امروز پنج شنبه 8 آبان 1399

چرا هرچی می خورم، سیر نمی شم؟

شنبه 23 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
چرا هرچی می خورم، سیر نمی شم؟

عادتی شایع به نام پرخوری!

شما هم از آن عده افرادی هستید که هرچه می خورید، باز هم گرسنه هستید؟ نگران نباشید! در این مشکل تنها نیستید و عادت به پرخوری فقط مختص شما نیست. عده زیادی در دنیا درگیر مشکل پرخوری هستند. ما در این مقاله می خواهیم دلایل عمده و اصلی پرخوری را با شما همراهان عزیز مجله پزشکی، در میان بگذاریم.

در بیشتر مواقع می‌توان غذا خوردن را یکی از لذت های زندگی نامید. غذاهایی که خوشمزه هستند، غذاهایی که خوب تهیه می‌شوند، غذاهایی که ظاهر زیبایی دارند همه ما را برای پرخوری تشویق می کنند.

امروزه نگرانی های مردم در مورد افزایش وزن بیشتر شده و در زمینه تغذیه دقت بالاتری را از خود نشان می دهند. این مقاله بر اساس ترجمه گزارشی از دکتر مایکل راسل متخصص تغذیه، در مورد پرخوری تهیه شده است. اگر آگاهی شما در مورد علتهای پرخوری بالا برود، به همان اندازه می توانید به تناسب دلخواه خود برسید و رفتارهای پرخطر را از خود دور کنید. اگر بتوانیم شیوه‌های صحیح غذا خوردن را جایگزین رفتارهای اشتباهی چون پرخوری کنیم، می توانیم با برنامه غذایی منظم به سیری حقیقی برسیم.


عادتی شایع به نام پرخوری!

دلایل عمده پرخوری 

خوراکی را به چشم پاداش نگاه می کنیم 

به عقیده راسل، غذا تنها کالری و مواد مغذی نیست بلکه قسمتی از فرهنگ ما است. بسیاری از ما غذا را به عنوان یک پاداش در نظر میگیریم. هنگامی که این دیدگاه منطقی و متعادل جلو برود بسیار خوب است اما هنگامی که همیشگی شود به یک پرخوری فاجعه آمیز تبدیل می شود.

ممکن است پس از انجام کار خوبی خود را به یک پیتزا دعوت کنید و قصد شما تنها خوردن چند برش از آن پیتزا است اما در انتها خواهید دید که تمام پیتزا را خورده اید و بارها در هفته این پاداش را تکرار کرده اید! به توصیه راسل بهتر است اگر غذا را به عنوان پاداش و هدیه برای خود قرار می‌دهید به کالری آن هم توجه کنید و پاداش می تواند یک چیز سودمند برای بدن باشد. پس غذاهای پرکالری و نوشیدنی های گازدار و الکلی را از لیست پاداش های خود خط بزنید.


به جهنم 

بارها این اصطلاح "به جهنم" را استفاده کرده‌اید. هنگامیکه یک غذای پرکالری می خورید، ابتدا احساس گناه می کنید اما پس از خوردن مقداری از آن با خود می گویید "به جهنم که پرخوری می کنم! چاره دیگری نداشتم." اما باید کمی به این جریان فکر کنیم. شاید شکستن گاه به گاه رژیم غذایی، ضرر زیادی نداشته باشد و مهم نباشد اما راسل می گوید وقتی این اجازه را به خود می دهید و با کلمه به جهنم خود را متقاعد می کنید، کم کم ارزش تغذیه مناسب و رژیم غذایی شما در ناخودآگاهتان پایین می آید و دیگر نمی توانید به آن پایبند بمانید.

نکته: بهتر است اشتباهات را به صورت روتین وارد برنامه غذایی خود نکنید.



وقتی سختگیر می شوید

به گفته راسل بدتر از شکستن رژیم غذایی و خوردن مواد مضر و حتی بدتر از گفتن کلمه به جهنم، احساس شکست و گناه از خوردن غذای ناسالم است. یک مطالعه تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو انجام شد که طی آن شرکت‌کنندگان با دستکاری و وزن دروغین، تصور می کردند در طول تحقیق، دو و نیم کیلو اضافه وزن پیدا کرده اند. با اینکه این رقم حقیقی نبود اما درصد زیادی از لحاظ روانی مشغول سرزنش خود شدند و خود را یک شکست خورده دیدند. و درصد زیادی از این عده به سمت پرخوری و خوردن بستنی برای آرام کردن خود پیش رفتند.

نکته: بهتر است نسبت به کاهش وزن و کاهش سایز، زیاد سختگیری نداشته باشید و اگر مدتی در سایز خود ماندید، احساس شرمساری نکنید.

عادتی شایع به نام پرخوری!

رستوران رفتن های مداوم

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بالای ۴۰ درصد از غذای روزانه در محیط های خارج از منزل میل می شوند. راسل می‌گوید یکی از موارد بسیار مهم در حفظ تغذیه مناسب، توجه به میزان و مقدار غذا است که در رستوران ها رعایت نمی شود مخصوصاً که بیشتر ما این عقیده را داریم که باید بشقابمان خالی شود و همین امر موجب می شود به سمت پر خوری برویم.

به توصیه راسل، قبل از رفتن به رستوران بهتر است مواد غذایی مورد استفاده آن رستوران را چک کنیم و غذای مناسب با خود را انتخاب کرده تا در رستوران سفارش دهیم. در رستوران بخواهید که اگر غذا هایی را به صورت نیمه سرو می کنند لیست آنها را به شما اعلام نمایند.

نکته: اگر گاهی به رستورانی دعوت می شوید که حق انتخابی ندارید می توانید از گزینه "گناه آزاد" استفاده کنید و در مورد پرخوری عذاب وجدانی را به خود وارد نکنید.


عادتی شایع به نام پرخوری!

غذا خوردن اشتباه

امروزه بیشتر ما هنگام غذا خوردن یه کار جانبی انجام می دهیم مانند چک کردن تلفن همراه، کار کردن و یا تماشای تلویزیون. به عقیده راسل انجام چند کار همزمان مغز را مشغول کرده و در کنار آن از حجم غذایی رسیده به بدن غافل می شود. طبق تحقیقات بسیار انجام شده در این زمینه، محققان دریافتند که پرخوری در هنگام تماشای تلویزیون بسیار بیشتر می‌شود و حتی شما نمی توانید به یاد بیاورید که چه میزان و چه حجم از غذا را خورده اید. به توصیه راسل بهتر است روی غذا خوردن خود بیشتر متمرکز شوید و آن را به عنوان یک فعالیت مهم و جداگانه تلقی کنید.


خستگی 

یکی از دلایل مهم پرخوری بر هم ریختگی خواب و خستگی است. هنگامی که شما خسته اید اراده پایین‌تری دارید. یک مطالعه گسترده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که هنگامی که افراد خسته هستند، ۵ درصد بیشتر از روزهای عادی کالری دریافت می کنند مخصوصاً در وعده شام. اگر شما بتوانید خواب شبانه روز خود را ما بین ۷ تا ۹ ساعت تنظیم کنید حتماً جلوی پرخوری شما گرفته می شود.

طبق نظر مشترک پزشکان و متخصصین تغذیه خواب، عوامل بسیار مهم بر تناسب اندام و رعایت رژیم های خوب غذایی است. کم خوابی شما را به سمت خستگی و کاهش اراده می برد در نتیجه خواب باید به صورت متعادل باشد.

  

برچسب ها

تناسب_اندام فست_فود چاقی پرخوری احساس_سیری میل_به_خوردن غذای_بیرون اندام_زیبا

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما