منو
مجله پزشکی
در میان بیش از هزاران مقاله پزشکی جستجو کنید
جستوجوی هوشمند مراکز درمانی و پزشکی
از میان بیش از ده هزار مرکز ثبت شده برای اولین بار در کشور
عادت ماهیانه و شیردهی
عادت ماهیانه و شیردهی

عادت ماهیانه و شیردهی

تاریخ انتشار:
26 اسفند 1398
زمان مورد نیاز:
8 دقیقه
آخرین بروزرسانی:
6 آذر 1401
مقالات عمومی
در این مقاله میخوانید:

شیردهی و تغییرات در عادت ماهیانه 

 بیشتر مواقع مادرانی که تازه وضع حمل کرده اند تا سه ماهه اول پس از زایمان، عادت ماهیانه نمی شوند اما بعد از آن دوباره به روال قبل از بارداری بر می گردند. البته این زمان در همه مادرها یکی نیست. مادرانی هم هستند که تا دو سالگی کودک خود، عادت ماهیانه نمی شوند.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که عوامل مشخصی در شروع دوران پریود بعد از زایمان موثرند. هنگام بازگشت دوران قاعدگی هنگامی که مادر شیر می دهد می تواند دوران حساسی برای مادر و نوزاد باشد. مادر در هر سری مقدار زیادی خون از دست می‌دهد و انرژی زیادی از او گرفته می شود.

عادت ماهیانه و شیردهی

زمانی که مادر همزمان با عادت ماهیانه به نوزاد خود شیر دهد، دیگر چیزی از انرژی بدنی او باقی نمی ماند.این شرایط ممکن است سلامت مادر را در معرض خطر قرار دهد. در نتیجه می توان گفت هر چه عادت ماهیانه در دوران شیردهی دیرتر شروع بشود، یک مزیت برای سلامت مادر به حساب می آید.

نکته: نمی‌توان عادت ماهیانه نشدن را به این معنا دانست که مادر حامله نمی شود زیرا در دوران شیردهی عادت ماهیانه ها ممکن است بسیار نامنظم شود و باید در کنار آن راههای جلوگیری مشخصی را داشته باشید.

ما می‌خواهیم در این مقاله موردی را که در شروع تخمک گذاری پس از زایمان و بازگشت دوران قاعدگی موثر است را بررسی کنیم. همه مادران در مورد شروع عادت ماهیانه و کیف آن پس از زایمان، با هم متفاوتند. این تفاوت را می توان “یک تفاوت فردی” نامید. اما در بیشتر مواقع می‌توان گفت مادر پس از سه ماهگی نوزاد خود، به دوران قاعدگی باز می‌گردد.

شیردهی و عادت ماهیانه

 تغذیه نوزاد با شیر مادر تا شش ماهگی

همانطور که می دانید توصیه پزشکان بر این است که نوزاد خود را تا شش ماهگی فقط با شیر مادر تغذیه کنید. اگر شما شرایط زیر را فراهم کنید به احتمال زیاد تخمک گذاری دیرتری را خواهید داشت:

تا شش ماهگی به نوزاد خود فقط شیر مادر را بدهید.

به صورت مداوم و پشت سر هم به او شیر دهید.

کودک در این دوران ماده غذایی دیگری را دریافت نکند.

شما می توانید با این کارها تا حدود زیادی تخمک گذاری را از بین ببرید و شروع دوران قاعدگی خود را عقب بیندازید.

تاثیر شیردهی در تخمک گذاری

طبق تحقیقات انجام شده، مادرانی که به کودک خود زودتر از ۶ ماهگی وعده های غذایی دیگری را می دهند، آن وعده های غذایی نوزاد را سیر کرده و نوبت های شیردهی را طولانی تر می کند. این امر باعث می‌شود که هورمون پرولاکتین کمتری در بدن مادر ترشح شود. غده هیپوفیز با ترشح کردن هورمون پرولاکتین، شیر مادر را کنترل می‌کند. هر چه هورمون‌پرولاکتین بیشتری ترشح شود، به همان میزان ترشح شیر از سینه مادر بیشتر می شود.

ترشح شیر بیشتر مانع از تخمک گذاری می شود. هر چه هورمون پرولاکتین کمتر ترشح شود به همان میزان احتمال شروع تخمک گذاری بیشتر می شود. پس از ۶ ماهگی دیگر نمی توان به کودک ماده غذایی دیگری نداد و غذای او شروع می شود و به تبع آن عادت ماهیانه مادر.

شیردهی و عادت ماهیانه

 مکیدن سینه مادر

مکیدن سینه مادر توسط نوزاد تنها غریزه او برای دریافت غذا است و تاثیری بر عملکرد بدن مادر ندارد! این یک تصور اشتباه است زیرا مکیدن سینه مادر. هیپوفیز را تحریک می کند تا هورمون پرولاکتین بیشتری را ترشح کند و به همان میزان احتمال تخمک گذاری را کمتر می‌کند.

در نتیجه بهتر است مادر به جای دادن شیشه شیر یا پستانک به نوزاد، سینه خود را در دهان او قرار دهد تا این مکیدن باعث عقب افتادن دوران قاعدگی مادر شود. نوزادانی که از شیر استفاده میکنند زمان کمتری سینه مادر را در دهان می گیرند و در نتیجه سطح هورمون پرولاکتین در بدن مادر پایین می آید.

 مادران شیرده ای که احتمالاً زودتر عادت ماهیانه شوند

 مادرانی که فرزندان شیرخوار شان در روز بیشتر از ۴ ساعت و در شب بیشتر از ۶ ساعت مداوم می خوابد و در این زمان سینه مادر خود را نمی مکد.

 مادرانی که کودکانشان از شیشه شیر یا پستانک استفاده می کنند.

مادرانی که به نوزاد غذاهای کمکی غیر از شیر مادر می دهند مانند شیر خشک.

 مادران شاغل که ساعت های زیادی از فرزند خود دور هستند.

 تذکر: فاصله های شیردهی منظم داشته باشید و سر ساعت به نوزاد خود شیر دهید. یک برنامه منظم می تواند روشی برای عقب انداختن تخمک گذاری و در نتیجه جلوگیری از بارداری باشد.

عادت ماهیانه و شیردهی

هنگامی که قاعدگی شروع می شود

مادرانی که همزمان با شیردهی عادت ماهیانه می‌شوند و همزمان به کودک خود شیر می دهند، اصولا می گویند فرزند آنها در این زمانها، بی قرارتر می شود. می‌توان این بیقراری را به افت مقدار شیر مادر در دوران عادت ماهیانه مربوط دانست. مادران با شروع عادت ماهیانه مقداری عصبی می شوند که تحمل آنها را در برابر بی قراری های فرزندشان پایین تر می آورد.

 پس از زایمان شروع عادت ماهیانه با بی نظمی است و مدتی طول می‌کشد تا به شرایط قبل از بارداری بر گردد. همین بی نظمی و خونریزی های نامنظم مادر را آشفته و حساس تر می کند. مادرانی که عادت ماهیانه آنها شروع شده است باید از بارداری مجدد جلوگیری کنند و یک راه مطمئن را برای این امر پیدا کنند. بهتر است با توصیه پزشک راهی را پیدا کنند که صدمه ای به آنها و نوزاد وارد نکند.

بارداری قبل از شش ماهگی نوزاد می تواند اثرات بدی را بر سلامت نوزاد و مادر داشته باشد. مادر هنوز نتوانسته به شرایط سلامت کامل برسد. از طرفی ممکن است نوزاد با حامله شدن مادر دیگر نتواند از شیر مادر تغذیه کافی را داشته باشد. پس بهتر است برای جلوگیری از این پیشامد اولاً به کودک به صورت کامل شیر دهید و از طرفی حواستان باشد که عادت ماهیانه های اول بدون نظم اولیه صورت می گیرد و شما را فریب ندهد.

 

درمان قطعی کبد چرب با داروی گیاهی

کپسول گیاهی کبد چرب موثرترین داروی گیاهی بدون عوارض برای درمان و بهبود کبد چرب و بیماری‌های کبدی است.

این مقاله را پسندیدید؟
نویسنده:
مرضیه شریفی
داغ‌ترین برچسب‌ها