امروز یکشنبه 11 آبان 1399

قرنطینه در دوران شیوع کرونا ویروس

جمعه 8 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
قرنطینه در دوران شیوع کرونا ویروس

چگونه آسیب روانی را در دوران قرنطینه به حداقل برسانیم؟

در این روزهای شیوع کرونا ویروس 2019 نه تنها در ایران که در بیشتر کشورهای جهان موضوعی به نام "قرنطینه" از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. قرنطینه می تواند بصورت کامل و ماندن 24 ساعته در خانه باشد یا به شکل محدود شدن رفت و آمدها تا جای ممکن باشد.

در حال حاضر، قرنطینه خانگی تنها راه موثر کنترل شیوع کرونا ویروس 2019 معرفی شده است. طبق تحقیقاتی که از قبل توسط گروه روانشناسی در مورد قرنطینه در شرایط بحران انجام شده است می توان گفت قرنطینه میان مدت و حتی کوتاه مدت می تواند تاثیر زیادی بر سلمت روانی افراد داشته باشد.

انجام قرنطینه در این روزها و برای مبارزه با کرونا ویروس امری اجتناب ناپذیر است. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی شرایط قرنطینه و راه حل های کاهش صدمات ناشی از آن بپردازیم. طبق مطالعات قرنطینه و فاصله گذاری احتماعی، احتمال ابتلا به بیماریهای روحی و روانی چون افسردگی، اختلال در خواب، PTSD و اضطراب را بیشتر می کند.

به دنبال قرنطینه حس های ناخوشایندی چون ترس از ابتلا به بیماری، شرایط نابسامان اقتصادی، بی حوصلگی، استیصال و نگرانی از بلند شدن دوران قرنطینه و ایجاد قحطی و دیگر نگرانی ها و احساس مخرب، میزان آسیب های روحی را افزایش می دهند. به گفته متخصصین رشته های روحی و روانی، آسیب های ناشی از شرایط بحران و قرنطینه فقط مختص افرادی با داشتن زمینه اختلالات روحی نیست و همه مردم جامعه را درگیر می کند.


قرنطینه و آسیب های روحی

مشکلات چالش برانگیز دوران قرنطینه

قرنطینه یعنی دور شدن از نیازهای اجتماعی ما مانند روابط دوستانه و کاری و اختلال در روند عادی زندگی. ماندن مداوم در خانه اگر بدون یک برنامه ریزی تخصصی و مدیریت خوب همراه باشد، می تواند تنش های بین افراد خانواده را بیشتر کند تا جایی که گزارشات رسیده از چین نشان می دهد پس از کاهش شرایط قرنطینه و کنترل نسبی کرونا ویروس 2019، دولت با درخواست طلاق بسیار افزاینده ای مواجه شد و دیگر کشورها هم در مورد افزایش میزان جرایم و خشونت های خانگی اظهار نگرانی می کنند.

چیزی که می تواند دوران قرنطینه را سخت تر و چالش برانگیزتر کند وجود فرزندان و کنترل و سرگرم کردن آنها در خانه است. یکی از آمارهای نگران کننده جهانی افزایش خشونت علیه کودکان در دوران قرنطینه است. در زمانی که مدارس تعطیلند و والدین نگرانی هایی چون بیماری و وضع اقتصادی را دارند کودکان می توانند قربانی وضع نابسامان روحی والدین شوند.


قرنطینه و آسیب های روحی

یکی دیگر از تهدیدات قرنطینه رو آوردن افراد به مواد اعتیادآور برای فرار از استرس این دوران است. همچنین افرادی که در حال ترک دخانیات و مواد مخدر و مشروبات الکلی بودند، با توجه به شرایط پیش آمده در زمان شیوع کرونا ویروس از جلسه های روانشناسی ترک اعتیاد خود دور مانده اند و ممکن است به اعتیادهای خود برگردند.

نکته: دو عامل اصلی بازگشت اعتیاد دور شدن از روابط سالم اجتماعی و بیکاری است.


در دوران قرنطینه برای حفظ سلامت روانی خود چه کارهایی را انجام دهیم؟

ما در این مقاله راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که روانشناسان در کل جهان با انجام تحقیقاتی گسترده آنها را توصیه کرده و از جوابدهی آنها مطمئن هستند.


قرنطینه و آسیب های روحی

نوشتن برنامه روزانه

یکی از مسایلی که می تواند میزان استرس فردی را افزایش دهد بر هم ریختن روند زندگی است. اگر بتوانید در دوران قرنطینه برای خود یک برنامه ریزی مشخص داشته باشید می تواند تا اندازه ای اضطراب و استرس شما را کاهش دهد. اینکه از صبح بدانید چه کارهایی را باید انجام دهید و شب از دیدن کارهای انجام شده حس خوبی پیدا کنید، یکی از راه های مناسب برای جلوگیری از افسردگی و اضطاب است.


سلامت جسمی را از یاد نبرید

در خانه ماندن به تنهایی نمی تواند حافظ سلامت جسمی شما باشد. با شیوع کرونا ویروس 2019 بخش های دیگری چون برنامه غذایی سالم و ورزش کردن هم باید مورد توجه قرار بگیرند. وقتی شما جسمی سالم و قوی داشته باشید در مقابل ناملایمات روحی بهتر می توانید دوام آورده و شرایط را مدیریت کنید.


به دیگران کمک کنید

کمک کردن و رفع احتیاجات دیگران مخصوصا افراد نزدیک به شما می تواند حس خیلی خوبی را در شما ایجاد نماید. درنتیجه در این دوران با کمک به دیگران برای رفع نیازهایشان می توانید به سلامت روحی و روانی خودتان هم کمک کنید.


قرنطینه و آسیب های روحی

استفاده از فناوری در جهت برقراری ارتباط

در این دوران توصیه روانشناسان بر این است تا جایی که امکان دارد روابط اجتماعی با دوستان و فامیل مخصوصا افراد مثبت نگر، ادامه پیدا کند. می توان برای این کار از تکنولوژی استفاده کرد و از طریق ویدئو کنفرانس، شبکه های اجتماعی با قابلیت تماس تصویری، پیامک و تلفن، با دوستانتان در ارتباط باشید و زمانی از روز را به این موضوع اختصاص دهید.


استفاده درست از رسانه های اجتماعی

با شیوع یک بیماری مانند کرونا ویروس2019 می توانیم با موج گسترده ای از خبرهای درست و غلط رو به رو شویم که خیلی از آنها پایه های درست علمی نداشته و فقط ترس و اضطراب ما را بیشتر می کند. درنتیجه بهتر است مرتب گوشی خود را چک نکنید و خبرهای درست و غلط را نخوانید. بهتر است چند منبع رسمی و علمی را پیدا کرده و فقط به خبرهای آنها اکتفا کنید.


قرنطینه و آسیب های روحی

دوری از زندگی یکنواخت

یکی از بهترین راه های فرار از آسیب های روحی انجام سرگرمی های مثبت مورد علاقه شما است. سرگرمی هایی مانند گوش دادن به موسیقی های زیبا، خواندن کتاب هایی که همیشه بخاطر کمبود وقت نمی توانستید سراغشان بروید، انجام بازی های فکری با اعضای خانواده و.. انجام این کارها می تواند کمی از یکنواختی زندگی را بگیرد.


آینده را برای آینده بگذارید

فکر کردن مداوم به آینده نامعلوم می تواند اضطراب شما را بیشتر کند بهتر است افکارتان را به زمان حال بیاورید و به این فکر کنید که شرایط موجود بیشتر افراد کره زمین را درگیر خود کرده است و شما هم یکی از اینهمه آدم. مهمترین اصل این است که این روزهای سخت هم می گذرد و این شرایط دئمی نیست.

  

برچسب ها

کرونا سلامت_روان روانشناسی کاهش_استرس موادمخدر شرایط_بحرانی قرنطینه آسیب_های_روحی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما

اسیه رشتبر

دوشنبه 11 فروردین 1399 ساعت 16:56:29

ایا من کمی شگم درد دارم کمی پاین ترازقفسه سینه ام حالت باد یا گره این مشگل ریه است البته گلم درد نداره اما بلغ داره بگی نگی احساس دردم کم است میچرخه کم کمرم یا پشتم حالت دردکم نازکی میکنه ایا مبتلا به کرنا است یاخیر