امروز سه شنبه 29 مهر 1399

توصیه های اشتباهی در مورد کاهش وزن

سه شنبه 5 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
توصیه های اشتباهی در مورد کاهش وزن

تصورات اشتباه در مورد کاهش وزن که می تواند دردسر ساز شود

 امروزه وارد هر جایی که می شوید می توانید نشانه هایی در مورد کاهش وزن را پیدا کنید. بحث داغ این روزها رسیدن به وزن ایده آل شده است و هر کس در این باره راه کردهای خاص خودش را پیشنهاد می‌دهد. می توان گفت در شرایط پیش آمده هر فرد ادعای متخصص تغذیه بودن را دارد یا یک مربی ورزش حرفه ای است و یا متخصصی که مصرف داروهای خانگی را پیشنهاد می دهد!

همانطور که بارها گفته ایم کاهش وزن یک فرایند پیچیده ای است که باید حتماً زیر نظر پزشک و متخصص تغذیه و در کنار ورزش انجام شود. هر روز یک نوع رژیم را مد می کنند و سپس در طولانی مدت معایب آن مشخص می شود. مشکل وقتی پیچیده تر می شود که عده ای به دنبال خواسته های نامعقول چون کاهش وزن سریع و چند روزه، در دام افرادی سودجو می افتند که ادعا دارند با توصیه ها و راهکارهای آن ها می توانند راه چند ساله را در چند روز طی کنند.

ما در این مقاله می خواهیم در مورد چند باور غلط که در زمینه لاغری باب شده است، با شما صحبت کنیم. باورهای غلطی که همیشه بوده اند و انگار از بین نمی روند. تنها راه تمام شدن این باورهای اشتباه و انتقال ندادن آن به دیگران، بالا بردن آگاهی ها است.


توصیه های اشتباه لاغری

کربوهیدرات ها را برای همیشه دور بریزیم!

 اگر شما هم مانند خیلی از مردم فکر می کنید حذف کردن کربوهیدرات می تواند برای شما معجزه بیافریند باید بگوم این فقط باور شما نیست، بلکه درصد بالایی از مردم هنگامی که می‌خواهند به سراغ کاهش وزن بروند، اولین کاری که سعی می کنند انجام دهند حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی شان است. شاید همه ی شما آن را امتحان کرده باشید!

متخصصین تغذیه در مورد این باور می‌گویند، "به هیچ وجه چنین چیزی درست نیست و صحت علمی ندارد." کربوهیدرات ها هم مانند مواد غذایی دیگر برای بدن لازم و ضروری هستند و نقشی حیاتی در عملکرد بدن ما دارند. در مورد نقش حیاتی که کربوهیدراتها در بدن ما دارند می توانیم به ایجاد سوخت و سازی مناسب برای فعالیت مغز اشاره کنیم.

اگر بخواهید کربوهیدرات را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید شاهد خلق و خوی تغییر یافته و اختلال در عملکرد مغز مانند کم حافظگی می شوید. بهتر است به هیچ وجه رژیم غذایی بدون کربوهیدرات را دنبال نکنید و اگر می‌خواهید بر روی کربوهیدرات مانور دهید، به سمت رژیم غذایی متعادل یا کم کربوهیدرات بروید.


توصیه های اشتباه لاغری

باید گوشت قرمز را کنار بگذارید!

بسیاری از مردم این روزها به هم توصیه می‌کنند که گوشت قرمز را از رژیم غذایی خود حذف کنند و حتی افرادی که رژیم های غذایی پر پروتئین می گیرند هم تمایلی به استفاده از گوشت قرمز ندارند و پروتئین مورد نیاز رژیم غذایی خود را از مواد دیگری تامین می‌کنند.

این یک باور غلط است چون گوشت‌های کم چربی مانند گوشت گاو به شکل چرخ کرده یا استیک، یک منبع خیلی خاص برای پروتئین، زینک و آهن است. تمام این مواد تاثیر بسیار مثبتی در کاهش وزن دارند. در نتیجه شما نمی توانید گوشت قرمز را از برنامه غذایی خود حذف کنید و به وزن ایده آلی که می خواهید برسید.


خوردن غذاهای بدون چربی بلامانع است!

 چه کسی برای شما می تواند بدون چربی را معنا کند؟ آیا فقط بدون چربی بودن، یک غذا را سالم می‌کند؟ ممکن است یک ماده غذایی فاقد چربی باشد یا چربی بسیار پایینی داشته باشد اما از آن طرف مواد مضر دیگری را در سطح بالا داشته باشد. مانند قند یا موادی که برنامه کاهش وزن شما را به راحتی بر هم بریزد.

مواد غذایی قندی، باعث بالا رفتن سطح انسولین خون می‌شوند که به دنبال آن اضافه وزن می آید. استفاده از مواد قندی نه تنها باعث اضافه وزن می شود بلکه ممکن است شما را به سمت بیماری خطرناک دیابت بکشاند. بهتر است قبل از استفاده از هر ماده غذایی تمام محتوای تغذیه ای آن را بررسی کنید و فقط بر روی بدون چربی بودن مانور ندهید بلکه از نظر قند و نمک و بقیه موارد هم آن را بررسی کنید. بهتر است قبل از استقاده از هر ماده غذایی اطمینان پیدا کنید که استفاده از این ماده غذایی بتواند به کاهش وزن شما کمک کند یا حداقل در افزایش وزن شما نقشی نداشته باشد.


توصیه های اشتباه لاغری

 دوچرخه ثابت، دویدن و ... بهترین نوع ورزش است.

هر کدام از ما ممکن است در یک نوع ورزش مهارت داشته باشیم و یا از آن ورزش خوشمان بیاید. آمد. ورزش های رزمی، بدنسازی یا هوازی. مشکل جایی پدیدار می شود که بخواهید نسخه خود را برای دیگران هم بپیچید. یعنی ورزش مورد علاقه خود را به بقیه هم پیشنهاد دهید و حتی پا را از این فراتر گذاشته به عنوان بهترین ورزش معرفی کنید.

 حقیقت این است که هیچ ورزشی نمی تواند بهترین نوع ورزش برای رسیدن به اندام متناسب یا کاهش وزن باشد. امروزه با تحقیقات بسیار زیادی که در این زمینه انجام شده، متخصصان ورزش به این نتیجه رسیده اند که ورزشی می‌تواند بهترین جواب را داشته باشد که ترکیبی از همه ورزش ها باشد. ورزش های قدرتی، سرعتی، هوازی و گروهی در کنار هم.

همانطور که بارها گفته ایم هیچگاه ورزش به تنهایی نمی تواند باعث کاهش وزن شما شود بلکه برای رسیدن به وزن دلخواه، نیاز به شرایط خاص دارید که یکی از آنها ورزش است. دو مورد دیگر که در شکل گیری این مثلث نقش دارند تغذیه مناسب و خواب کافی هستند.

 نکته: هیچ‌گاه مواردی را که برای شما اثر خوبی داشته به دیگران توصیه نکنید چون ممکن است دو نفر با هم متفاوت بوده و اثرات مختلفی را از یک نسخه بگیرند.

 

برچسب ها

تغذیه تناسب_اندام لاغری تغذیه_سالم کاهش_وزن ورزش_ولاغری تصورات_اشتباه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما