امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

تقویت سیستم ایمنی بدن به راحتی خوابیدن

سه شنبه 26 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
تقویت سیستم ایمنی بدن به راحتی خوابیدن

چند راهکار ساده جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

با شیوع کرونا ویروس 2019،  تقویت سیستم ایمنی بدن مورد توجه تمام مردم دنیا قرار گرفته است و همه می‌خواهند از طریق توصیه‌های طب سنتی و طب مدرن، به تقویت سیستم ایمنی بدن خود بپردازند تا در مقابل ویروس مرموز و نوظهور کرونا ویروس 2019، دچار عارضه‌های کمتری شوند.

سیستم ایمنی بدن یکی از پیچیده‌ترین دستگاه‌های محافظتی بدن است که وظیفه عمده آن مقابله با هر نوع تهاجم خارجی است که منشا آن می تواند میکروب، باکتری، ویروس و همه و آنتی‌ژن‌های دیگر باشد که توسط سیستم ایمنی به عنوان بیگانه شناخته شوند. در این مواقع سیستم ایمنی بدن سریعاً در مقابل آنها واکنش نشان داده و مشغول ساخت آنتی‌بادی می‌شود. این بیگانگان می توانند عفونت ها، مواد سمی، مواد حساسیت زا و حتی مواد غذایی باشند که به صورت ناقص هضم شده‌اند.


چند راهکار ساده جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن در میان آنتی‌ژن‌ها یا همان بیگانگان هیچ تفاوتی نمی‌گذارد و در مقابل همه آن‌ها سریعاً از خود واکنش نشان می دهد. گاهی ممکن است با ایجاد اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلول‌های بدن را به‌‌عنوان بیگانه تشخیص داده و به آن‌ها هم حمله کند. مانند بیماری‌های خود ایمن چون لوپوس ام اس و غیره.

سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده است و می‌‌توان آن را یکی از مهم‌ترین سیستم‌های حیاتی دانست. تاکنون در مورد مواردی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود با شما صحبت کرده‌ایم و در این مقاله می‌خواهیم چند راهکار ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن را به شما همراهان عزیز مجله پزشکی ارائه دهیم تا با رعایت کردن آن‌ها در کنار رعایت موارد بهداشتی، بتوانیم از این بحران کرونا ویروس 2019 به‌سلامت عبور کنیم.


چند راهکار ساده جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

داشتن خواب با کیفیت  

خواب باکیفیت می‌تواند اثر بسیار مثبتی بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد. با رعایت چند مورد به خواب با کیفیت مدنظر خود نزدیک شوید.

نکته های طلایی برای داشتن خوابی مناسب:

  • بهتر است ۷ تا ۸ ساعت خواب شبانه را داشته باشید

  • از بعدازظهر به سمت شب، نوشیدنی‌های کافئین‌دار را از برنامه غذایی خود حذف کنید

  • قبل از خواب ۱ لیوان شیر یا غذایی کم‌حجم و ساده که حاوی پروتئین است، میل کنید

  • ۲ ساعت قبل از خواب از خوردن غذاها یا میوه‌هایی که باعث زیاد شدن ادرار می شوند، پرهیز کنید تا درهنگام خواب عمیق به دلیل نیاز به تخلیه مثانه، بیدار نشوید

  • می توانید اگر استرس دارید، قبل از خواب دوش آب گرم را امتحان کنید

  • دمای اتاق خواب را در حالت متعادل ۲۴ درجه سانتی‌گراد نگه دارید

  • زمان خواب و بیداری خود را مشخص کنید حتی اگر شب‌هایی نتوانستید سر ساعت مشخص به خواب بروید، صبح در همان ساعت مشخص شده بیدار شوید تا بدن شما به این زمان‌بندی عادت کند

  • اگر این به‌هیچ‌وجه نتوانستید خواب خود را کنترل کنید می‌توانید از داروها و نوشیدنی های طبیعی خواب آور استفاده کنید

  • اگر با روش‌های طبیعی خواب شما به حالت منظم برنگشت بهتر است مدتی زیر نظر پزشک از داروهای خواب‌آور با دوز مشخص استفاده کنید و پس از مدتی که بدن شما به این خواب عادت کرد، آن‌ها را کم کم قطع کنید

  • یکی از مواردی که می‌تواند کیفیت خواب شما را پایین بیاورد کمبود روی در بدن است و همچنین کمبود روی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود می‌توانید به مدت ۳ ماه مقدار روی روزانه خود را ۲۰ میلی‌گرم بیشتر کنید


چند راهکار ساده جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

عفونت‌های گلو و دهان را به چالش بکشانید

یکی از مواردی که عفونت ها با وجود آن می‌توانند مدت‌زمان بیشتری در بدن شما بمانند وجود قند است. شما با کم کردن مصرف قند می‌توانید عفونت‌های گلو و دهان را گرسنه نگه دارید. هرچه مواد قندی کمتری جذب بدن شما شوند، وجود عفونت‌ها در بدن شما به پایداری پایین‌تری می‌رسد. شما می‌توانید مواد غذایی که سرشار از قند هستند را در برنامه غذایی خود محدود کرده و حتی اگر اراده آن را دارید، بطور کامل حذفشان کنید. از مواد قندی که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیار برای بدن مضر و برای عفونت‌های دهان و دندان مناسب هستند، می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذاهای فرآوری شده

  • آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌های صنعتی

  • فست فودها

  • لیموناد ها


آنتی‌بیوتیک‌ها را از حالت نقل‌ونبات در بیاورید

امروزه عادت بر این است که با وجود اولین تب یا علائم بیماری، به‌راحتی و بدون تجویز پزشک از داروخانه آنتی‌بیوتیک تهیه کرده و به مصرف آن می‌پردازیم درحالی‌که با عوارض بسیار شدید آن شاید آشنا نباشیم. خیلی از بیماری‌هایی که در بین مردم عادت بر این شده که با آنتی‌بیوتیک درمان گردد، دراصل نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارند مانند مشکلات سینوسی.

نکته: حتی اگر سرماخوردگی یا آنفولانزای شما ویروسی باشد و باکتری در آن نقشی نداشته باشد شما اصلاً نیاز به خوردن آنتی‌بیوتیک ندارید. آنتی‌بیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند.


چند راهکار ساده جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

پروبیو تیک‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید

یکی از مهم‌ترین خواص مثبت پروبیو تیک‌ها تنظیم باکتری‌های روده است. پروبیوتیک‌ها را می‌توانید هم به صورت طبیعی از مواد لبنیاتی به بدن خود برسانید هم مکمل‌های مخصوص آن را مصرف کنید و برای استفاده از آن‌ها می‌توانید ابتدا هرروز یک عدد از قرص های پروبیو تیک را به مدت ۳ ماه استفاده کنید و سپس آن را به یک در میون برسانید.


کپسول‌های تنظیم آنزیم گوارشی گیاهی را استفاده کنید

این نوع کپسول های گیاهی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و در کنار آن باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی شوند


چند راهکار ساده جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی از مکمل‌ها هم استفاده کنید

گاهی بدن شما با کمبود ویتامین‌ها و ترکیبات حیاتی مواجه می‌شود و به‌دنبال آن سیستم ایمنی بدن شما عملکرد خوبی را نمی‌تواند از خود نشان دهد درنتیجه مکمل‌ها همیشه هم بد نیستند و می‌‌توان در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن و با تجویز پزشک آن‌ها را استفاده کرد.

البته چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که مکمل‌ها را نمی‌توان به مدت طولانی استفاده کرد و حتماً باید زیر نظر پزشک انجام شود. هر فرد با توجه به آزمایش‌هایی که پزشک از او می‌گیرد و با توجه به نیازهای بدنی خود می‌تواند مکمل های روزانه مشخصی را استفاده کند. مکمل‌هایی که شامل آهن، زینک، ویتامین D و C هستند اما حتماً باید قبل از آن تحت نظر پزشک آزمایش داده و از مقدار ویتامین‌ها در بدن خود مطلع شوید.


مواظب غدد فوق کلیوی خود باشید

یکی از مهم‌ترین غده های داخل بدن ما غدد فوق کلیوی هستند که اگر آن‌ها خوب کار کنند، بدن شما هم مانند یک ساعت منظم کار می‌کند. این‌که در هنگام گرسنگی احساس بی‌قراری و کج خلقی می‌کنید، برمی‌گردد به ترشحات غدد فوق کلیوی. بهتر است آن‌ها را هم مرتب چک کرده و از عملکرد آن‌ها مطمئن باشید.


با آفتاب دوست باشید

یکی از اولین و مهم‌ترین منابع رسیدن ویتامین D به بدن، نور خورشید است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی کند. خیلی‌ها از نور آفتاب فراری هستند و نمی‌خواهند در مقابل آن قرار بگیرند. عده‌ای می‌گویند نور آفتاب سرطان‌زا است و عده‌ای هم از آفتاب‌سوختگی می‌ترسند اما باید بدانید حذف نور خورشید، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. بهتر است به نور خورشید هرگز "نه" نگویید.

  

برچسب ها

بیماری ها کرونا خواب_کافی پروبیوتیک آنتی_بیوتیک تقویت_سیستم_ایمنی خواب_باکیفیت مکمل_ها

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما