امروز شنبه 10 آبان 1399

اضافه کردن وزن کودکان به روشی سالم

دوشنبه 18 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
اضافه کردن وزن کودکان به روشی سالم

چگونه می توان به دور از حاشیه های خطرناک، کودک را به وزن متعادل رساند؟

 عده ای اصرار دارند که کودک آن‌ها بد خوراک است و سعی می کنند به هر شیوه ای به او غذای بیشتری را بدهند. آنها دلیل کمبود وزن کودک خود را نمی‌دانند و از این موضوع ناراحت هستند اما ممکن است حقیقتاً مشکل حادی وجود نداشته باشد. لاغری ممکن است به چند دلیل در کودکان رخ دهد:
 اگر کودک شما به دنبال خوردن مواد غذایی ناسالم و غیر مغذی است، به سمت غذاهای سالم تری هدایتش کنید که مغذی باشند و ویتامین مورد نیاز را به بدن کودک برسانند.
 ممکن است کودک دچار یک بیماری مزمن باش و مجبور باشد رژیم غذایی خاصی را دنبال کند.
 کمبود وزن بعضی از کودکان به علت استفاده از داروهای خاصی است که در طول مصرف این داروها کودک اشتهای کمتری نسبت به حالت طبیعی دارد.
 اگر کودک شما وزن کمی دارد می‌توان یک سری توصیه کلی در مورد اضافه وزن داشت که ما آنها را در این مقاله جمع آوری کرده و در اختیار شما می گذاریم.


تغذیه مناسب برای کودک


 هیچ وعده غذایی را حذف نکنید برای کودکان ۴ تا ۵ وعده غذایی در نظر بگیرید که سبک تر از سه وعده غذایی باشند. اینگونه کودک شما به غذا خوردن سالم عادت می کند
 چند نوع ماده غذایی سالم در نظر بگیرید که به عنوان میان وعده در بین وعده های اصلی، در اختیار کودک قرار دهید.
 غذاهایی که مواد مغذی ندارند و انرژی کمی را به فرزند شما می رسانند را حذف کنید. غذاهایی چون شکلاتها، نوشیدنی‌های صنعتی، چیپس و پفک و... که ماده غذایی خاصی را به فرزند شما نمی رسانند.
 بعضی از مواد غذایی هستند که هم کالری خوبی را به بدن می‌رسانند و هم مواد معدنی و ویتامینی خوبی دارند. می‌توان آنها را به عنوان غذاهایی با ارزش تغذیه ای بالا طبقه بندی کرد. مانند کره بادام زمینی، ماست، شیر و کره.
حذف نوشیدنی و مایعات در بین وعده های غذایی.
اگر کودک شما بیماری مزمن یا نارسایی خاصی دارد، باید حتما این افزایش وزن زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.
در رژیم غذایی کودک خود تنها مواد غذایی کالری بالا را قرار ندهید زیرا در وهله اول مهم است که بدانیم ارزش غذایی آنها، در چه رده ای قرار دارد. از مواد غذایی استفاده کنید که هم کالری داشته باشند و هم انرژی متراکم.


تغذیه مناسب برای کودک

غذاهای مناسب

در این قسمت لیستی از غذاهای سالم از همه گروه های غذایی به شما ارائه می دهیم.
شیرهای پرچرب تا ۲ درصد چربی
پنیر و ماست
کره بادام زمینی
میوه های خشک و آجیل
غلات


 کره :

همیشه نمی‌توان کره را جزو مواد غذایی مضر قرار داد. اگر کره را با مارک معتبر تهیه کنید، یکی از بهترین منابع چربی سالم است که می توان برای کودک های لاغر استفاده کرد و به هر وعده غذایی کودک مقداری کره اضافه کنید.

 خامه و شیر:

شیر حاوی کربوهیدرات و پروتئین است. به کودک خود روزانه دو لیوان شیر بدهید. می توانید خامه را در وعده های صبحانه کودک قرار دهید.


تغذیه مناسب برای کودک

 تخم مرغ: 

تخم مرغ جزو بهترین منابع غذایی، دسته بندی می شود. اگر کودک شما روزی یک عدد تخم مرغ مصرف کند، نیاز روزانه بدن او به پروتئین رفع می شود.

 آووکادو :

آووکادوها سرشار از کالری و چربی هستند و برای رشد کودک هر دوی این موارد باید باشد. می توان آن را به عنوان یک انتخاب طلایی برای رشد بهتر کودک در نظر گرفت.

 مرغ: 

کودک شما نمی خواهد با اضافه کردن چربی وزن بگیرد. بهترین حالت، اضافه کردن عضلات است و مرغ یک منبع مهم برای عضله سازی است.

 سیب زمینی:

بهتر است برنامه غذای کودک خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که ۴۰ درصد آن کربوهیدرات باشد. سیب زمینی یکی از کربوهیدرات های بسیار سالم و مغذی است که اسید آمینه های آرژنین و گلوتامین را هم در خود دارد.

 گوشت قرمز: 

گوشت گوساله و گاو جزو گوشت های قرمز و خوب طبقه‌بندی می شوند که منبعی سرشار از آهن هستند و در رشد کودک اثر بسیار خوبی دارند. 

نکته: حواستان باشد که اینجا تنها هدف ما افزایش وزن کودک نیست، بلکه باید ابتدا دلیل لاغری او را شناسایی کرده و برطرف نمایید سپس با غذاهایی سالم را به‌طور مناسبی به رشد کودک کمک کنید.

  

برچسب ها

تغذیه کودکان تغذیه_مناسب تغذیه_کودکان تغذیه_وسلامتی روش_تغذیه_کودک

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما