امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

رژیم گیاهخواری

دوشنبه 18 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
رژیم گیاهخواری

هر آنچه که باید در مورد رژیم گیاهخواری بدانیم

هرروز در مورد  رژیم گیاهخواری می شنویم و روزانه تعداد زیادی از مردم به سمت این رژیم روی می آورند. تبلیغات بسیار زیادی چه از طرف مشاورین تخصصی و غیر تخصصی تغذیه و همچنین دوستداران حیوانات در مورد رژیم گیاهخواری می شود و شاید اطلاعات افرادی که از این رژیم پیگیری پیروی می‌کنند بسیار کم باشد.

این سوال که چگونه بدن می تواند نیازهای خود را که از فرآورده های حیوانی به دست می آورد، حذف کند و چه اثری بر روی بدن دارد؟ سوالی است که ما در این مقاله می خواهیم به آن جواب دهیم تا آگاهی شما را در مورد این رژیم تا حدودی بالاتر برود. همانطور که از نام این رژیم پیداست، گیاهخواری یک رژیم بر مبنای گیاهان است و در آن سعی شده لبنیات و گوشت کنار گذاشته شوند.

آماری که در سال ۲۰۰۸ انگلستان منتشر شد نشان داد این رژیم توانسته است افزایش ۳۵۰ درصدی را داشته باشد. از دلایل مهم افزایش روز افزون طرفداران این رژیم می توان به: حفظ حقوق حیوانات، دلایل مذهبی و نگرانی در مورد محیط زیست، اشاره کرد.

مردم امروزه به رژیم غذایی خود بیشتر توجه نشان می دهند و به دنبال سالم کردن برنامه غذایی خود هستند. تحقیقات بسیار زیادی در مورد رژیم گیاهخواری صورت گرفته که نشان می دهد اگر این رژیم را بتوان به درستی برنامه‌ریزی و رعایت کرد، می‌تواند فواید خوبی را برای بدن شما داشته باشد. اما این که "سالها بدن شما از مواد غذایی حیوانی استفاده کرده و اکنون به یک باره آنها را قطع می کنید چه اثراتی بر روی بدن شما ممکن است بگذارد" را به صورت زمانی بررسی می کنیم.


هر آنچه باید در مورد رژیم گیاهخواری بدانیم

هفته های اول پس از رژیم گیاهخواری

موردی که بسیار مورد توجه قرار گرفته افزایش انرژی در افرادی است که به این رژیم روی آورده اند. دلیل آن را می توان حذف گوشت های فرآوری شده از برنامه غذایی دانست و جایگزینی آن با میوه، مواد مغذی و سبزی ها که می‌توانند سطح ویتامین را در بدن افزایش دهند و در کنار آن فیبر و مواد معدنی را بیشتر به بدن برسانند که تمامی این موارد باعث ایجاد یک سطح ثابت انرژی در بدن می شوند.

کمی که بگذرد و شما فرآورده های حیوانی را استفاده نکنید، ممکن است عملکرد روده بزرگ شما مختل شده و باعث نفخ و شل شدن روده شود که می‌تواند به علت وجود فیبر زیاد در این نوع رژیم باشد. با این رژیم کربوهیدرات های زیادی در روده تخمیر می شوند و ممکن است باعث سندروم روده تحریک پذیر شوند.

اینکه روده شما خوب کار کند یا دچار نفخ و دلدرد شوید، بستگی به استفاده از کربوهیدرات ها و غذاهای فرآوری شده دارد. اگر کربوهیدرات های اصلاح شده استفاده کنید و برنامه را متعادل پیش ببرید، به سمت سلامت روده و عملکرد بهینه آن می روید. با این رژیم تنوع باکتری های روده بزرگ بیشتر می‌شود.

نکته: از لحاظ علمی این موضوع ثابت نشده است اما محققان بر این عقیده اند که وجود تنوع گونه های باکتری های روده می تواند به سلامت بدن کمک کند.


۳ تا ۶ ماه پس از شروع رژیم

یکی از اثراتی را که پس از چند هفته می‌توانید مشاهده کنید، کم شدن آکنه ها است که دلیل آن افزایش استفاده از میوه و سبزیجات می باشد. در این دوران ممکن است بدن شما با کمبود ویتامین D مواجه شود. همانطور که می‌دانید منبع اصلی دریافت ویتامین D توسط بدن، مواد غذایی چون ماهی، گوشت و لبنیات هستند. عوارض کمبود ویتامین D بسیار دیر خود را نشان می دهد در حالی که وجود آن بسیار ضروری است.

ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و عضلات بسیار لازم است و حتی کمبود آن می تواند باعث بیماری هایی چون بیماری‌های قلبی، افسردگی، سرطان و میگرن شود. ذخایر ویتامین D تنها می توانند تا دو ماه در بدن باقی بمانند. بدن میتواند ویتامین D مورد نیاز خود را از خورشید هم بدست بیاورد اما نمی‌توان فقط روی نورخورشید حساب کرد. در نتیجه کسانی که می خواهند رژیم غذایی گیاهخواری را دنبال کنند، حتماً باید با نظر و تجویز پزشک از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.


هر آنچه باید در مورد رژیم گیاهخواری بدانیم

فواید رژیم گیاهخواری

اولین اثر مثبتی را که رژیم گیاهخواری بر روی بدن شما می گذارد و می توانید آن را مشاهده کنید، سلامت قلب و عروق است. طبق نظر کارشناسان، این رژیم در مورد بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت اثر مثبتی را دارد. هنگامی که در رژیم گیاهخواری بدن نتواند آهن، کلسیم و روی را از مواد غذایی دریافت کند، در نتیجه خود را با این شرایط سازگار کرده و این مواد را با شرایط بهتر از قبل از روده ها جذب می کند. اگر با کمبود این مواد مغذی رو به رو شدید حتماً با نظر پزشک مکملهای آن را مصرف کنید.


پس از شش ماه استفاده از رژیم گیاهخواری

هنگامی که شما یک سال این رژیم را استفاده کرده‌اید ممکن است با کمبود ویتامین B12 در بدن خود مواجه شوید ویتامین B12 در عملکرد سلول های عصبی و خونی بسیار نقش مهمی را دارند و تنها آنها را می‌توان از فرآورده های حیوانی دریافت کرد. کمبود ویتامین B12 می توان علائم زیر را برای شما به دنبال داشته باشد:

  • خستگی

  • کم آوردن نفس

  • احساس سوزش در دست و پا

  • کاهش حافظه

حتماً باید در مورد کمبود ویتامین B12 در این رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کرده و آن را به گونه‌ای جبران کنید.


Calcium and bone

مضرات رژیم گیاهخواری

همانطور که می بینید انجام رژیم غذایی گیاهخواری بدون استفاده از مکمل ها امکان پذیر نمی باشد و نمی توانید به اثرات مثبت آن برسید. پس رژیم گیاهخواری حتما باید با استفاده از مکمل ها انجام می شود.

بدن ما بعضی از مواد معدنی را تا سن خاصی می تواند دریافت کند مانند کلسیم که تا ۳۰ سالگی این ماده معدنی را دریافت کرده و در استخوان ها ذخیره می کند و در نتیجه استفاده از کلسیم در جوانی می‌تواند بسیار حیاتی باشد. اگر ما نتوانیم کلسیم مورد نیاز بدن را به آن برسانیم، این مقدار کلسیم را از استخوان های ما گرفته و آن را در خون جبران می کند. این روند می تواند با عث شکنندگی استخوان ها شود.

نکته: چون در این رژیم، لبنیات ها استفاده نمی شوند باید سبزیجاتی که حاوی کلسیم هستند مانند کلم پیچ وکلم بروکلی را جایگزین کرد.


حرف آخر

تعداد زیادی از افرادی که به رژیم های گیاهخواری روی می آورند، چون آگاهی های لازم را ندارند، در مورد این نوع مواد معدنی کوتاهی می کنند. رژیم گیاهخواری به نوبه خود می تواند برای سلامت بدن ما بسیار مفید باشد و اثرات خوبی را داشته باشد اما همان طور که دیدیم استفاده از این رژیم یک مدیریت بسیار خوب میخواهد تا کمبود ها را شناسایی کرده و توسط مکمل یا غذاهای جایگزین آنها را برطرف نماید. بهتر است برای استفاده از رژیم گیاهخواری حتماً با یک متخصص مشورت کرده و زیر نظر او این رژیم را دنبال کنید.

  

برچسب ها

تغذیه رژیم_لاغری تناسب_اندام ارزش_تغذیه_ای تغذیه_سالم رژیمگیاهخواری گیاهخواری

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما