امروز جمعه 9 آبان 1399

با فوبیای کرونا چه کنیم؟

یکشنبه 10 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
با فوبیای کرونا چه کنیم؟

چند راهکار جهت مقابله با فوبیای ناشی از کرونا

با توجه به شیوع کرونا، ترس از ابتلا به کرونا هم گریبانگیر خانواده ها شده است بطوری که طبق آمار اعلام شده روانشناسان و روانپزشکان، در این مدت کوتاه تعداد زیادی از افراد بزرگسال و حتی کودک به فوبیای کرونا مبتلا شده اند. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی این بیماری پرداخته و راهکارهایی جهت کنترل آن به شما همراهان عزیز مجله پزشکی ارائه دهیم.


فوبیا چیست؟

فوبیا یک واکنش شدید در مقابل منبع ترس مشخص است که از حالت نرمال درآمده و به شکلی بیمارگونه خودش را نشان می دهد. افرادی که فوبیا دارند در هنگام مواجه شدن با این منبع ترس دچار هراسی شدید می شوند و به همراه آن وجودشان پر از اضطراب و تشویش می شود به گونه ای که نمی توانند عملکرد عادی داشته باشند.


فوبیای کرونا و درمان آن

فوبیا می تواند نسبت به یک مکان، حیوان یا موقعیت خاص باشد و در این روزها ترس از ابتلا به کرونا در عده زیادی به شکل فوبیا نمایان شده است. تعداد زیادی از افرادی که به فوبیا دچار می شوند بیماری شبیه یا حتی بدتر از کرونا را تجربه می کنند که می تواند آنها را از انجام کارهای روزمره بازدارد.


حفظ آرامش اولین اصل برای درمان

برای مقابله با کرونا ویروس طبق نظر تمامی متخصصین در دنیا مهمترین اصل تقویت سیستم ایمنی بدن و بهترین راه های پیشگیری، ایجاد فاصله ایمن، ماندن در خانه و رعایت بهداشت فردی است. در شرایط پیش آمده، حفظ آرامش به ما کمک می کند تا بتوانیم اضطراب خود و اطرافیانمان را کنترل کرده و از صدمات جدی روحی جلوگیری کنیم.

البته نمی توان کامل جلوی استرس این بیماری را گرفت چون در آن صورت به بیماری و هشدارها بی توجه شده و به گونه ای دیگر سلامت خود و عزیزانمان را به خطر می اندازیم. داشتن مقداری نگرانی و دنبال کردن توصیه های معتبر پزشکی و حفظ قرنطینه خانگی لازم است.

علت اصلی که افراد را به سمت فوبیای کرونا می کشاند و آرامش را از آنها می گیرد، فکر کردن مداوم به کرونا و اتفاقات بعد از ابتلا به آن است. این فکر کردن های مداوم نگرانی ها را بیمارگونه افزایش می دهد.


فوبیای کرونا و درمان آن

کابوس‌های شبانه و بی کیفیتی خواب

افرادی که به هر دلیل نگرانی های زیاد و گاها بیمارگونه دارند، نمی توانند خواب خوب و با کیفیتی را داشته باشند. کم خوابی و بی خوابی جز عوارض شدید روحی، سیستم ایمنی بدن را هم تضعیف می کند. شب و خواب شبانه می تواند یک فرصت مناسب برای تقویت جسمی و ریکاوری روحی باشد و اگر در همین مدت هم مشغول افکار منفی باشید به سرعت به سمت ضعف جسمی و روحی خواهید رفت به گونه ای که حتی اگر به کرونا مبتلا نشوید، پس از گذراندن دوران شروع نیاز جدی ای به درمان های روانشناسی پیدا خواهید کرد.


راهکارهایی جهت بهبود فوبیای کرونا

از علایم فوبیا می توان به عصبانی شدن های شدید، پرخاشگری، زودرنجی اشاره کرد که در قرنطینه خانگی نه تنها سلامت خود فرد را مورد تهدید قرار می دهد بلکه برای دیگر اعضای خانواده هم مشکل ساز می شود و اختلافات بیشتر شده و جای آرامش را اضطراب و تشویش پر می کند.


فوبیای کرونا و درمان آن

ورزش

یکی از راه های مقابله با فوبیا و دوری از افکار منفی انجام انجام ورزش های منظم است. ورزش دمای بدن را بالا برده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و با ترشح هورمون سروتونین می تواند باعث شادابی و سرخوشی شما شود و جلوی افکار منفی را بگیرد.

همراه با ورزش موسیقی گوش کنید و حتما از حرکات مدیتیشن هم برای اثرگزاری بیشتر استفاده کنید.


گیاهان دارویی

از قدیم استفاده از گیاهان دارویی برای حفظ آرامش و کاهش اضطراب مرسوم بوده است که با انجام تحقیقات علمی اثربخشی تعداد زیادی از آنها به اثبات رسیده است. در بین این گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به لیمو

دارچین

هل

بادرنجبویه


فوبیای کرونا و درمان آن


تکنیک نوشتن افکار

می توانید از این تکنیک برای درمان و پیشگیری از ابتلا به فوبیای کرونا استفاده کنید. این تکنیک چهار هدف را دنبال می کند:

  • شناختن افکار منفی که مرتب در ذهنتان تکرار می شود

  • به بیرون فرستادن احساسات درونی مخرب و منفی

  • شناختن دلایل اصلی پیدایش افکار منفی و رفتارهایی که به دنبال آن بروز می دهید

  • پیدا کردن راه حل

در این روش هنگامی که مضطرب می شوید:

  • ابتدا باید شروع کنید به نوشتن از افکارتان.

  • آرام تر که شدید و هیجانات منفی شما که فروکش کرد، بر روی افکار منفی نوشته شده فکر کنید و ببینید کدام درست و کدام اغراق گونه است.

  • راه حل های پیشنهادی خود را برای جلوگیری از افکار اغراق گونه بنویسید.

  • برای پیدا کردن راه حل های مختلف از تکنیک بارش افکار استفاده کنید.

  • بهترین راه حل را انتخاب و بر روی آن تمرکز کنید.

هنگامی که بتوانید این تکنیک را چند بار پیاده سازی کنید خواهید دید افکار منفی کم کم از شما دور می شوند و توانایی حل مساله در شما تقویت شده و بصورت یک عادت مثبت در می آید.

نکته: برای کودکان هم می توانید از این تکنیک برای مقابله با ترس ها و افکار مخربشان استفاده کنید. آنها می توانند به جای نوشتن از نقاشی کردن استفاده کنند.

  

برچسب ها

بیماری ها کرونا روانشناسی فوبیا فوبیای_کرونا افکارمنفی نوشتن_افکار بارش_افکار

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما