امروز جمعه 2 آبان 1399

ورزش و نقش آن در پیشگیری از کرونا

چهارشنبه 6 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
ورزش و نقش آن در پیشگیری از کرونا

ورزش می تواند یک راه پیشگیری از ابتلا به بیماری ها باشد؟

با شیوع کرونا ویروس 2019 تمامی محققین و دانشمندان جهان در کنار آزمایش های تخصصی برای یافتن دارو و واکسن این بیماری مرموز، در حال بررسی عوامل بازدارنده یا راه های پیشگیری از این بیماری هستند.

کرونا ویروس با ایجاد اختلال در عملکرد سیستم تنفسی می تواند ریه ها را درگیر کرده و بیمار را به سمت حملات شدید تنفسی و حتی مرگ ببرد. خوشبختانه قبل از شیوع کرونا ویروس 2019 در تمامی زمینه های علمی تحقیقات گسترده ای در مورد عملکرد سیستم تنفسی صورت گرفته است.

یکی از این زمینه ها گروه فیزیولوژی ورزش هستند. یافته های ایمونولوژی ورزش نشان می دهد که ورزش به همراه مواد مغذی می توانند نقشی مهم و دفاعی در بخش سلول های اپی تلیال، بزاق و ایمونوگلوبین بزاقی، در مقابله با ورود ویروس به بدن داشته باشند.


ورزش و تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا ورزش می تواند یک درمان باشد؟

باید بگوییم متاسفانه تا این لحظه هیچ دارو یا واکسنی برای درمان قطعی کرونا ویروس 2019 ساخته نشده است و ورزش هم قطعا نمی تواند یک درمان باشد یا بعنوان راه جلوگیری از ورود ویروس به بدن، به آن نگاه کرد. در اینجا می توان ورزش را در دسته راه های کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن قرار داد و مسلما با تقویت سیستم ایمنی می توان درصد ابتلا به کرونا ویروس 2019 یا اکثر ویروس ها را، کاهش داد.


گروه های در خطر ابتلا به کرونا ویروس از نظر فعالیت

تحقیقات گسترده ای که از قبل انجام شده است حکایت از آن دارند که افرادی با فعالیت بدنی کم یا افرادی که هیچ برنامه ورزشی را ندارند، بیشتر از افرادی که فعالیت ورزشی دارند، در فصل های سرد سال در معرض ابتلا به عفونت های فوقانی دستگاه تنفسی قرار می گیرند.

در یک تحقیق گسترده ای که بر روی ورزشکاران انجام شد، محققین دریافتند که ورزشکاران حرفه ای (افرادی که برای شرکت در مسابقات تمرین های سختی دارند، تمرینات بالای 3 روز در هفته، تمرینات دو بار در روز، بالای یک ساعت تمرین روزانه، 6 روز تمرین در هفته)، هم در گروه افراد پرخطر از نظر حمله ویروس ها هستند.


ورزش و تقویت سیستم ایمنی بدن

دلیل چیست؟

ورزشکاران حرفه ای با برنامه های تمرینی شدید و اشتباه اصولا دچار سندروم بیش تمرینی یا overtarining می شوند. این حالت زمانی رخ می دهد که بین تمرینات‌ ورزشی و بدن تعادل ایجاد نشود. هرگاه شدت و یا زمان تمرین ها بیش از زمان و کیفیت ریکاوری و استراحت باشد.

نشانه تمرین زدگی:

  • کاهش کیفیت تمرین ها

  • خستگی مداوم

  • احساس زیاد به استراحت

  • کاهش عملکرد

علایم فیزیولوژیکی تمرین زدگی:

یبوست و اسهال

کاهش وزن و از دست دادن اشتها

نامنظم شدن قاعدگی

تپش قلب

همانطور که از عوارض فیزیولوژیکی تمرین های بی قاعده و بیشتر از حد مجاز می بینید، ورزشکاران حرفه ای با یک برنامه تمرینی اشتباه بیشتر در معرض حمله ویروس ها قرار دارند، چون سیستم ایمنی بدنشان به شدت ضعیف می شود.


ورزش و تقویت سیستم ایمنی بدن

چه ورزشکارانی در برابر ویروس هایی چون کرونا مقاوم ترند؟

بدن تمام افرادی که یک برنامه ورزشی تخصصی و منظم دارند (ورزش های هفتگی دارند، در روزهای تمرین فقط یک تایم تمرینی دارند، سه یا چهار روز در هفته ورزش می کنند، زمان ریکاوری مناسبی دارند) در مقابل حمله ویروس هایی چون کرونا ویروس 2019 با بالاترین سطح مقاومت و عملکرد سیستم ایمنی به مقابله می پردازد.


چه ورزش هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند؟

در این روزها بیشتر مردم در فکر رعایت بهداشت فردی، شستن مداوم دست ها، ضد عفونی کردن سطوح و استفاده از غذاهای مقوی هستند اما بهتر است بدانیم که انجام فعالیت های ورزشی هم می تواند در کنار موارد دیگر بسیار مهم و ضروری باشد.

بهترین نوع ورزش در این دوران انجام ورزش های مقاومتی مانند کار با دمبل یا وزن بدن است. با این ورزش ها می توان عضلات را قویتر کرد و هرگاه قدرت عضلانی بیشتر شود، عملکرد آنها بهبود یافته و سیستم ایمنی قوی تر می شود.با انجام تمرینات ورزشی قدرتی، اینترلوکین۶ عضلانی زیاد می شود، از طرفی دیگر فاکتور TNF آلفا که باعث ضعف در سیستم ایمنی بدن می شود، کاهش پیدا می کند و هورمون هایی چون  هورمون IGF-1، هورمون رشد و تستسترون افزایش پیدا می کنند و همه این تغییرات در مجموع قدرت سیستم ایمنی بدن ما را در مقابل حمله ویروس هایی چون کرونا ویروس 2019، بیشتر می کند.


عواملی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند

  • استرس و اضطراب

  • تغذیه نامناسب

  • کم آبی بدن

  • خواب کم یا بی کیفیت

  • کم تحرکی

  • رفتارهای اشتباه چون مصرف دخانیات

  

برچسب ها

بیماری ها کرونا تناسب_اندام ورزش تقویت_عضلات تقویت_سیستم_ایمنی پیشگیری_ازکرونا ورزش_وکرونا ورزش_قدرتی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما