امروز چهارشنبه 7 آبان 1399

تاثیر خواب بر سیستم ایمنی بدن

پنج شنبه 29 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
تاثیر خواب بر سیستم ایمنی بدن

نقش خواب در مقابله با بیماری ها

در این روزهای کرونایی بیشتر ما بر طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت در قرنطینه های خانگی مانده ایم و با دنبال کردن اخبار معتبر علمی سعی در تقویت سیستم ایمنی و رعایت بهداشت فردی داریم تا بتوانیم از پس این ویروس مرموز کوئیید 19 بربیاییم.

با توجه به تغییر شرایط عادی زندگی در این روزها، ناخواسته شاهد تغییراتی در فعالیت ها، برنامه غذایی و خوابمان هستیم اما باید بدانیم در کنار برنامه غذایی مقوی، ساعات خواب ما هم اثری مستقیم بر سیستم ایمنی بدنمان دارد.

تحقیقات زیادی در زمینه خواب و سیستم ایمنی انجام شده است که همگی نشان می دهد بی خوابی طولانی مدت و تکرار شونده، تاثیری منفی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن ما دارد. بد خوابی مشکلات روحی و جسمی زیادی را به دنبال دارد. بدن ما به گونه ای تنظیم شده است که روزها بیدار باشد و شب ها بخوابد و اگر این چرخه طبیعی برهم بخورد، موجب ضعف در عملکرد بدن می شود.


خواب و سیستم ایمنی بدن

خواب و سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن عملکرد پیچیده ای دارد و با پروتئین ها و سلول های زیادی که دارد در مقابل هر نوع مهاجم خارجی از بدن حفاظت می کند. سیستم ایمنی بدن در بیماری های ویروسی چون کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی نقشی حیاتی دارد. هرچه عملکرد سیستم ایمنی بدن ضعیف تر باشد طول مدت بیماری و شدت آن بیشتر می شود و عوارض شدیدتری برجای می گذارد.


تحقیقات انجام شده

طی یک تحقیق گسترده، متخصصین شرایط گلبول های سفید را در دو گروه با خواب طبیعی و بدخوابی (کم خوابی، ساعات خوابی اشتباه) مورد بررسی قرار دادند. هر دو گروه در حالت کنترل و شرایط یکسان قرار داشتند. پس از گذراندن طول تحقیق، یافته ها نشان می داد که تعداد گلبول های سفید خون در هنگام بی خوابی رو به افزایش می رفت یعنی بدن در حالت دفاعی قرار می گرفت.

دانشمندان دریافتند که سیستم ایمنی بدن، کم خوابی را مانند یک تهاجم در نظر می گیرد و رفتاری چون هنگام مواجه شدن با استرس از خود نشان می دهد. تکرار این امر موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود و نمی تواند در مقابل بیماری ها واکنش مناسبی از خود نشان دهد و در مقابل خواب مناسب و کافی پشتیبانی برای سیستم ایمنی بدن به حساب می آید.


خواب و سیستم ایمنی بدن

رابطه خواب و تولید سیتوکین

پروتئین سیتوکین اثری مستقیم در درمان التهاب ها و عفونت های ناشی از بیماری دارد. جالب است بدانید زمان ساخت این پروتئین در بدن، هنگام خواب است. تحقیقات نشان داده افرادی که از واکسن آنفولانزا استفاده می کنند اما خواب ناکافی (کمتر از 7 تا 8 ساعت در روز) دارند، سیتوکین مورد نیاز را نداشته و عملا واکسن آنفولانزا نمی تواند نقش موثری در کنترل بیماری و پیشگیری از آن داشته باشد.


خواب کافی و احتمال بیماری های ویروسی

طبق تحقیقات قبل و تحقیقات جدید در مورد کرونا ویروس ها محققین دریافتند خواب مناسب و کافی می تواند به روند درمان دارویی کمک موثری داشته باشد.

تب نشاندهنده عملکرد سیستم ایمنی بدن است برای مقابله با عفونت ها. در هنگام خواب سیستم ایمنی واکنش های بهتری از خود نشان می دهد و نشاندهنده آن بالاتر رفتن تب در هنگام شب است. اما اگر این فرصت را با کم خوابی، از سیستم ایمنی بگیریم در حقیقت زمان مقابله با ویروس ها و عفونت ها را زیادتر کرده ایم.


خواب و سیستم ایمنی بدن

خواب کافی برای مبارزه با بیماری چقدر است؟

بر اساس سن و جنس و نوع فعالیت، میزان خواب مورد نیاز بدن متفاوت است. خواب مناسب برای یک کودک با یک میانسال، یک ورزشکار با یک پشت میز نشین، بسیار فرق دارد. اما در کل می توان گفت خواب کافی بین 6 تا 8 ساعت در روز است که البته در کنار ساعت، کیفیت خواب هم اهمیت ویژه ای دارد و می توان خواب مناسب و با کیفیت را حدود 7 ساعت خواب پیوسته از ساعت 10 یا 11 شب تا صبح دانست.

نکته: ساعات خواب در زمان بیماری، بیشتر می شود و فرد بیمار نیاز به استراحت طولانی تری دارد.


چگونه خواب با کیفیت داشته باشیم؟

موارد زیادی در کیفیت خواب موثر هستند مانند:

رعایت بهداشت فردی

تشک و تخت راحت و مناسب برای بدن ما

زمان خواب منظم و داشتن زمانبندی خواب

کم کردن نور تا جایی که ممکن است

خاموش بودن تلفن همراه و اینترنت

نبودن تلویزیون و رادیو در اتاق خواب

این موارد می توانند کیفیت خواب را افزایش دهند.


خواب و سیستم ایمنی بدن

زیاد خوابیدن

درست است که خواب می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک شایانی کند اما زیاد خوابیدن قرار نیست جلوی بیماری را بگیرد بلکه می تواند مشکلات دیگری را برای شما ایجاد کند. خواب در طول روز برای بدن مفید نیست و بهترین خواب همان خواب شبانه است. البته یک چرت کوتاه بیست دقیقه ای در طول روز می تواند بدن شما را ریکاوری کند.

خواب زیاد و طولانی در طول روز به بدن شما آسیب های زیادی را وارد می کند. طبق تحقیقات انجام شده دانشمندان دریافتند افرادی که خواب های طولانی روزانه دارند دچار کاهش یادگیری، ضعف سیستم ایمنی، افزایش درصد ابتلا به بیماری هایی چون سرطان و بیماری های عفونی می شوند.


حرف آخر

جالب است بدانید که شب بیداری های طولانی و زیاد خوابیدن در طول روز می توانند علاوه بر اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن، باعث کوچک شدن مغز، اختلال در عملکرد سیستم گوارش، پیری زودرس، ایجاد مشکلات روحی چون استرس و ضعف اعصاب، بیماری های کبدی، فشار خون، یبوست و.... می شود.

  

برچسب ها

بیماری ها کرونا خواب_کافی سیستم_ایمنی تقویت_سیستم_ایمنی خواب_باکیفیت خواب_وسلامتی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما