امروز جمعه 9 آبان 1399

مهارت تاب آوری و کرونا

سه شنبه 27 اسفند 1398
5 دقیقه مطالعه
مهارت تاب آوری و کرونا

تاب آوری (Resiliency) و نقش آن در بحران ها

در این مقاله می خواهیم به یکی از موارد بسیار مهم در روزهای پر استرس کرونایی اشاره کنیم؛ تاب آوری. پس از شیوع کرونا در ایران شاهد رفتارهای بسیار متفاوتی از مردم بودیم. به سراغ یکی از روانشناسان متخصص در رشته خود رفتیم و پای صحبت های ایشان نشستیم تا با توصیه های دکترحمیدرضا افروز، مهارت تاب آوری خود را شناخته و آن را تقویت کنیم.

طبق نظر دکتر افروز آدمهایی که در شرایط دشواری و فشار روانیِ پایدار(مانند روزهای کرونایی امروز) به سر می برند، دو گونه اند:

  • افرادی که تحمّل ندارند و زود ناامید شده و علایم عصبانیّت و اختلال شدیدی را از خود نشان می دهند.

  • افرادی که مقاوم اند و به اصطلاح بیدی نیستند که به هر بادی بلرزند.

اما دسته بندی به همینجا ختم نمی شود و در حقیقت افراد دسته دوّم خود به دو دسته تقسیم می شوند:

الف- افرادی که مقاوم اند و تحمل بالایی دارند، امّا از درون آسیب پذیر می باشند.

ب- افرادی که مقاوم اند و تحمل بالایی دارند، بدون آسیب درونی و دارای بیرون و درونی هماهنگ می باشند.

گروه ب افرادی هستند که از نظر روانشناسی به آنها "تاب آور" گفته می شود.


تاب آوری و شرایط بحرانی مانند کرونا

تعریف تاب آوری چیست؟

تاب آوری مفهومی نسبتاً جدید است که در روان شناسی مثبت گرا به آن پرداخته شده است و عبارت است از:

"ویژگی و ظرفیتی که سبب می شود تا افراد بتوانند از طوفانها، بحرانها، موقعیتها و حوادث ناگوار زندگی به سلامت عبور کنند و به حالت اولیه زندگی و تعادل دست یابند."


ویژگی های افراد تاب آور

در فرآیند استرسهای روزمره، توانایی ترمیم خود را دارند.

ظرفیت شان پُر نمی شود و احساس عجز نمی کنند.

در عبور از تنگناها، خود را رشد می دهند و به شایستگی هایی دست می یابند.

از موقعیتهای پُرفشار فرار نمی کنند، بلکه با آن مواجه گردیده و به عنوان چالش در صدد حل و مقابله بر می آیند.

انعطاف پذیری لازم را دارا بوده و در تند باد حوادث چون درخت بید، در مسیر باد تا حدّی خم میشوند ولی نمی شکنند.


تاب آوری و شرایط بحرانی مانند کرونا

آرام، منطقی، صبور و مطمئن هستند و پنجه در پنجه مشکلات می افکنند.

سرسختی و سخت روانی دارند. می افتند امّا سریع بلند می شوند.

خلق و خو و احساسات مثبت داشته و خوشبین و امیدوار هستند. (مثبت اندیشی)

عواطف خود را درک می کنند و آنها را تجزیه و تحلیل می کنند.

دارای شخصیتی ممتاز هستند .

اهل معنویّت و الهیّات هستند.


چه عواملی بر تاب آوری هر فرد موثر هستند؟

تاب آوری در هر فرد متفاوت است و طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده می توان گفت تاب آوری وابسته به موارد زیر می باشد:

  • سبک فرزند پروری والدین

  • ساختار خانواده و شخصیت والدین

  • مذهب، اعتقادات و فرهنگ جامعه

  • ژنتیک و نظام هیجانی فرد

  • تاریخچه و اتفاقات گذشته


تاب آوری و شرایط بحرانی مانند کرونا


تاب آوری افراد را می توان افزایش داد.یکی از راههای آن، آموزش مهارتهای زندگی بخصوص مهارت حل مسئله، مدیریّت استرس، تصمیم گیری و مدیریّت هیجانات است.

تاب آوری در طول زندگی می تواند کم یا زیاد شود.

تاب آوری، نوعی پیشگیری است که مقدم بر درمان است. به عبارتی ما با تاب آوری از ایجاد اختلال جلوگیری می کنیم. (موضوعی که مورد تاکید روان شناسی مثبت گرا است).

تاب آوری گستره ای وسیع دارد مانند تاب آوری تحصیلی، تاب آوری شغلی و تاب آوری که این روزها بسیار مهم است تاب آوری در شرایط شیوع بیماری هایی چون کرونا است. 


توصیه هایی جهت تاب آوری

تحقیقات نشان داده اند که مهم ترین چیزی که می تواند ما را در مواجهه با استرس های زندگی یاری کند، عزت نفس است. بهتر است خودتان را باور داشته باشید و بدانید می توانید برای هر مشکلی یک راه حل پیدا کنید

هدف های خود را در زندگی مشخص کنید و در راستای همین هدف انگیزه های تان را تقویت کنید.


تاب آوری و شرایط بحرانی مانند کرونا


بر روی روابط عاطفی و اجتماعی خود بیشتر دقت کنید و آنها را به خوبی پرورش دهید. روابط خانوادگی و دوستانه سالم و قوی می تواند پشتوانه خوبی برای شما باشد.

تغییرات را بپذیرید. هرچه با تغییرات راح تر کنار بیایید ترس از آینده و استرس های شما کمتر می شود و در شرایط بحران راحت تر راهکار مناسب را پیدا می کنید.

تغذیه نقش مهمی در این زمینه دارد و هرچه بدنتان سالم تر باشد شما بهتر می توانید تصمیم گیری کنید.

سعی کنید خوشبین باشید. طبق تحقیقات انجام شده در موضوع کرونا افرادی که خوشبین بودند راحت تر توانستند با بیماری کرونا کنار بیایند.

معنویت را در خود تقویت کنید. افرادی که ایمان قوی دارند ودر مشکلات و سختی ها ضمن تلاش و تعقل به خداوند توکل می کنند، آرامش و امنیت وصف ناپذیری را تجربه می کنند.

    •   

برچسب ها

کرونا روانشناسی روانشناسی_مثبت شرایط_بحرانی تاب_آوری Resiliency مثبت_اندیشی خوشبینی

این مطلب را به اشتراک بگذارید
۰
۰

دیدگاه شما

Hassan

جمعه 1 فروردین 1399 ساعت 03:49:37

بادرود واحسنت برشما-توفیق مستدام.