امروز جمعه 9 آبان 1399

کرونا وریزش مو

پنج شنبه 28 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
کرونا وریزش مو

آیا استرس ناشی از شیوع کرونا باعث ریزش مو می شود؟ 

با شیوع کرونا ویروس 2019، صدمات بسیار زیادی دامنگیر تمام مردم دنیا شده است که تعدادی از آن‌ها شناسایی شده و تعدادی دیگر ممکن است از اثرات طولانی‌مدت این ویروس باشد و در آینده شناخته شود. یکی از اثراتی که کرونا در زندگی مردم گذاشته است، استرس زیاد است که خود این استرس می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را بوجود آورد.

در این مقاله می‌خواهیم اثرات استرس بر ریزش مو را بررسی کرده و راهکارهای مناسبی را در اختیار شما همراهان عزیز مجله پزشکی قرار دهیم تا اگر در این شرایط دچار ریزش مو شدید، بتوانید درجهت رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.


استرس و ریزش مو

نوع زندگی و ریزش مو

شاید بتوان گفت بجز فاکتور گرفتن از موارد ارثی، نوع و حالات موی هر شخص به آرامش روحی در زندگی او ربط دارد. در طب چینی یکی از مواردی که بر اساس آن شخصیت را شناسایی می‌کنند، حالت های موی هر فرد است. در طب چینی می‌گویند فردی که آرام است و زندگی سالمی دارد، اصولاً موهایش درخشان و سالم است و از آن طرف افرادی که زندگی ناسالمی دارند، استرس‌های زیاد، فعالیت، کم تنش‌های روحی و مصرف دخانیات و الکل دارند، موهایشان مرده و خشک است.


رویش سالم و ناسالم مو

روزانه از دست دادن ۱۰۰ شاخه مو امری طبیعی است و بدن خود این موهای از دست رفته را در طول روز جبران می‌کند و هیچ جای نگرانی ندارد. رشد موها وابسته به موارد زیادی است که یکی از آنها هورمون آندروژن است. هورمون آندروژن خود باعث آزادسازی تستوسترون می‌شود. میزان هورمون تستوسترون در بدن با افزایش سن تغییر می کند و همین هم می‌تواند عاملی برای ریزش مو در میان‌سالی و کهن‌سالی باشد.

فولیکول های مو تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرند و ممکن است تقویت یا ضعیف شوند. یکی از این عوامل، هورمون ها هستند. هنگامی که سن بالا می‌رود و عملکرد هورمون‌های بدن مختل می شود، فولیکول‌های مو ضعیف‌تر می‌شود و ما با ریزش شدید مو مواجه می‌شویم.


استرس و ریزش مو

استرس و مو

بر طبق تحقیقات بسیار زیادی ثابت شده است که استرس می‌تواند باعث توقف دوره‌ای رشد مو شود. در این حالت موهایی جایگزین موهای ریخته نمی‌شود. ممکن است این ریزش مو و کم شدن موها بر اساس استرس پس از تمام شدن دوره بحران و کاهش استرس، به حالت اولیه خود برگردد.

در شرایط اپیدمی کرونا ویروس ناخواسته استرس زیادی به مردم جامعه تزریق شده است که می‌تواند یک دلیل ثابت شده‌ برای ریزش مو باشد. در این شرایط و هنگامی‌که در استرس شدید قرار می گیرید، ریزش موها بیشتر می‌شود و در کنارش موهای جایگزین ساخته نمی‌شود و شرایط توقف موقت رشد مو بوجود می آید. هنگامی که موها به حالت راکد می روند، پس از گذشت چندهفته، موهای مرده همه می ریزند و شما با صحنه وحشتناک کم شدن یک دفعه‌ای موهای خود مواجه می شوید.

اگر در زمانی کم بدن ما استرس وسیع و شدیدی را تحمل کند باعث نوعی ریزش مو به نام طاسی منطقه ای می شود. در این حالت حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو را خواهیم داشت. گاهی با زیاد شدن استرس، گلبول‌های سفید به اندام‌های بدن از جمله فولیکول‌ها حمله می‌کنند. زمانی که گلبول‌های سفید فولیکول‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند این فولیکول‌ها دیگر نمی‌توانند باعث رشد مو‌ها شوند و درنتیجه مو به حالت راکد رسیده و بعداز مدتی که ممکن است چند هفته طول بکشد، به طور ناگهانی تمام موهای این ناحیه ریزش می‌کند و ما با ریزش شدید منطقه‌ای مواجه می‌شویم.


دلایل دیگر ریزش مو

استرس می‌تواند یک دلیل عمده برای ریزش مو باشد اما عوامل دیگری هم در ریزش مو دخیل هستند که اگر در این دوره شاهد ریزش موی ناگهانی خود هستید و موارد دیگر در مورد شما صدق نمی کند، بدانید که این ریزش مو ناشی از استرس است و در دنباله همین مقاله راه‌های مقابله با آن را برای شما ذکر می کنیم.

اختلال در عملکرد غده تیروئید

هرگاه ترشح هورمون‌های تیروئید دچار اختلال شود، می‌تواند ریزش مو را به دنبال داشته باشد.


استرس و ریزش مو

بارداری

بارداری با توجه به استرسی که در مادر ایجاد می کند، باعث ریزش مو می‌شود پس می‌‌توان بارداری را هم جزئی از همان تاثیر استرس در ریزش مو گذاشت.

کمبود آهن

هنگامی که بدن شما با کمبود آهن مواجه شود یکی از دلایل ریزش مو می شود. بهتر است با نظر پزشک کمبود آهن بدن خود را چک کرده و درصورت کمبود از مکمل‌های آهن استفاده کنید.

ژنتیک

یکی از دلایل عمده ریزش مو ژنتیک است. ممکن است از طریق ژن پدر یا مادر و خانواده پدری و مادری، حالت ریزش مو به شما برسد. اگر شما سابقه ریزش مو را در خانواده خود دارید باید این احتمال را بدهید که خود شما هم دچار مشکل خواهید شد.

کمبود پروتئین

به گفته آکادمی پوست آمریکا، هنگامی که شما روزانه نتوانید پروتئین کافی به بدن خود برسانید، ممکن است بدن برای جبران این کمبود پروتئین، بعضی از عملکردهای خود را مانند رشد مو متوقف کند و شما پس از مدتی با ریزش شدید موهای خود مواجه شوید.

رژیم های غذایی اشتباه

اگر شما برای لاغر شدن رژیم‌های سخت و بدون پایه علمی را انتخاب می‌کنید، باید انتظار ریزش شدیدی در موهایتان را هم داشته باشید. هنگامی که مواد غذایی سالم به شما نرسد، عملکردهای بدن بهم می ریزد. در رژیم‌هایی که ویتامین A می‌باشد و در کنار آن پروتئین به اندازه کافی به بدن نرسد، ریزش مو امری اجتناب‌ناپذیر است. البته با تصحیح برنامه غذایی این حالت برطرف شده و موهای شما به حالت عادی خود برمی‌گردد.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات هم در طولانی‌مدت بر روی ریزش موها اثر زیادی دارد مخصوصاً این مورد در مردان بطور کامل اثبات شده است.

افزایش سن، استفاده از سشوار و اتوی مو و مصرف بعضی داروها می‌توانند از دیگر دلایل ریزش مو ‌باشند.


درمان ریزش مو

استفاده از درمان های گیاهی

می‌‌توان با استفاده از گیاه سرو خمره ای به درمان ریزش مو پرداخت. این گیاه می‌تواند باعث تحریک فولیکول های مو شده و همچنین جریان خون را در ناحیه سر بهبود ببخشد و چربی‌های اضافی که مانع رشد خوب موها شوند، را از بین ببرد. با مالیدن مقداری از سرو خمره‌ای برروی پوست سر به تقویت موها کمک شایانی کنید.

اگر سرو خمره ای در دسترس شما نیست روغن نارگیل یک جایگزین عالی است. روغن نارگیل چرب نیست درنتیجه برای تمامی موها کاربرد دارد. می توان مقدار روغن نارگیل را در ناحیه ریزش مو بر پوست سر، ماساژ دهید و یک ماه مرتب آن را تکرار کنید.

روغن های دیگری چون روغن ماهی و کتان هم موثر هستند و همچنین چای سبز که ثابت شده می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند.

کنترل استرس

می‌توانید با تغییر شرایط زندگی، استرس خود را کنترل کرده و آن را به حد تعادل برسانید. مقداری استرس لازم است تا سیستم ایمنی بدن شما تحریک شده و بدن را در حالت آماده‌باش و مقابله با بیماری‌ها قرار دهد اما بیشتراز آن، صدمه به بدن شما است. می‌توانید با ورزش و خواب با کیفیت و تغذیه مناسب، استرس خود را کنترل کنید.


استرس و ریزش مو

بهبود جریان خون

اگر دچار طاسی منطقه ای شده اید بهترین کار اینست که جریان خون را در آن ناحیه بهبود ببخشید. یکی از روش‌های تحریک جریان خون، ماساژ ضربه‌ای آرام در این نواحی است. روزانه ۵ دقیقه این کار انجام دهید. تحریک موضعی اغلب می‌تواند رشد مو را به حالت عادی برگرداند.

  • بر روی یک صندلی بنشینید.

  • به مدت ۱ دقیقه انگشتان خود را به‌صورت ضربه‌ای در محل تاسی به پوست سر بزنید و همین‌طور که جلوتر می‌روید تعداد ضربه ها را بیشتر کنید.

  • به مدت ۲ دقیقه این ناحیه را به صورت دورانی ماساژ دهید و هرچه جلوتر می روید حرکت رو سریع‌تر انجام دهید.

  • با کف دست چند ضربه بر فرق سرتان بزنید.

  • سپس همین کار را با دست دیگر انجام دهید. بهتر است ۲ یا ۳ بار در روز اینکار را تکرار کنید.


حرف آخر

برای جلوگیری از ریزش مو و درمان‌ آن راه های دیگری هم وجود دارد مانند داروهای شیمیایی و جراحی‌ها اما بهتر است قبل از آن اولاً دلیل ریزش مو را پیدا کرده و سپس آن را برطرف کنید و سپس به درمان ریزش مو بپردازید. در ابتدا تغییر سبک زندگی به سمت زندگی سالم که شامل رژیم غذایی مناسب، تحرک بدنی، ورزش، دوری از استرس، ترک دخانیات و مشروبات الکلی، دوری از تنش های تزریقی مانند خواندن اطلاعات درست و غلط فضاهای مجازی و خواب کافی است را امتحان کنید و اگر به جواب دلخواه نرسیدید راه‌های درمانی شیمیایی یا جراحی را با نظر پزشک خود انتخاب کنید.

 

برچسب ها

زیبایی کرونا ریزش_مو تغذیه_مناسب پوست_ومو استرس_وریزش_مو طاسی_منطقه_ای ژنتیک_وریزش_مو

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما

لیلی

شنبه 30 فروردین 1399 ساعت 15:27:22

سلام مرسی عالی بود منم ریزش مو دارم با تیرویید پرکار یعنی ریزش موهام مال اونه؟