امروز جمعه 2 آبان 1399

با خواب هم میتوان لاغر شد

دوشنبه 7 آبان 1397
5 دقیقه مطالعه
با خواب هم میتوان لاغر شد

اثر خواب بر روی تناسب اندام

هنگامی که به کاهش وزن فکر میکنیم گزینه‌های زیادی روبه روی ما قرار می‌گیرد که باید آنها را کنار هم بگذاریم تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.

عوامل مهم در لاغری عبارتند از تغذیه مناسب، ورزش و خواب. هر کدام از این سه بخش که نادیده گرفته شود، ما نمی توانیم به نتیجه دلخواه برسیم. خیلی از افراد رژیم غذایی را رعایت می کنند، به تمرینات ورزشی می پردازند و اما از خواب غافل می شوند. تحقیقات گسترده‌ای نشان داده است که افرادی با خواب نا آرام یا خواب ناکافی دچار اضافه وزن می‌شوند. خستگی و خواب آلودگی تاثیر بسیار زیادی بر هورمون ها دارد.

هورمون گرلین که وظیفه ی فرستادن سیگنال در مورد گرسنگی و هورمون لپتین که مسئول سیری است، با بیخوابی دچار اختلال می شود. همین امر باعث می شود که اشتهای شما بیشتر شده و میل به خوردن غذا پیدا کنید. بی خوابی انرژی شما را کاهش داده و از فعالیت باز میدارد و این بی تحرکی هم می تواند به اضافه وزن بیانجامد.


اثر خواب بر روی تناسب اندام

داروی خواب آور را خودسرانه مصرف نکنید 

اگر خواب نا آرامی دارید هرگز با تشخیص خود، داروی خواب آور مصرف نکنید. خوردن چنین داروهایی شما را دچار اضافه وزن می کند. دارو های خوابی که مبتنی بر آنتی هیستامین هستند بسیار برای بدن شما مضر بوده و باعث اضافه وزن می شود. این داروها را نباید به مدت طولانی و منظم مصرف کرد.

هیستامین یکی از موارد تنظیم کننده وزن است و هنگامی که ما داروهای آنتی هیستامین دار را به مدت طولانی مصرف میکنیم جلوی فعالیت هیستامین گرفته شده و ما دچار اضافه وزن می شویم.


حضور خود را در رسانه های اجتماعی به حداقل برسانید

مشکلی که امروزه بیشتر ما با آن سر و کار داریم حضور بیش از حد در رسانه های اجتماعی است. افراد زیادی تا دیر وقت بیدار مانده و در این فضا وقت می گذرانند. هنگام شب بدن شما برای خواب آماده می شود و اگر از خوابیدن جلوگیری کنید، زمان بدن شما به هم ریخته و باعث افزایش وزن می شود. بهتر است از همین الان تصمیم بگیرید این عادت معتادگونه را برای سلامت خود، ترک کنید.

تحقیقات معتبری نشان داده که حضور بیش از حد در فضاهای مجازی و رسانه های اجتماعی اثر مستقیمی بر روی چاقی و بیماری های قلبی و خطر ابتلا به دیابت دارند و چنین افرادی سطح چربی و قند خون بالا تر از حالت نرمال دارند.


برای خواب خود برنامه زمان بندی مشخصی داشته باشید

محققان توصیه می کنند برنامه مشخص خواب برای خود در نظر بگیریم و آن را تغییر ندهیم. بهتر است در این برنامه ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه در نظر گرفته شود. اگر خواب خود را بر هم نزنیم بدن ما با این برنامه منطبق شده و خود را با عادت های سالم دیگری مانند ورزش کردن هم سازگار می کند.




روشی را پیدا کنید که با آن آرام می شوید

ممکن است پس از تجربه کردن موارد خاص به راه حلی برسید که توسط آن آرامش را احساس کنید. گاهی یک روش مدیتیشن بر روی فردی اثر مثبت می گذارد و بر روی فرد دیگر اثر خاصی ندارد. عده‌ای ممکن است با تماشای برنامه مورد علاقه خود از تلویزیون به آرامش برسند و عده‌ای دیگر با تماشای تلویزیون، احساس اضطراب و نا آرامی بکنند. عده‌ای دوست دارند قبل از خواب موسیقی گوش کنند و این می تواند آنها را به آرامش برساند.

نکته: یک تکنیک آرام سازی همیشه سازنده و رو به جلو حرکت می کند و هنگامی که به آن روی می‌آورید احساس می کنید عضلات بدن تان یک به یک آرام می شوند.


از نور آبی پرهیز کنید

این روزها ما مطالب زیادی را در مورد فرکانس آبی حاصل از دستگاه های تلفن و رایانه‌ها شنیده ایم. این نور آبی می تواند خواب شما را کم کرده و بیدار نگه تان دارد. ملاتونین هورمونی است که در خواب آرام موثر است و این فرکانس آبی، هورمون ملاتونین را از بین میبرد. از بین رفتن این هورمون اثر سوئی بر روی بدن ما دارد.

 امروزه مطالب بسیار زیادی در این مورد وجود دارد که می توانیم با مطالعه آنها به سطح هوشیاری بیشتری برسیم و با خطرات این فرکانس آبی آشنا شویم. عینک های مخصوصی وجود دارد که می توان در هنگام کار با گوشی یا رایانه خود، از آنها استفاده کنید. بهتر است بهتر است نیم ساعت قبل از خواب گوشی خود را خاموش کرده و به جای آن کتاب بخوانید.


اثر خواب بر روی تناسب اندام

اگر خوابتان نمی برد اتاق را ترک کنید

اگر خوابتان نمی برد بهتر است از اتاق خواب خارج شوید و یک فعالیت آرام‌ بخشی را شروع کنید. هنگامی که احساس خواب کردید، به اتاق خود برگردید. اگر بدون حس خواب در اتاق بمانید بدن شما به این برنامه عادت کرده و دیگر این اتاق یا تخت را مخصوص خواب نمی داند. قبل از خواب تا می توانید به آرامش برسید و اضطراب را کاهش دهید تا بتوانید یک خواب آرام را تجربه کنید.


منبع: thesleepdoctor
  

برچسب ها

زندگی سالم تناسب_اندام لاغری تغذیه_مناسب سلامت خواب_ولاغری خواب_کافی زمانبندی نورآبی شبکه_های-اجتماعی موسیقی داروی_خواب_آور

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما