می کند.

  • بر مرگ افراد اثر مستقیم دارد.

و این شرایط برای همه افراد وجود دارد چه فرد سالم و چه افرادی با بیماری های زمینه ای.

سیگارهای بی خطر داریم!

سیگارهای گران و ارزان قصه تازه ای در بین افراد سیگاری نیست. عده زیادی فکر می کنند سیگارهای گران ضرر کمتری نسبت به سیگارهای ارزان دارند. بله متفاوتند! این تفاوت در این است که افراد سیگاری، سیگارهای ارزان را با خیالی راحت تر و به تعداد

باورهای غلط در مورد سیگار کدامند؟

ترک سیگار برای سن من مناسب نیست!

هنگامی که یک سال از ترک سیگار شما گذشته باشد و در راه ترک مصر باشید، باید بدانید توانسته اید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را به نصف برسانید. در هر سنی که باشید و بتوانید سیگار را ترک کنید، درحقیقت طول عمر خود را افزایش داده اید.

افرادی که با سن 30 تا 40 سال موفق به ترک سیگار می شوند در حقیقت 3 تا 5 سال به عمر خود اضافه کرده اند و همچنین تحقیقات زیادی نشان داده که ترک سیگار در افراد بالای 70 سال هم می تواند طول عمر بیشتری به آنها ببخشد. درنتیجه ترک سیگار در هر سنی می تواند کیفیت و کمیت زندگی شما را بهتر کند.

به محض اینکه اراده کنم می توانم سیگار را کنار بگذارم!

هرچه به عمر سیگار کشیدن شما اضافه شود، به همان میزان این جمله به یک شعار غلوگونه تبدیل می شود و ترک سیگار سخت تر می شود. اصولا همچین افرادی با چنین ادعایی خطرناک ترند و در موقعیت ترک متوجه اراده ضعیف خود می شوند. تحقیقات زیادی در زمینه ترک سیگار انجام شده است و نتایج قابل توجهی داشته است:

حدود 90 درصد از افرادی که اقدام به ترک سیگار می کنند بعد از مدت زمانی باز به مصرف سیگار روی می آورند.

حدود 70 درصد از افراد سیگاری می خواهند سیگار کشیدن را ترک می کنند و فکر می کنند اراده آن را دارند اما تنها 7 درصد از این تعداد می توانند سیگار را برای همیشه ترک کنند.

باورهای غلط در مورد سیگار کدامند؟

اگر بچه اطرافمان نباشد سیگار کشیدن مشکلی ایجاد نمی‌کند! 

جالب است بدانید که حتی اگر شما در خانه تنها باشید و سیگار بکشید، دود سیگار می‌تواند بر روی اجسام داخل خانه مانند فرش و پرده باقی بماند یعنی می‌‌توان گفت تا زمانی که شما بتوانید حتی ذره ای دود سیگار را در خانه استشمام کنید،  یعنی مواد سمی آن هنوز در خانه قرار دارد. 

در خانه‌هایی که کودکان کوچکی دارند حتی اگر هنگامی سیگار کشیدن،‌ کودک در خانه نباشد، باز هم خطر از بین نمی‌رود و کودک با قرار گرفتن بر روی فرش و خزیدن روی آن و گذاشتن وسایل در دهانش، در معرض خطر دود سیگار قرار می گیرد. 

باورهای غلط در مورد سیگار کدامند؟

من برای ترک سیگار آن را کم می کنم یا آدامس یا چسب نیکوتین دار مصرف می کنم!

این‌که بتوانید تعداد سیگارهای روزانه خود را پایین بیاورید بسیار خوب است اما به این شکل نمی‌توانید از عوارض پرخطر سیگار کم کنید. این یک حقیقت است و باید آن را یک‌بار برای همیشه باور کنید "شما چه روزی یک نخ سیگار بکشید، چه روزی چند نخ سیگار، باز هم مقدار سمی که وارد بدنتان می‌کنید می‌تواند سلامتی شما را از بین ببرد". 

تنها راه دوری از صدمات سیگار ترک کردن کامل آن است راه‌هایی چون ترک تدریجی و استفاده از چسب و آدامس های نیکوتین دار، کمک خوبی برای ترک سیگار نیست. شما اگر در پی سلامتی خود هستید، سیگار را به‌طور کامل کنار بگذارید. بقیه راه‌ها تقریباً یک راه اشتباه است که شما رو دوباره به جای اولیه خودتان برمی‌گرداند.

اثرات سیگار بر روی دندان را می توان با جرم‌گیری و خمیردندان‌های مخصوص برطرف کرد 

هنگامی‌که به افراد سیگاری در مورد زرد شدن دندان‌های آن‌ها تذکر داده می‌شود سریعاً می گویند با جرمگیر و خمیردندان‌های مخصوص می‌‌توان این رنگ زرد را از بین برد. به گفته متخصصین هرسال هزاران نفر از افراد سیگاری یا مصرف‌کنندگان دخانیات چون قلیان، با سرطان‌های دهانی می‌میرند. از اثرات قابل مشاهده سیگار بر روی دهان و دندان زردی دندان‌ها و بوی بد دهان است که در کنار آن سرطان‌های دهان، حلق و زبان و پوسیدگی دندان هم می باشد. 

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مجله پزشکی
عباس
2022-03-23 06:47:00
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام . از زمان جنگ به خاطر ورود آب آلوده شیمائی به ریه هایم سیگار را در منطقه عملیاتی تجویز کردند حال درست یا غلط بودن آن را کاری ندارم . ملتمسانه خواهشمندم عنایت بفرمائید هر دارویی که برای ترک سیگار که برایم زجرآورترین کارهاست معرفی تا عمرباقی را دعا گوی شما عزیزان باشم . سپاس که خوبید
عباس
2022-03-23 06:47:14
پاسخ
0
0
پاسخ
سلام . از زمان جنگ به خاطر ورود آب آلوده شیمائی به ریه هایم سیگار را در منطقه عملیاتی تجویز کردند حال درست یا غلط بودن آن را کاری ندارم . ملتمسانه خواهشمندم عنایت بفرمائید هر دارویی که برای ترک سیگار که برایم زجرآورترین کارهاست معرفی تا عمرباقی را دعا گوی شما عزیزان باشم . سپاس که خوبید
داغ‌ترین برچسب‌ها