منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
عمل جراحی بینی و بدنسازی
عمل جراحی بینی و بدنسازی

عمل جراحی بینی و بدنسازی

تاریخ انتشار:
3 فروردین 1399
زمان مورد نیاز:
10 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

آیا بعد از جراحی بینی می توان ورزش کرد؟

جراحی بینی، یک عمل زیبایی در نظر گرفته می شود که توسط آن بینی شکل داده می شود، کوچکتر شده یا بزرگتر می شود، قوز آن برداشته شده، نوک بینی زیباتر می شود یا برطرف شدن هر نقص دیگری در بینی.

 طبق توصیه متخصصین این رشته افرادی که تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفته اند نمی توانند پس از عمل، ورزش های سنگینی را انجام دهند و باید طبق نظر و راهنمایی، پزشک و جراح خود، تدریجی و هفته به هفته فعالیت های ورزشی خود را شروع کرده و تمرینات را سخت تر کنند.

ممکن است خیلی از افراد پس از انجام عمل زیبایی بینی، در مورد انجام حرکات ورزشی از پزشک خود سوالی نپرسند یا پزشک توصیه ای به آن‌ها نکند. ما در این مقاله سعی کرده ایم در این مورد نکات ضروری را برای شما بازگو کنیم.

انجام حرکات ورزشی پس از عمل

روز اول و در چند ساعت اولیه پس از انجام عمل، به توصیه پزشکان بهتر است از تخت خود خارج نشوید و اگر اجباری برای شما پیش آمد، با احتیاط و کمک دیگران از تخت خود پایین بیایید. ممکن است هنگامی که پای خود را بر روی زمین قرار می دهید، احساس سرگیجه کرده و اگر احتیاط نکنید ممکن است زمین بخورید.

عمل جراحی بینی همانند عمل های دیگر با بیهوشی کامل انجام می‌شود و علائم بیهوشی تا مدت ها در بدن شما باقی می ماند. در نتیجه نیاز به استراحت زیادی دارید. در مورد جراحی بینی، هر چه استراحت شما بیشتر باشد، ترمیم زخم ها با روند بهتری جلو می‌رود و احتمال سرگیجه و خونریزی کمتر می شود.

عمل بینی و بدنسازی

هفته اول پس از عمل

پس از گذشت یک هفته از عمل شما می توانید فعالیت های روتین و معمولی خود را شروع کنید. در هفته اول شما هنوز نمی توانید ورزش ها را به گونه ای انجام دهید که ضربان قلب شما بسیار بالا برود یا اینکه وزنه های بالای ۵ کیلو گرم را بردارید. خم شدن به جلو هم برای شما هنوز قدغن است.

از دو هفته تا چهار هفته پس از عمل

بعد از گذشت دو هفته می توانید حرکتهای ورزشی سبک مانند پیاده روی و نرمش را از سر بگیرید. پس از گذشت هفته سوم می توانید فعالیت های ورزشی معمول را کم کم از سر بگیرید.

هفته چهارم پس از عمل

هنگامی که یک ماه از عمل بینی شما گذشت، می توانید ورزش شنا را انجام دهید. هنوز هم قادر به شیرجه زدن نیستید و سونای خشک و بخار هم تا دو ماه پس از عمل ممنوع است. گرمای داخل سونا می تواند باعث ایجاد تورم و همچنین سوزاندن مخاط بینی شما بشود.

پس از عمل تا شش هفتگی

پس از گذشت یک ماه و نیم از عمل می توانید ورزش هایی را انجام دهید که بدون برخورد و صدمه باشند. مانند دو، پینگ‌پونگ و کوهنوردی سبک. اما هنوز هم نمی توانید ورزش های پر برخورد چون فوتبال، والیبال، ورزش های رزمی و … را انجام دهید.

عمل بینی و بدنسازی

دو ماه پس از انجام عمل

هنگامی که دو ماه از عمل شما می گذرد تازه می توانید ورزش های هوازی و دویدن های سریع بر روی تردمیل را شروع کنید. در این زمان تازه می توانید از وزنه های سبک شروع کنید. اگر ورزش خود را سنگین کنید، ممکن است باعث پرخونی در بینی شود و این کار باعث طولانی شدن بهبود تورم بعد از عمل می شود.

نکته: در مورد افرادی که ورزش حرفه ای انجام می دهند مانند فوتبالیست‌ها و بسکتبالیست ها، می توانند با بستن محافظ های مخصوص بینی دو ماه پس از انجام عمل، ورزش خود را از سر بگیرند.

شش ماه بعد از عمل

پس از گذشتن ۶ ماه می توانید ورزشهای خود را مانند گذشته انجام دهید و دیگر نیازی به محافظ بینی هم نیست. البته ورزشهایی چون تکواندو و بوکس را شاید نتوانید تا یک سال پس از عمل انجام دهید. در این ورزش ها ممکن است ضربه ای نه چندان شدید هم باعث شکستگی و جابجایی استخوان بینی شود چون هنوز بینی به آن استحکام اولیه نرسیده است.

ورزش های ممنوعه

ایروبیک

پس از عمل جراحی انجام ورزش های ایروبیک توصیه نمی شود و شما تنها می توانید از پیاده‌روی ساده شروع کنید. ورزش های ایروبیک از انعقاد خون جلوگیری می‌کند. حتی شما اوایل روزهای پس از عمل مجاز به دویدن آرام هم نیستید. تا سه هفته پس از عمل ممکن است تنفس شما هم مسدود باشد که به علت تورم بینی این حالت بوجود می آید در نتیجه ورزش هایی که نیاز به تنفس های عمیق و سرعتی دارد، می تواند باعث اذیت شما شود.

پیلاتس و یوگا

در نظر پزشکان متخصص، هر ورزشی که باعث خم شدن بشود تا دو هفته ممنوع است. حرکات کششی یوگا و انجام نرمش های کششی قبل از ورزش های هوازی و حرکت هایی مانند لمس انگشتان پا و دراز و نشست، تا دو هفته ممنوع است.

عمل بینی و بدنسازی

شیرجه زدن

شیرجه زدن تا مدت زیادی پس از عمل توصیه نمی شود.

ورزش های رزمی و گروهی

ورزش هایی که احتمال صدمه مستقیم دارد و تماس در آنها زیاد است تا شش ماه توصیه نمی شود. ورزش های رزمی که در آن احتمال شکستن بینی زیاد می شود مانند بوکس، تکواندو و غیره بهتر است انجام نشود.

نکته: به توصیه متخصصین این رشته بهتر است ورزشکار پس از کنار گذاشتن این ورزش ها، عمل بینی را انجام دهد.

آیا ورزش باعث ورم بینی می شود؟

اگر شما زودتر از موعد مقرر ورزش را شروع کنید، احتمال ایجاد ورم بینی بسیار زیاد می شود اما هر چه جلوتر بروید کم‌کم این احتمال کمتر شده و شما می توانید ورزش های قدرتی را انجام دهید.

نکته: پس از عمل، نرمش و ورزش های خود را تا مدتی زیر آفتاب انجام ندهید و حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
کیانا جاسم‌پور
داغ‌ترین برچسب‌ها