امروز جمعه 2 آبان 1399

عادت ماهیانه و ورزش

شنبه 9 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
عادت ماهیانه و ورزش

آیا می توان در دوران عادت ماهیانه ورزش کرد؟

با اتفاقاتی که در دوران عادت ماهیانه برای بانوان پیش می آید شاید ترجیح بدهند به جای رفتن به باشگاه و ورزش کردن، با یک کیسه آبگرم بر روی تخت دراز کشیده و با خوردن مسکن استراحت کنند. در تفکرات عامیانه اینگونه جا افتاده است که ورزش کردن در قاعدگی مشکلات زیادی را برای بانوان ایجاد می‌کند. با ما همراه باشید تا در این مقاله ورزش در دوران قاعدگی را بررسی کنیم.


کدام نوع ورزش در این دوران توصیه می شود؟

جالب است بدانید در دوران عادت ماهیانه هر چه ورزش شما با شدت بیشتری انجام شود، نتایج بهتری را دریافت می کنید. اگر در دوران عادت ماهیانه، تمرینات مداوم با شدت بالا را انجام دهید، به دنبال آن چربی سوزی شگفت انگیزی را مشاهده خواهید کرد.

هنگامی که ورزش های قدرتی و ورزش‌های شدت بالا را انجام دهید، میزان تولید آندروفین در مغز افزایش پیدا میکند و در نتیجه شما احساس نشاط و شادابی می کنید. از طرف دیگر آندرو‌فین می‌تواند دردهای دوران قاعدگی را تسکین ببخشد. هر چه آندروفین در مغز بیشتر ترشح شود و سطح آن در بدن شما بالاتر برود، به همان میزان دردهای دوران قاعدگی کمتر می شوند.

 هورمون‌های پروژسترون و استروژن در دوران عادت ماهیانه به پایین ترین سطح ممکن خود می‌رسند یعنی بدن میتواند به راحتی به منابع گلیکوژن و کربوهیدرات دسترسی پیدا کند. هنگامی که استروژن در بدن بالا باشد، بدن نمی تواند به راحتی به گلیکوژن های ذخیره دسترسی پیدا کند. شما می توانید در زمان قاعدگی از این قابلیت بدن استفاده بهینه برده و با تمرین هایی با شدت بالا، چربی سوزی خوبی را تجربه کنید.


ورزش در دوران عادت ماهیانه

تمرینات قدرتی یا هوازی؟

اگر قصد شما کاهش دردهای دوران عادت ماهیانه است و به این دلیل می خواهید ورزش کنید، بهتر است قبل از شروع این دوره ورزش های قدرتی خود را به سمت هوازی ببرید و دمبل زدن را کنار بگذارید. طبق نتیجه تحقیقات مختلف محققین نشان دادند که میان تمرینات هوازی همچون ایروبیک و علائم قاعدگی یک رابطه مستقیمی وجود دارد. یعنی شما می‌توانید دردهای خود را در این دوران با انجام تمرینات هوازی شدتی، به طور قابل چشمگیری کاهش دهید. هنگامی که محققین و دانشمندان این آزمایش را با تمرینات بی هوازی انجام دادند به این نتیجه رسید که حرکت های قدرتی نمی توانند علائم عادت ماهیانه را کاهش دهند.

شما در دوران عادت ماهیانه دمای بدنی کمتر از روزهای عادی دارید که پایین آمدن سطح هورمون ها، این کاهش دما را به دنبال دارد. هنگام ورزش در دوران عادت ماهیانه، این کاهش دما به شما کمک می کند تا دیرتر خسته شوید و بتوانید راحت تر تمرینات ورزشی- شدتی را انجام دهید.


ورزش در دوران عادت ماهیانه

ورزش و شدت خونریزی

اصولاً در روزهای اول شدت خونریزی بیشتر است. خیلی از بانوان نمی‌خواهند در زمان خونریزی های شدید به باشگاه بروند. اگر شما یک ورزشکار هستید که بدنتان به تمرینات ورزشی عادت پیدا کرده است، حتی در همان روزهای اول هم می‌توانید ورزش خود را ادامه دهید و حتی از شدت آن کم نکنید.

اگر شما بتوانید در این دوران ورزش منظمی را دنبال کنید، می‌توانید خونریزی‌های خود را کنترل کرده و مقدار آن را کاهش دهید. میزان چربی بدن با استروژن رابطه مستقیمی دارد. یعنی هر چه از چربی بدن کم شود، استروژن هم به همان میزان کاهش پیدا می کند. استروژن پوشش رحم را تحریک می کند و خونریزی های شما بیشتر می شود.

اگر در این دوران با برنامه منظم ورزش کنید و کنار آن تغذیه خوبی را رعایت کنید، میزان چربی بدن شما کاهش پیدا می‌کند و به همان میزان سطح استروژن در بدن پایین تر می آید و در نتیجه خونریزی شما هم کمتر می شود.

نکته: همانطور که بارها اشاره کردیم ورزش کردن نمی تواند معجزه کند حتی در کنترل دردهای قاعدگی. باید دقت کنید زمانی می‌توانید به نتیجه‌های خوبی برسید که ورزش کردن به طور منظم و پیوسته انجام شود.


ورزش در دوران عادت ماهیانه

کاهش بعضی علائم قاعدگی با ورزش

بانوانی که در روزهای عادی ورزش منظمی را انجام نمی دهند، نمی توانند در دوران عادت ماهیانه ورزش کرده و تجربه خونریزی کمتری را داشته باشند. اما ورزش کردن در همین دوران هم بدون اینکه ورزشکار باشید، می تواند برای شما مزایای زیادی را داشته باشد.

ورزش کردن در این دوران نفخ معده شما را از بین می‌برد. جالب است بدانید که یکی از دلایل درد شکمی در عادت ماهیانه نفخ معده است. ورزش کردن اثر بسیار خوبی بر روی کاهش نفخ معده دارد.

تناسب اندام شما هم می تواند اثر مستقیمی بر علائم عادت ماهیانه داشته باشد. در این زمینه مطالعات متعددی صورت گرفته است که نشان می‌دهد هر چه شما اندام متناسب تری داشته باشید، دردهای دوران عادت ماهیانه شما هم کمتر می شود. با توجه به این تحقیق که در مجله علوم پزشکی و بیولوژیکی هم به انتشار در آمده است، محققان اعلام کردند بانوانی که سه روز در هفته ورزش می کنند، مخصوصاً ورزشهای هوازی، علائم عادت ماهیانه در آنها کمتر می شود. علائمی چون بدن درد، سردرد، درد در سینه و..

نکته: اگر انجام ورزش با عادت ماهیانه و در باشگاه برای شما سخت است، می توانید ورزش های هوازی و قدرتی خوبی را در خانه خودتان انجام دهید.

  

برچسب ها

زنان تناسب_اندام عادت_ماهیانه ورزش_درعادت_ماهیانه ورزش_وکاهش_درقاعدگی خونریزی_شدیدعادت_ماهیانه تمرینات_قدرتی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما