امروز جمعه 9 آبان 1399

کرونا و میل شدید به شیرینی

جمعه 15 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
کرونا و میل شدید به شیرینی

آیا هوس خوردن شیرینی در روز‌های پراسترس کرونا یی امری طبیعی است؟

در این روزها شما هم به سمت گروه کربوهیدرات تمایل زیادی دارید؟ آیا شما هم مانند زنان باردار هوس شیرینی می کنید و تا آن را نخورید آرام نمی شوید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع پرداخته و راه حل های موجود را با هم بخوانیم.

با شیوع کرونا ویروس 2019 شاهد تغییرات زیادی در سبک زندگی، وضعیت اقتصادی و شرایط روحی و روانی مردم هستیم. تغییراتی که هرگز تصور نمی‌کردیم به طور هم‌زمان کل دنیا را درگیر خود کند. ویروس مرموزی که با آمدنش خیلی چیزها را تغییر داده است و ممکن است روزی که برود تازه متوجه اثراتی شویم که از خود بر جای گذاشته است و زمان زیادی را می‌برد تا بتوانیم شرایط را به حالت عادی برگردانیم.

در مقاله‌های قبل به قسمتی از این مشکلات پیش آمده توسط کرونا ویروس و راه‌های پیشگیری از آن‌ها اشاره کردیم. یکی از مشکلات پیش آمده تمایل شدید مردم به مصرف مواد شیرین است. در روز های قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، ساعت‌های زیادی مجبور به ماندن در خانه هستیم درنتیجه فعالیت فیزیکی ما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. در شرایط عادی گاهی چنان خسته می‌شدیم که تا به رختخواب می‌رفتیم مانند کسی که مدت‌ها است نخوابیده، به یک خواب عمیق فرومی‌رفتیم. یک خواب با کیفیت حتی اگر با زمان کوتاه بود.

با شیوع کرونا ویروس حتماً برای خیلی از شما پیش آمده که می‌گویید دیگر خواب عمیق گذشته را ندارید و به اصطلاح خواب شما بسیار سبک شده است به گونه ای که با کوچک‌ترین صدایی بیدار می شوید. از هنگامی که خواب زده شده اید میل شدیدی به خوردن مواد غذایی شیرین پیدا کرده اید و کربوهیدرات‌ها و غذاهای شیرین دوستان خیلی خوبی برای این روز های شما شده‌اند.


استرس و خواب بی کیفیت و میل به شیرینی

چرا میل ما در روزهای قرنطینه به سمت کربوهیدرات‌ها و مواد شیرین کشیده شده است؟

برای این حالت می توانیم یک دلیل علمی بیاوریم. در بدن ما سیستمی وجود دارد به نام سیستم اندوکانابینویید کارهایی که سیستم اندوکانابینویید در بدن انجام می‌دهد به شرح زیر است:

مسئول حافظه کنترل حالت‌های روحی و افسردگی

کنترل متابولیسم بدن و اشتها

پاسخ به استرس وقت خواب

حال وقتی شما دچار کم خوابی می شوید در عملکرد سیستم آن اندوکانابینویید، اختلال ایجاد می‌شود در نتیجه هم متابولیسم بهم می‌خورد و هم اشتها بیشتر می‌شود و شما ناخواسته به سمت مواد غذایی پر نشاسته، چرب و شیرین کشیده می‌شوید.


خواب و اشتها

همان‌طورکه بارها شنیده اید یک فرد بالغ بزرگ‌سال به میانگین هفت ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارد اما این خواب هنگامی مؤثر واقع می‌شود که یک خواب باکیفیت باشد. در مقالات قبل در مورد چرخه خواب توضیح داده‌ایم. خواب مدنظر ما خوابی است که شما را به مرحله عمیق برساند. مرحله‌ای که مغز و بدن در آن به آرام‌ترین حالت ممکن می‌رسند و می‌توانید بعد از این خواب به انرژی بالایی برسید. خواب عمیق سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد و حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت را تقویت می‌کند. همچنین در خواب عمیق است که هورمون‌های رشد ترشح می شود.


استرس و خواب بی کیفیت و میل به شیرینی

اگر خواب عمیق را نداشته باشیم چه می شود؟

انرژی بدن تامین نمی شود

سلول‌ها بازسازی نمی‌شوند

سیستم ایمنی بدن تضعیف می شود

احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر، قلبی عروقی، سکته مغزی و دیابت بیشتر می‌شود

در دانشگاه شیکاگو تحقیقی انجام شد و در آن متخصصان عصب‌شناسی به این نتیجه رسیدند؛ هنگامی که ما نمی‌توانیم خواب کافی و باکیفیتی را داشته باشیم هوس خوردن غذاهای شیرین، شور و انواع کربوهیدرات را پیدا می‌کنیم و در این شرایط مرتب به سمت غذاهای ناسالمی چون کوکی، چیپس و آب‌نبات می‌رویم.

در زمان‌هایی مثل شیوع کرونا، استرس در اطراف ما بیشتر می‌شود و باعث می‌شود خواب ما از کیفیت کمتری برخوردار شود. در روزهایی مثل روز های قرنطینه تحرک کم شده و خستگی شما مانند روز های عادی نیست و در نتیجه نمی‌توانید خواب خوبی را داشته باشید و خواب شما به مرحله عمیق نمی‌رسد و ممکن است بارها از خواب بیدار شوید. از آن طرف بدن شما برای ریکاوری مجدد نیاز به مرحله خواب عمیق دارد. بنیاد ملی خواب در آمریکا نتایجی را منتشر کرده است که بسیار مورد توجه محققین قرار گرفته است. آن‌ها می‌گویند هنگام خواب عمیق، هورمون‌های استرس بویژه کورتیزول در بدن ترشح نمی‌شوند.


استرس و خواب بی کیفیت و میل به شیرینی

هوس شدید به خوردن شیرینی

همان‌طورکه گفتیم هنگامی که خواب از کیفیت پایینی برخوردار می شود بر روی عملکرد سیستم اندوکانابینویید اثر منفی می‌گذارد. می‌‌توان این اثر را به حالتی شبیه به مصرف ماری‌جوانا دانست. افرادی که ماری‌جوانا استفاده می‌کنند پس از آن به سمت مواد غذایی چرب و شیرین می روند. کسانی هم که نمی‌توانند مرحله خواب عمیق را تجربه کنند به همین صورت به سمت مواد غذایی کربوهیدرات دار کشیده می‌شوند و این هوس شیرین پدید می آید.

یک آزمایش جالب بر روی موش‌ها انجام شد. دانشمندان ترشحات غدد درونی رو به قسمت‌هایی از مغز موش‌ها تزریق کردند. با تزریق این ترشحات، موش‌ها علاقه خاصی به خوردن غذاهای شیرین پیدا کردند و جالب بود که در بین ساکارز ساخارین، انتخاب آن‌ها ساکارز بود که کالری بیشتری داشت.انسان در شرایطی که سیستم اندوکانابینویید صدمه می بیند به همین شکل عمل می‌کند.


استرس و خواب بی کیفیت و میل به شیرینی

راه حل‌های پیشنهادی

حال می‌خواهیم بدانیم اگر گرفتار هم‌چین حالتی شدیم چه کاری باید انجام دهیم. ما در اولین قدم باید استرس خود را کنترل کنیم تا به دنبال آن بتوانیم به خواب عمیق برویم و درنتیجه کمتر به سمت غذاهای شیرین و پرچرب متمایل شویم. در ادامه به بررسی بعضی از راه حل‌ها می‌پردازیم

بهتر است برای خواب خود برنامه‌ریزی داشته باشید یعنی زمان خواب شما مشخص باشد و در ساعت مشخصی هم از خواب بیدار شوید. بعد از چند بار تکرار این برنامه به‌صورت یک فرمان برای مغز شما درمی‌آید.

اگر می‌توانید روزی بیست دقیقه مقابل نور خورشید قرار بگیرید و پیاده روی کنید. در دوران قرنطینه و محدودیت‌های اجتماعی اگر حیاط دارید، داخل آن قدم بزنید و مقابل نور خورشید قرار بگیرید و اگر هم‌چین امکاناتی ندارید فعلاً قید این راه‌حل را بزنید!

ورزش کردن بسیار به کیفیت خواب کمک می‌کند. البته بهتر است جوری زمان خواب و ورزش را تنظیم کنید که نزدیک به ساعت خواب شما نباشد

از بعدازظهر به سمت شب نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای سبز، چای سیاه و قهوه را استفاده نکرده و بجای آن از دمنوش‌های آرام‌بخش گیاهی استفاده کنید

می توانید بعضی کارها را به‌صورت روتین قبل از خواب انجام دهید مثل مطالعه کردن و دوش آبگرم

هنگام خواب از نورهای آبی مانند نور گوشی، تبلت و تلویزیون دوری کنید

اتاق خوابتان خنک باشد

بهتر است تمرین‌های ریلکسیشن و مدیتیشن را قبل از خواب انجام دهید. تمرینات کششی هم می‌تواند مانند تمرینات مدیتیشن و یوگا اثر مثبتی بر روی خواب شما داشته باشد


حرف آخر

تحقیقات ثابت کرده‌اند هنگامی که خواب شما به حالت باکیفیت برگردد و بتوانید به مراحل خواب عمیق برسید دوباره میل شما به کربوهیدرات‌ها به شکل طبیعی درمی‌آید. ازآنجایی‌که امروز قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است بهتر است بدانید غذاهای گروه کربوهیدرات و نشاسته‌ای و شیرین می‌توانند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شوند درنتیجه این را به خاطر بسپارید که برای محافظت از سلامتی خود بهترین راه کنترل استرس و برگشتن به خواب مناسب است.

اگر هیچکدام از راهکارهای بالا نتوانست به شما کمک کند تا این میل شدید به شیرینی و استرس خود را کنترل کرده و خواب مناسبی داشته باشید، حتماً با یک متخصص روان‌شناس در این زمینه مشورت کنید تا با توصیه‌های تخصصی و حرفه‌ای به شما کمک کند.

 

برچسب ها

بیماری ها کرونا سلامت_روان استرس میل_به_شیرینی خواب_عمیق خواب_بی_کیفیت خواب_ومیل_به_پرخوری

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما

سمیرا

دوشنبه 18 فروردین 1399 ساعت 10:08:18

ای وای من میگم چرا ایقه میخورم

سامان

دوشنبه 18 فروردین 1399 ساعت 10:08:51

خیلی بده هامنم هی دارم میخورم