امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

برای داشتن ریه سالم، چه بخوریم؟

شنبه 2 فروردین 1399
5 دقیقه مطالعه
برای داشتن ریه سالم، چه بخوریم؟

توصیه های تغذیه ای برای داشتن ریه ای سالم

ریه ها یکی از مهمترین دستگاه های حیاتی بدن ما هستند که با شیوع کرونا ویروس و حمله مستقیم آن به ریه ها، از اهمیت بیشتری برخوردار شده اند. ما در این مقاله سعی بر این داریم تا نکات ضروری در مورد سلامت ریه و راه های تقویت آن را در اختیار شما همراهان مجله پزشکی قرار دهیم.

ریه ها چون قلب، هیچگاه استراحت ندارند و بطور بی وقفه در حال اکسیژن رسانی به بدن هستند و دی اکسید کربن تولید شده در چرخه متابولیسم بدن را به بیرون می فرستند. ریه ها شامل مجراهای شاخه ای و کیسه های هوایی هستند. غشای این کیسه های هوایی بسیار نازک است تا تبادل اکسیژن به راحتی انجام شود.

ریه ها نقشی اساسی در سیستم ایمنی بدن دارند. یکی از راه های دفاعی ریه در مقابل تهاجم های خارجی سرفه و عطسه است و در بیماری هایی چون کرونا ویروس، این راه های دفاعی موجب انتشار ویروس می شود. ما با ترک بعضی از عادت ها و مصرف مواد غذایی مشخصی می توانیم به تقویت ریه ها کمک کنیم.


تغذیه و سلامت ریه

تغذیه و تقویت ریه ها

نمی توان گفت هر غذایی که ما استفاده می کنیم بصورت مستقیم بر روی ریه های ما اثر مثبت یا منفی دارد اما عادات غذایی ما می تواند اثری مستقیم بر سیستم قلبی عروقی داشته و به دنبال آن عملکرد ریه ها را هم تحت تاثیر قرار دهد. بطور مثال خوردن غذاهای چرب می تواند احتمال سرطان ریه را افزایش و خوردن میوه آن را کاهش دهد.

تغذیه مناسب به همراه ورزش دو عامل اصلی برای پاکسازی ریه ها است. هنگامی که ریه پاکسازی شود فشار کمتری به آن وارد می شود. بعضی از آنزیم ها، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی، اثر مثبتی بر عملکرد تنفسی دارند که می توان آنها را در غذاهای تازه و میوه ها یافت.


نوشیدن آب

اب نقش پررنگی در سلامتی دارد. اب تمیز و تصفیه شده می تواند جریان خون را در ریه ها بهبود بخشد. مرطوب ماندن ریه ها به جریان مخاط های ریه کمک می کند و تقویت حرکت مخاط ها به دفع میکروب ها از ریه کمک بزرگی می کند و نوشیدن آب مناسب می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.


تغذیه و سلامت ریه

استفاده از پیاز و سیر

پیاز و سیر دو ماده غذایی بسیار مهم در سلامت ریه ها هستند. سیر و پیاز باعث کاهش التهاب شده، با عفونت ها می جنگند و کلسترول خون را کاهش می دهند.


استفاده از زنجبیل

زنجبیل یک ادویه پرکاربرد با طبع گرم در طب ایرانی است. این ادویه روند پاکسازی ریه ها را سرعت می بخشد و خاصیت ضد التهابی خوبی دارد.


تغذیه و سلامت ریه

استفاده از فلفل چیلی

داخل فلفل موادی وجود دارد به نام کپسیکین که این ماده دلیل تندی فلفل است و می تواند اثر مثبتی بر جریان خون داشته و با تحریک غشای مخاطی، با عفونت ها مبارزه می کند.


استفاده از کلم ها

تحقیقات نشان می دهد که انواع کلم مانند گل کلم و کلم بروکلی می تواند اثر بازدارنده ای در روند بیماری سرطان ریه داشته باشد و ریسک ابتلا به این سرطان را کاهش دهد. کلم ها حاوی کلروفیل هستند که نقش عمده ای در پاکسازی خون داشته و آنتی اکسیدان های موثری دارند.


تغذیه و سلامت ریه

استفاده از انار

نتیجه تحقیقات زیادی نشان داده است که آب انار آنتی اکسیدان های زیادی دارد که می توانند رشد تومورهای ریوی را کاهش دهند. یکی از این آنتی اکسیدان ها الاژیک می باشد که برای بدن و سیستم ایمنی بسیار مفید است.


استفاده از زردچوبه

زردچوبه از نظر خواص، شباهت زیادی به زنجبیل دارد. زردچوبه هم مقادیر زیادی کورکومین دارد که در از بین بردن سلول های سرطانی نقش فعالی دارند.


استفاده از سیب

سیب شامل مقدار زیادی ویتامین E، ویتامین Cو فلاونوئید ها است که این مواد در عملکرد ریه اثر مثبتی دارند. طبق تحقیقات افرادی که چند بار در هفته مصرف سیب دارند، از ریه های سالم تری برخوردارند.


تغذیه و سلامت ریه

استفاده از انگور

در انگور فلاونوئیدی به نام نارینژین وجود دارد که جلوی فعالیت آنزیم های سرطانزا را می گیرد. این اثر مثبت به قدری زیاد است که توصیه می شود افراد پس از ترک دخانیات، برای پاکسازی ریه، از انگور استفاده کنند. انگور سفید آنتی اکسیدان لیکوپن خوبی را هم در خود دارد.


استفاده از حبوبات و مغزیجات

یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت ریه ها منیزیم است که در حبوبات و مغزیجات به وفور یافت می شود. همچنین برای تامین اسیدهای چرب ضروری جهت بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، می توان از این منابع استفاده کرد.


استفاده از هویج

یکی از دلایل ابتلا به بیماری های ریوی کمبود بعضی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین A وC و لیکوپن است که می توان آن ها را به وفور در هویج این میوه ریشه ای، پیدا کرد.


تغذیه و سلامت ریه

استفاده از پرتقال

یکی از مواردی که می تواند به اکسیژن رسانی ریه ها کمک کند وجود ویتامین های C و B6 است که در مرکبات به راحتی پیدا می شوند.


استفاده از کدو حلوایی

کدو حلوایی هم خواص هویج را دارد و سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن می باشد.


استفاده از فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای طرفداران زیادی دارد. زیاد تند نیست و طعم خوبی را هم به غذا می بخشد. بهتر است بدانید یکی از مواد غذایی که در کاهش ابتلا به سرطان ریه بسیار مفید است، فلفل دلمه ای ها هستند که دارای مقدار زیادی ویتامین C و کاروتنوئید و زاگسنتین هستند.

 

برچسب ها

کرونا تغذیه_سالم تقویت_ریه سرطان_ریه ریه هویج_وریه نکات_تغذیه_ای بهبودعملکردریه

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما

زهرا زنحیر

یکشنبه 3 فروردین 1399 ساعت 09:02:29

خیلی عالی ممنونم از راهنمایی

اشرف

سه شنبه 5 فروردین 1399 ساعت 01:51:40

خیلی عالی

مجتبی یزدانی

سه شنبه 5 فروردین 1399 ساعت 07:12:41

بسیار عاالی و مفید بود 👍ممنون تشکر ویژه هم از کادر درمانی کشور

سیما

جمعه 8 فروردین 1399 ساعت 00:09:43

ممنون.از.توضیحاتتون.