امروز جمعه 9 آبان 1399

تمرینات یوگا برای تقویت سیستم ایمنی بدن (قسمت اول)

شنبه 16 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
تمرینات یوگا برای تقویت سیستم ایمنی بدن (قسمت اول)

چگونه با یوگا به جنگ کرونا برویم؟

اگر اهل ورزش باشید می‌دانید که حرکات یوگا برای افزایش قدرت بدنی و رسیدن به آرامش، بسیار مناسب هستند. ما در این روزها که صحبت از تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس می شود به سراغ متخصصین رشته یوگا رفتیم تا با توصیه آن‌ها چند ورزش مناسب یوگا را برای تقویت سیستم ایمنی بدن در اختیار شما همراهان مجله پزشکی قرار دهیم.

شما می توانید با انجام دادن حرکت های مناسب یوگا در روز های قرنطینه، سلامتی و شادابی را به بدن خود برگردانید و جلوی افکار منفی و استرس ناشی از شرایط بحران را بگیرید.


یوگا و قدرت بدنی

در دانشگاه نروژ تحقیقات گسترده‌ای بر روی تمرینات یوگا انجام شد که دانشمندان پس از بررسی نتایج، دریافتند تمرینات یوگا نسبت به ورزش‌های سنتی‌تر، می‌تواند اثر خیلی بهتری برروی تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد. با انجام این تحقیق و تحقیقات مشابه دیگر، مشخص شد که درست پس از انجام حرکت‌های یوگا بر روی 111 ژن در بدن تأثیرات مثبتی صورت می‌گیرد که ورزش‌کار بلافاصله احساس خوبی پیدا می‌کند. درنتیجه می‌‌توان حرکات یوگا را یک اثر کاملاً فوری بر آرامش روح و سلامت جسمی دانست.


یوگا و کنترل استرس

یوگا و تفریح

در این زمینه و برای بررسی اثرات یوگا و تفریحات سالم، در سر تا سر دنیا آزمایش های زیادی صورت گرفته است و دانشمندان به جواب‌های شگفت‌انگیزی رسیدند. در یک تحقیق یک هفته ای، تعدادی از افراد با شرایط یکسان مشغول به انجام تمرینات یوگا در دو روز اول آزمایش شدند. به این صورت که در دو ساعت اولیه حرکت های یوگا را انجام دادند سپس مدیتیشن و تمرین‌های تنفسی.

در دو روز بعدی آزمایش، این افراد به خوش گذرانی، قدم زدن در طبیعت، گوش دادن به موسیقی و کار های مورد علاقه خود پرداختند. آزمایش‌هایی قبل و بعد از شروع هر دوره بر روی شرکت‌کنندگان انجام شد. شاید جالب باشد بدانید پس از دیدن نتایج، دانشمندان دریافتند حرکت‌های یوگا بر روی 111 ژن اثر مثبت گذاشته بود درحالی‌که انجام فعالیت‌های آرام بخشی مانند گردش در طبیعت، فقط بر روی 38 ژن اثر گذاشته بو.

همچنین مشخص شد حرکت های یوگا آرامش را به بدن منتقل می‌سازند و این کار بسیار سریع اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که دانشمندان از جواب‌های بدست آمده شگفت زده شدند. یعنی یوگا می‌تواند از یک قرص آرام‌بخش اثری سریع‌تر با ماندگاری طولانی تری داشته باشد.


یوگا و کنترل استرس

فواید یوگا

باعث کنترل هورمون استرس می‌شود غیرمستقیم بر روی سیستم ایمنی اثر می‌گذارد و آن را قوی تر می کند.

یوگا را می‌‌توان یک ورزش کامل در نظر گرفت که تأثیرات مثبتی بر جسم و روح ورزش‌کار دارد و کنار تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به کنترل سطح استرس پرداخته و سلامت روحی را تضمین کند.

دانشمندان متوجه شده‌اند که می‌‌توان از یوگا بعنوان یک راه کمک درمانی در بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد.

برای پیشگیری از بیماری‌ها و بالا بردن قدرت بدنی و تقویت عضله ها بسیار موثر است.

یوگا باعث یادگیری تنفس درست و به دنبال آن تقویت ریه ها می شود.

گردش جریان خون را در بدن بهبود می بخشد.


حرکت های مناسب یوگا برای کاهش استرس

در ادامه به بررسی چند حرکت مؤثر یوگا برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازیم.


یوگا و کنترل استرس

حرکت کوه (تاداسانا)

حرکت کوه آرامش ، قدرت و پایداری را مانند کوه به شما منتقل می کند. این حرکت راهی برای آرامش یافتن است. در بسیاری از جلسات یوگا، وضعیت تاداسانا در ابتدا، وسط تمرینات و همچنین در آخر برای رسیدن به آرامش انجام می شود.

اثری که این حرکت بر روی بدن می‌گذارد:

بهبود عملکرد گردش خون در بدن

اکسیژن رسانی با نظم و قدرت بیشتری انجام می‌شود

یکی از ورزش‌های بسیار مؤثر در بدست آوردن آرامش و کاهش استرس

روش انجام حرکت:

بایستید و دست‌های خود را کنار بدن قرار دهید

کف دست‌ها را به سمت رو به رو باشد

سپس هر دو دست را باهم و به‌صورت حرکت از شانه بالا بیاورید ابتدا در حالت موازی با شانه قرار داده و سپس به بالای سر ببرید

 دست‌ها را در همدیگر قفل کنید و هم‌زمان خود را به سمت بالا بکشید به گونه ای که بر روی انگشتان پا قرار بگیرید

سر را به حالت موازی با سقف قرار دهید

پنج تا ده نفس عمیق بکشید.

پس از آخرین نفس دست‌ها را پایین آورده به حالت اولیه برگردید.


یوگا و کنترل استرس

حرکت کودک (بالاسانا)

یکی از حرکت‌های ساده و بسیار مؤثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن، حرکت کودک است. این حرکت شما را به اوج آرامش می‌رساند.

اثری که این حرکت بر روی بدن می‌گذارد:

استراحت و تسکین فیزیکی بدن

استراحت کردن و تسکین روحی بدن

درمانی برای بیماری هایی چون یبوست

آرامش و تقویت ذهن

روش انجام حرکت:

به حالت دو زانو بر روی سطح صاف بنشینید

دست‌های خود را کنار پاها قرار دهید

بدن خود را به سمت زمین بکشید به گونه ای که سینه‌های شما به زانوهایتان برسد

جلوی سر خود را بر روی زمین بگذارید به صورتی که پیشانی شما زمین را لمس کند

باسن بر روی پاها قرار داشته و بالا نرود

دست‌های خود را به سمت انگشتان پا بکشید

30 ثانیه در همین حالت بمانید و نفس بکشید

سپس به حالت نشسته در بیایید می‌توانید ده تا بیست بار این حرکت را تکرار کنید.


​تمرینات یوگا برای تقویت سیستم ایمنی بدن (قسمت دوم)
 

برچسب ها

کرونا تناسب_اندام تقویت_سیستم_ایمنی حرکت_اصلاحی کنترل_استرس یوگاواسترس یوگاوبیماری

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما

علیرضا

دوشنبه 18 فروردین 1399 ساعت 10:03:59

عاولی

soraya

دوشنبه 18 فروردین 1399 ساعت 10:04:31

mersi

شیلاجون

یکشنبه 18 خرداد 1399 ساعت 20:47:35

با تچکر